InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Gezond dikker worden

Gezond dikker worden

Gezond dikker worden Hoe wordt je op een gezonde manier dikker? Er zijn veel mensen die graag ietsjes meer gewicht zouden willen hebben. Door gezond en regelmatig te eten kun je aankomen. Neem veel gezonde tussendoortjes. Vergroot ook je eetlust door niet te vet te eten. Een glas alcohol werkt vaak eetlust verhogend. En als dit allemaal niet lukt kun je altijd een diëtist inschakelen.

Gezond dikker worden

Dikker worden zit niet in ons systeem. De meeste mensen willen graag afvallen in plaats van dikker worden. Toch zijn er genoeg mensen die graag ietsjes dikker zouden willen zijn. En aankomen is moeilijker dan gewicht kwijt raken. Gezond dikker worden is nog een hele kunst op zich. Probeer maar eens een kilo aan te komen in een maand tijd, zonder te veel verzadigde vetten te eten.

Gezond en regelmatig eten

Als je te dun bent dan is het gemakkelijk om vette producten te gaan eten. Maar dat is niet verstandig want daarin zitten veel verzadigde vetzuren die slecht zijn voor je lichaam. Door structuur aan te brengen in je eetpatroon vergroot je de kans op gewichtstoename. Een normale eet structuur heeft 3 maaltijden per dag en enkele tussendoortjes. Zorg er voor dat de tussendoortjes gezond zijn. Kies voor fruit en noten.

Probeer een balans te vinden in de smaak, de temperatuur, de kleur en de keuze van de ingrediënten van je maaltijden. Ook verschillende bereidingsmethoden kunnen hierin meehelpen. Een goed gevulde voorraadkast hoort hier bij. Zorg er voor dat je altijd iets in huis hebt, ook voor tussendoor.

Medicijnen remmen de eetlust

Als je moeite hebt om te eten dan zou dit kunnen komen door het gebruik van medicijnen. Sommige medicijnen zorgen er voor dat je eetlust vermindert. Als je bepaalde medicijnen gebruikt dan is het goed om de bijsluiter eens te bestuderen op bijwerkingen. Een voorbeeld van medicijnen die invloed hebben op je eetlust zijn plasmiddelen. Deze middelen kunnen er voor zorgen dat je meer mineralen uitscheidt dan normaal. Ook kunnen ze de opname van bepaalde mineralen en vitaminen remmen.

Gezonde tussendoortjes om aan te komen

Als je gezond dikker wilt worden dan zijn er vele tussendoortjes die je kunt eten. Gezonde tussendoortjes helpen je te voorkomen dat er te veel ongewenste vetten in je lichaam terecht komen. Hieronder staan enkele voorbeelden van lekkere gezonde tussendoortjes om gezond dikker te worden.

  • beschuit, cracker/toost/knäckebröd, besmeerd en belegd met plakjes banaan, appel of aardbeien, brie of (smeer)kaas met tomaat en/of tuinkers, een lepel tonijnsalade, plakjes gebraden rosbief of fricandeau met wat mosterd of chutney, cervelaat- of gekookte worst met plakjes augurk
  • tosti met kaas, ham en plakjes ananas of appel
  • mueslibol met kaas
  • voedingsbiscuits
  • een glas (chocolade)melk, karnemelk, yoghurtdrank
  • kommetje vla met yoghurt of yoghurt met vruchten
  • kop soep met stukjes kip of soepballetjes, groente en vermicelli, met een stukje stokbrood

Eetlust vergroten

Eet 6 keer per dag iets. Dit kunnen 3 maaltijden zijn met 3 tussendoortjes. Als je te vet eet dan vermindert je eetlust. Probeer zo weinig mogelijk vette producten te eten. Je eetlust wordt groter als je fris-zure producten eet, bijvoorbeeld appels of vruchtensap. Als het bijna etenstijd is dan kun je een half uurtje van te voren een kop bouillon of een glas alcohol drinken. Bij de meeste mensen werkt dit eetlust verhogend.

Gezond dikker worden en de diëtist

Als het bovenstaande allemaal niet lukt of je vindt het moeilijk dan kun je het beste een diëtist inschakelen. Een diëtist kan je namelijk ook helpen om op een gezonde manier meer gewicht te krijgen.
© 2011 - 2019 Jozzie, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Kinderen met Overgewicht (Obesitas)Kinderen met Overgewicht (Obesitas)Steeds meer kinderen krijgen op jonge leeftijd te maken met overgewicht. Lees hier waarom kinderen vaker obesitas hebben…
Wimpers verlengen / Wimpers dikker makenWimpers verlengen / Wimpers dikker makenVolle wimpers kunnen de ogen onmiddellijk mooier en glamoureuzer maken. Hoewel sommige vrouwen van nature gezegend zijn…
Leef langer en gezonder met deze simpele tips!Leef langer en gezonder met deze simpele tips!Een mooie lijn wanneer je jong bent betekent niet steeds dat je die lijn ook zal behouden wanneer je ouder bent. Steeds…
Haren dikker laten wordenHaren dikker laten wordenHeb jij ook dun of futloos haar, hangt het slap naar beneden en lijkt het wel alsof iedereen dikker haar heeft? Dan ben…
Gezonde tussendoortjes voor je peuterGezonde tussendoortjes voor je peuterPeuters zijn echte ontdekkers en naarmate ze groter worden, gaan ze ook steeds meer lekkers ontdekken. Op een bepaald mo…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Gezond dikker worden"

Reactie

Khoshi, 29-10-2011 16:41 #1
O oke bedank Ik ben tevreden geworden dat het lukt

Infoteur: Jozzie
Gepubliceerd: 16-05-2011
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!