InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Sneller afvallen met behulp van anti-oxidanten

Sneller afvallen met behulp van anti-oxidanten

Sneller afvallen met behulp van anti-oxidanten Tijdens sommige maanden van het jaar vliegen de kilos eraan. Maar hoe kunnen we deze kilos snel weer kwijtraken? Sommige fruitsoorten bevatten anti-oxidanten. Anti-oxidanten hebben een positieve uitwerking op de gezondheid van het lichaam en kunnen ervoor zorgen dat de kilos sneller verdwijnen. We vinden anti-oxidanten terug in veel groente- en fruitsoorten en we krijgen ze, bij een goede gevarieerde voeding, dan ook voldoende binnen.

Wat zijn anti-oxidanten?

Anti-oxidanten kunnen worden toegevoegd aan levensmiddelen en bevinden zich van nature in sommige groenten en fruit. Anti-oxidanten zijn in staat het lichaam te beschermen tegen slechte invloeden die het evenwicht in onze cellen verstoren. Vitaminine C, E zijn voorbeelden van anti-oxidanten maar ook mineralen als zink kunnen een positieve bijdrage leveren omdat ze deel uit kunnen maken van enzymen die als anti-oxidant werken.

Afvallen met behulp van anti-oxidanten

Omdat Anti-oxidanten belangrijk zijn voor een goede stofwisseling in het lichaam en hierdoor een positieve uitwerking hebben op de gezondheid, kan het eten ervan een positieve uitwerking hebben op het sneller verliezen van de aankomen kilos. Een verbeterde stofwisseling kan de vetverbranding stimuleren en zorgen dat het gewicht op peil blijft.

Waar zitten anti-oxidanten in?

Het eten van voldoende groente en fruit is belangrijk. Hiermee krijgen we de nodige vitaminen en mineralen binnen maar ook anti-oxidanten. Sommige groente- en fruitsoorten bevatten zeer grote hoeveelheden anti-oxidanten. Om de benodigde vitaminen, mineralen en anti -oxidanten zo efficiënt mogelijk binnen te krijgen is het verstandig een aantal dingen in acht te houden.

Tips voor het eten van groente of fruit:

  • Onder de schil van veel groente- en fruitsoorten bevinden zich de meeste vitaminen. Het eten van sommige groenten of fruit met schil is dan ook vaak een verstandige keuze.
  • Onder de schil bevinden zich vaak ook veel vezels. Vezels zijn belangrijk voor een goede stoelgang en kunnen eventuele klachten voorkomen.
  • Bewaar groente of fruit niet te lang. Hoe langer je fruit bewaart hoe meer vitaminen er verloren gaan.
  • Kook groenten niet te lang. Bij het koken gaat vooral vitamine C verloren omdat deze makkelijk in water oplosbaar is en hierdoor snel, tijdens het koken, uit de groente weglekt.
  • Gebruik het kookvocht voor een eventuele saus. De achtergebleven vitaminen kunnen hierdoor nog worden benut.

Fruitsoorten waarin veel anti-oxidanten zitten:

  • Zwarte bessen bevatten veel vitamine C en E hebben de hoogste anti-oxydatiewaarde.
  • Goji bessen bevatten naast de zwarte bes ook veel anti-oxidanten en vitamine C.
  • Kiwi’s bevatten vitamine C, K en Magnesium.
  • Sinaasappelen bevatten veel vitamine C en foliumzuur.
  • Aardbeien bevatten veel vitamine C.
  • Mango’s bevatten vooral vitminne C.

Groenten waarin veel anti-oxidanten zitten:

  • Broccoli is rijk aan foliumzuur en vitamine C.
  • Rode en oranje paprika’s deze bevatten veel vitamine C.
  • Spruitjes bevatten veel vitamine C en foliumzuur.
  • Rode Uien bevatten het anti-oxidant quercetine.
  • Zoete aardappelen bevatten het anti-oxidant bètacaroteen en vitamine E.
  • Waterkers bevat veel vitamine B en de mineralen ijzer en calcium.
  • Tomaten zijn een goede bron van vitamine C en E.
  • Wortelen bevatten het anti-oxidant bètacaroteen dat door het lichaam kan worden omgezet in vitamine A.

Supplementen met anti-oxidanten

Het aanvullen van anti-oxidanten met behulp van supplementen is vaak niet nodig. Grote hoeveelheden anti-oxidanten kunnen een juist negatieve werking op het lichaam hebben. Bij een gezonde en gevarieerde voeding met voldoende groenten en fruit krijgt het lichaam vaak al genoeg vitaminen binnen en zijn supplementen overbodig. Supplementen kunnen vrijwel alleen noodzakelijk zijn na een lange periode van ziekte of slechte voeding.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De gezonde eigenschappen van de pruimEr zijn nieuwe ontdekkingen gedaan over de gezonde eigenschappen van de pruim. De pruim blijkt meer in zich te hebben da…
Afvallen met broccoliAfvallen met broccoliKun je afvallen met broccoli? Broccoli is een hele gezonde groente en afvallen is dan ook niet heel moeilijk wanneer je…
Hoe kun je afvallen met afslankthee?Hoe kun je afvallen met afslankthee?Kun je afvallen met afslankthee? Is het echt zo’n wondermiddel als constant wordt beweerd? Hoe werkt het afvallen met af…

Reageer op het artikel "Sneller afvallen met behulp van anti-oxidanten"

Infoteur: Kropslavinken
Gepubliceerd: 17-06-2010
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!