InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Vitamine C: in welke voeding?

Vitamine C: in welke voeding?

Vitamine C: in welke voeding? Voldoende vitamine C nemen is belangrijk voor onze energie, uiterlijk en lichaamsfuncties. Vitamine C is een anti-oxidant, is goed voor onze weerstand, onze huid en werkt preventief bij ziekten als kanker en hart- en vaatziekten. Voldoende vitamine C is ook belangrijk in stressvolle tijden. Vitamine C helpt namelijk bij het aanmaken van stresshormonen, en beschermt het lichaam tegen afvalstoffen die ontstaan wanneer de stresshormonen worden aangemaakt. Belangrijk dus om voeding te nemen, die rijk is aan vitamine C!

Bronnen voor vitamine C

Fruit

Voeding waar veel vitamine C inzit is fruit. Fruit biedt vele voordelen, want behalve vitamine C is fruit rijk aan voedingsvezels, welke zorgen voor een goede stoelgang. Verder is fruit ook rijk aan andere vitaminen en mineralen. Maar niet alle vruchten zijn even rijk aan vitamine C. Veel vitamine C vind je in aardbeien, kiwi's, mango, sinaasappels en zwarte bessen. In de middenmoot zitten grapefruits, mandarijnen, citroenen, lychees en papaya's. De overige fruitsoorten bevatten minder vitamine C.

Fruitsappen

Fruit kan worden verwerkt in vruchtesappen zoals appelsap, sinaasappelsap, grapefruitsap en druivesap. Het vitamine C gehalte in vruchtesappen is gelijk aan versgeperste sappen! Maar appelsap en druivesap bevatten vrijwel geen vitamine C.

Gedroogd fruit

Fruit is er ook in gedroogde vorm: het vocht wordt eruit verdampt en het suikergehalte stijgt. Gedroogd fruit bevat veel calorieën en bevat niet zo veel vitamine C.

Fruit in potten/blik

Vitamine C is een conserveringsmiddel! Het wordt als conserveringsmiddel gebruikt bij fruit in blik of pot, maar ook bij groente in blik of pot. Dus zo ongezond is eten uit pot of blik niet. De vitamine C blijkt goed bewaard te blijven in pot en blik.

Groente

Net als fruit is groente rijk aan voedingsvezels, dus goed voor de stoelgang. Naast vitamine C, bevat groente natuurlijk nog meer vitaminen en ook mineralen. Rauwe groente bevat meer vitamine C dan gekookte groente, want helaas gaan er veel vitaminen verloren tijdens het kookproces. De ene groente bevat meer vitamine C dan de andere. Groenten die veel vitamine C bevatten zijn: asperges, bloemkool, broccoli, bleekselderij, courgette, doperwten,koelieboontjes, tomaat, radijs, rammenas, raapstelen, postelein, prei, peultjes, rode en groene paprika, paksoi, okra, koolrabi, koolraap, rode kool, spitskool, savooienkool, groene kool, chinese kool, boerenkool, taugé, spruitjes, snijbiet, sopropo, veld- en molsla, tuinbonen, witte kool, zuurkool, andijvie, artisjok, aubergine, champignons, klaroen, kousenband, pompoen, rabarber, schorseneren, knolselderij, spinazie, ui, venkel, witlof, wortelen, sperziebonen en snijbonen. Groente is dus de perfecte bron voor vitamine C, en er valt voldoende in te variëren!

Groentesappen

Groentesappen zijn niet verkeerd om aan je portie vitaminen te komen. Ze zijn caloriearm en vitaminerijk. Zuurkoolsap bevat veel vitamine C en wordt vaak gebruikt bij problemen aan het maag-darm kanaal. Zuurkoolsap heeft een ontslakkende werking. Vitamine A zit in wortelsap.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Vitamine C: in welke voeding?"

Infoteur: Ssandra3108
Laatste update: 16-10-2011
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!