InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > Laxerend fruit en groentes tegen obstipatie

Laxerend fruit en groentes tegen obstipatie

Laxerend fruit en groentes tegen obstipatie Obstipatie, of een trage stoelgang, kan enorm vervelend zijn. Het is niet altijd duidelijk waar het door ontstaat. Verkeerde voedingsgewoontes kunnen een oorzaak zijn. Als de klachten pas kortgeleden ontstaan zijn kunt u proberen met een ander eetpatroon de stoelgang te verbeteren. Als het probleem niet weggaat of zeer ernstig is, overleg dan met een arts. Fruit en groentesoorten kunnen geschikt zijn om de stoelgang te verbeteren. Welke fruit en groentesoorten zijn geschikt, en welke kunt u beter niet eten als u last heeft van obstipatie? Om een moeizame stoelgang te verbeteren kunt u bepaalde fruitsoorten eten die de stoelgang bevorderen. Ook groentes zijn over het algemeen goed om obstipatie te verminderen. Verder is het belangrijk om voldoende water te drinken en regelmatig te bewegen, bijvoorbeeld wandelen. In onze welvaartsmaatschappij eten mensen veel en vaak producten die slecht zijn voor de stoelgang. Witbrood bijvoorbeeld, heeft een stoppende werking, net als witte rijst of (bruin geverfd) brood. Echt volkorenbrood is juist wel goed, ook brood met zemelen en volkorenrijst zijn gunstig voor de stoelgang. Alle vezelrijke producten houden beter vocht vast in de darmen, wat obstipatie helpt voorkomen of verhelpen. Er zijn voedselsoorten die van nature een laxerende werking hebben. Het effect kan zeer goed zijn.

Fruitsoorten die goed voor de darmen zijn

Er zijn veel soorten fruit die goed zijn voor de darmwerking, zoals:
  • appel
  • meloen
  • bosbes
  • aardbei
  • banaan
  • braam
  • cranberry
  • zwarte bes
  • kers
  • pruim
  • goji bes
  • acai bes
  • citroen
  • limoen
  • sinaasappel
  • mandarijn
  • avocado

Doordat de avocado groen is wordt hij door menigeen als groente beschouwd. De avocado is een echter groene vrucht, botanisch beschouwd is het een fruitsoort. De avocado wordt ook wel 'advocaatpeer' genoemd. Avocado is zeer goed voor de stoelgang. De avocado heeft een romige neutrale smaak, de smaak wordt ook wel vergeleken met de smaak van roomboter.

Tips om de stoelgang te verbeteren

Er zijn aardig wat (natuurlijke en minder natuurlijke) middelen die de stoelgang verbeteren. Om de stoelgang te bevorderden zijn dagelijks vezels en voldoende vocht nodig. Vezels nemen vocht op en vocht zorgt ervoor dat de stoelgang zacht blijft.
  • drink dus dagelijks 2 a 2,5 liter (bij voorkeur gezuiverd) water.
  • voldoende fruit eten uit de bovengenoemde lijst. 3 Stuks fruit per dag, tenzij uw arts dit niet goed zou keuren. Tips: Appels zijn goed aangezien deze een hoog gehalte pectine bevatten.
  • ook verse rijpe pruimen staan bekend om hun laxerende werking. Als u geen verse pruimen kunt vinden en toch een laxeermiddel van pruimen wilt, overweg dan eens om 'Roosvice Lax Pruimen,' te proberen. Deze siroop wordt aangelengd met water, en is eigenlijk voor kinderen, maar heeft een goed laxerende werking. Er zijn ook laxerende middelen voor volwassenen op fruitbasis, deze kunt u via uw huisarts bestellen.
  • laxerende kruiden zoals Sennepeulen, alleen in overleg met een huisarts. Cayenne peper, geelwortel en gember hebben ook een laxerende werking.
  • appelcider azijn: erg goed voor een natuurlijke laxans. Dit azijn wordt gemengd met water en in de ochtend gedronken.
  • aloë Vera planten. Dit is ook te verkrijgen als sap.
  • laxeermiddelen als product in tabletvorm bijvoorbeeld, alleen in overleg met een huisarts.

Groentes algemeen en rauwe groentes

Groentes bevatten veel vezels. Het beste voor ons lichaam blijven gewoon de voedingsmiddelen die we in de natuur zouden eten. Zoals: groentes, rauw of gewokt of gekookt. Rauwe groentes (goed gewassen) zijn extra goed voor de stoelgang. Ook licht gewokt met wat olijfolie is groente zeer goed voor de stoelgang. Groentes met een prima laxerende werking zijn o.a.:
  • uien
  • broccoli
  • kool
  • bloemkool
  • spruiten
  • boerenkool
  • asperges
  • artisjok
  • worteltjes
  • bieten
  • knoflook
  • zuurkool
  • tomaten

Olie

  • olijfolie
  • hennepolie
  • lijnzaadolie
  • avocado olie
  • kokosnoot biologische olie
  • overige aanbevolen olie

Zaden

Gooi regelmatig een handje zaden over het eten, zoals over salades, broodbeleg en vleessoorten (vlees van land en water):
  • lijnzaad
  • pompoenzaden
  • sesamzaad
  • zonnebloempit
  • chia zaad
  • overige

Noten

Ook (rauwe) noten zijn gunstig voor de stoelgang. Noten zijn plantkundig beschouwd enkelvoudige dopvruchten. Dopvruchten brengen over het algemeen slechts een zaad voor, de noot. Het omhulsel (officieel de vruchtwand) van de noot is hard en lijkt op hout. Noten bevatten veel vetten en vezels en zijn goed voor de stoelgang.
  • hazelnoot
  • paranoot
  • walnoot
  • cedernoot
  • pecannoot
  • pistachenoot
  • cashewnoot
  • macadamianoten

Ook amandelen zijn goed voor de darmen, maar het zijn officieel vruchten. Ook amandelen worden vaak als noten verkocht vanwege de overeenkomst in uiterlijk en smaak.

Peulvruchten en bonen

Vezelrijk zijn ook bonen en peulvruchten, zoals pinda en doperwt.
Gerelateerde artikelen
Hoe verbeter ik mijn stoelgang?Hoe verbeter ik mijn stoelgang?Mensen die lijden aan obstipatie hebben te maken met darmproblemen. Obstipatie komt veel voor. Ongeveer 1 op de 3 mensen…
Vitamine C: in welke voeding?Vitamine C: in welke voeding?Voldoende vitamine C nemen is belangrijk voor onze energie, uiterlijk en lichaamsfuncties. Vitamine C is een anti-oxidan…
Een slechte stoelgang en opgezette buikEen slechte stoelgang en opgezette buikEen slechte stoelgang hebben is ontzettend vervelend. Verstopping is iets waar vooral vrouwen last van hebben. Veel vrou…
Bronnen en referenties
  • http://www.stoelgang.eu/
  • http://www.culinairenieuwsbrief.nl/archief/201006-2-de-avocado-groente-of-fruit.html

Reageer op het artikel "Laxerend fruit en groentes tegen obstipatie"

Reacties

E. Hessels, 19-09-2017 14:13 #4
Onder welke categorie vallen (muscaat)druiven?
Zijn ze goed werkzaam tegen obstipatie.

Koblo, 10-08-2016 12:36 #3
Lijkt me verstandig eerst te kijken naar verandering van eetgedrag en meer beweging voor je naar medicijnen overstapt. Maar wacht niet te lang en overleg zeker tijdig met je huisarts. De tips die hier worden gegeven zijn absoluut nuttig.

Imad, 09-11-2015 09:00 #2
Manderijnen, watermeloen, sinaasappel, druiven zijn heel erg laxerend. Als ik moeite had met stoelgang dan at ik ervan in overvloed. Bewegen is ook belangrijk anders krijg je de aandoening luie darm oftewel een darm die niet vaak werkt. Gebruik medicatie als laatste redmiddel en liefst zo siroopje waarvan je naar de plee gaat. Dan probeer een vochtig dieet aan te houden met genoeg vochtinname. De reden dat rauwe groente beter dan gekookte is vanwege het feit dat er een hoger vocht gehalte is. Daarom mijn voorkeur naar fruit met hoge vochtinname. Vlees duurt langer om te verteren dus minder ervan eten als je teveel eet kan geen kwaad. Na een tijd wordt het vanzelf weer gezond! Deelde mijn advies met mijn vrouw maar ze wil liever naar de dokter luisteren die haar aan de medicatie wil houden. Mijn echte dokter samba en kwakernaak in dordrecht adviseerde dit en heeft me levenstijl gezonder verandert! Ze vonden medicatie altijd als laatste redmiddel. In marokko adviseerde de dokter en de lokale bevolking altijd manderijnen, watermeloen en vijgen. Hoop mijn advies helpt jullie wel!

Maureen Kamp, 06-08-2015 05:33 #1
Ik heb al langere tijd last van opstipatie.
Movicolon en clismas werken zelfs niet meer. Ik ben er letterlijk ziek van, donderdagochtend as heb ik een afspraak met de huisarts en vraag om een darm onderzoek. heeft iemand nog een oplossing ik ben ten einde raad Reactie infoteur, 06-08-2015
Hi, gezien je klachten is het echt beter om je huisarts vandaag te bellen en uit te leggen hoe ernstig je klachten zijn. Maar het is vandaag donderdag, dus bedoel je dat je volgende week donderdag pas een afspraak bij je dokter hebt? Laat je nog weten hoe het verder is gegaan met je? Veel sterkte en beterschap.

Infoteur: Kisses
Laatste update: 27-05-2016
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Reacties: 4
Medische informatie…
Schrijf mee!