InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Is witte thee ‘gezond’?

Is witte thee ‘gezond’?

Is witte thee ‘gezond’? Thee: we drinken er in ons land gemiddeld bijna 2 koppen per dag van. De collecties in supermarkten worden steeds groter en de smaakvariaties lijken eindeloos te worden. Witte thee is een van die soorten. Naast groene thee schijnt het tot de ‘gezonde’ theesoorten te behoren maar wat maakt deze theesoort dan zo ‘gezond’?

Een oude historie

Thee heeft een oude historie. De oorsprong ligt in China ongeveer 5000 jaar geleden zou daar het thee zijn ‘uitgevonden’. Nadien heeft de consumptie van thee zich over de hele wereld weten te verspreiden en zijn talloze soorten en variaties ontstaan. In Nederland kwam de consumptie van thee pas op gang aan het einde van de 17e eeuw. In deze tijd kwamen met de VOC grote hoeveelheden thee uit China. Tot de 18 eeuw was thee erg duur en konden de arme mensen zich deze drank niet veroorloven. De rijken bewaarden thee dan ook in prachtig versierde vaak zilveren theedozen.

Het plukken van thee

Thee een drank van water met daarin de gedroogde blaadjes van de theeplant. De theeplant groeit nu op verschillende locaties op de wereld waar theeplukkers zorgen voor voldoende blaadjes om te verwerken tot thee. Op de theeplantages lopen de theeplukker met mand op hun rug om de blaadjes in te verzamelen. Er zijn 3 manieren om het thee te plukken:

  • De fijnpluk. Bij deze methode wordt alleen de bladknop met de twee blaadjes daaronder geplukt.
  • De mediumpluk. Bij deze methode wordt de bladknop en de drie blaadjes daaronder geplukt.
  • De grove pluk. Bij deze methode wordt de bladknop en de vier blaadjes daaronder geplukt.

Witte thee

Witte thee wordt gemaakt van dezelfde plant gemaakt als alle andere thee. Het verschil is dat het wordt gemaakt van de eerste jonge knoppen van de theeplant. De knoppen worden binnen 48 uur verwerkt. De verwerking bestaat uit:

  • 1. Het branden op 32 graden.
  • 2. Het omwikkelen met papier.
  • 3. Twee dagen bewaren in houten kisten.
  • 4. Twee maal branden op een lagere temperatuur.

Witte thee is om deze reden ook duurder dan de andere theesoorten. Witte bevat weinig theïne en veel anti-oxidanten. Veel voorkomende anti-oxidanten in thee zijn de zogenaamde flavonoïden. Anti- oxidanten hebben verschillende positieve werkingen op ons lichaam. De smaak van witte thee is zacht en subtiel met bloemige/natuurlijke elementen.

Flavonoïden

Flavonoïden, vroeger aangeduid als vitamine P, spelen een belangrijke rol in het menselijk lichaam met name voor de stofwisseling van vitamine C. Ook kunnen ze ons afweersysteem positief beïnvloeden. Naast witte thee bevat ook groene thee, zwarte thee, rode wijn en witte druiven ook veel van dit anti-oxidant. Er wordt nog steeds veel onderzoek gedaan naar de verschillende eigenschappen van flavonoïden . Uit sommige onderzoeken is zelfs naar voren gekomen dat ze een kankerremmende werking hebben en de omzetting van calorieën tot vet verminderen.

Het zetten van witte thee

Om de thee optimaal tot haar recht te laten komen moet het worden overgoten met, van te voren gekookt water, afgekoeld naar 70-80 graden. De trektijd is 5-7 minuten maar afhankelijk van de smaak. Om het aantal anti-oxidanten te vergroten kan de thee wat langer worden getrokken.

Het drinken van witte thee

Om de smaak optimaal te beleven is het aan toevoegen van suiker en/of melk een afrader.

Hoe moet ik mijn thee bewaren?

Thee bewaar je in een luchtdichte donkere verpakking. Op deze manier wordt de kwaliteit zo weinig mogelijk beïnvloed.
Gerelateerde artikelen
Hoe gezond is groene thee?Hoe gezond is groene thee?Hoe gezond is groene thee? Groene thee wordt vaak als gezond gezien, je ziet het overal in terug; niet alleen in thee, m…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Is witte thee ‘gezond’?"

Infoteur: Kropslavinken
Gepubliceerd: 17-06-2010
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!