InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Uitleg over verschillende groepen vegetariërs

Uitleg over verschillende groepen vegetariërs

Vegetariërs zijn mensen die geen vlees eten. Vegetariërs kun je onderverdelen in meerdere groepen. In dit verslag zal ik de meest bekende groepen toelichten.

Algemene informatie

In Nederland is gemiddeld een op de 25 mensen vegetariër. De redenen om vegetariër te worden zijn erg uiteenlopend. Sommige mensen worden vegetariër omdat zij tegen de bio-industrie zijn. Andere mensen worden vegetariër wegens gezondheidsproblemen of om gewicht te verliezen.

Lacto-ovo vegetariër

De lacto-ovo vegetariër is de meest bekende vegetariër. Veel mensen die het over vegetariërs hebben praten over deze groep mensen. Een lacto-ovo vegetariër eet geen vlees en vis, maar wel eieren en zuivelproducten. Zij letten veelal niet op e-nummers en gebruiken wel dierlijke producten zoals wol of leer.

Lacto vegetariër

De lacto vegetariër is een variant op de lacto-ovo vegetariër. Het verschil is dat de lacto vegetariër ook geen eieren eet.

Ovo vegetarier

De ovo vegetariër is eveneens een variant op de lacto-ovo vegetariër. Echter eten zij geen zuivelproducten maar wel eieren.

Total vegetarier en veganist

Veel mensen weten niet het verschil tussen een total vegetariër en een veganist. Als je het hebt over mensen die geen vlees, vis, eieren en zuivelproducten eten denkt vrijwel iedereen dat je het over een veganist hebt. Echter zit er een duidelijk verschil tussen deze twee groepen. Een total vegetariër eet geen dierlijke producten. Zij letten daarbij vaak ook goed op welke e-nummers er gebruik worden in bepaalde producten. Een veganist daarintegen gebruikt geen dierlijke producten. Zij eten dus geen dierlijke producten maar daarnaast gebruiken zij ook geen dierlijke producten zoals wol, bont of leer. Zowel de total vegetariër als de veganist eten geen gelatine en dierlijk stremsel.

Pescotariër en pollotariër

Naast de vegetariërs en veganisten zijn er nog twee groepen mensen die bepaalde dierlijke producten vermijden. De pescotariër eet net als de vegetariër geen vlees, echter eten zij wel vis, eieren en zuivelproducten. In deze groep vallen veel mensen die geen vlees eten wegens gezondheidsproblemen. Daarnaast heb je nog de pollotariër. Zij eten veelal wel gevogelte, eieren en zuivelproducten. Echter eten zij geen vis.

Parttime vegetariërs

De parttime vegetariërs komen het meest voor. Dit zijn mensen die niet altijd vlees eten maar ook niet altijd vegetarisch. Veel mensen eten bijvoorbeeld regelmatig vegetarisch om af te vallen of wegens gezondheidsredenen.
© 2010 - 2017 Semicolon, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Verschillende soorten vegetariërsVeel mensen denken aan vegetariërs als een homogene groep die gewoon geen vlees eet. Maar niets ligt verder van de waarh…
Vegetariër worden of zijnVegetariër worden of zijnVegetariër worden of zijn: waarom kies je er voor en kan je hier gezond mee blijven leven? Er zijn verschillende vormen…
Vegetarisme, zin en onzinVegetarisme, zin en onzinVegetarisme is steeds meer "in". Voor sommigen is het een levensstijl, voor anderen een mode, terwijl velen dit pad even…
Vegetarisme vs veganismeVegetarisme vs veganismeGewicht verliezen, kiezen voor een gezondere levensstijl, religieuze overtuigingen of uit respect voor dieren, er zijn t…
De vegetariër van nuDe vegetariër van nuDe vegetariër van nu is niet meer de man of vrouw die vele jaren geleden op geitenwollen sokken en sandalen moest lopen…

Reageer op het artikel "Uitleg over verschillende groepen vegetariërs"

Reacties

Anoniem, 23-06-2016 00:50 #4
Bij de reden om vegetariër te worden zou ik graag nog de toevoeging zien: het worden van vegetariër is beter voor het milieu, voor het produceren van onder andere vlees is immens veel water en energie nodig, vlees eten is gewoonweg niet duurzaam, het niet eten van vlees verkleint je voetafdruk omdat er geen sprake is van een groot energieverbruik door het eten van vlees.
Met vriendelijke groeten.

Kirsten, 09-12-2015 14:48 #3
Je hebt nog andere soorten bv. ik eet geen vlees of vis maar ik gebruik ook geen leer of wol hoe noem je dat dan?

Ruth Zaalman, 13-11-2014 18:27 #2
Hoi mijn naam is Ruth.Ik wil geen vlees meer maar wel vis. Behoor ik tot een soort vegetariers Reactie infoteur, 22-12-2014
Hoi Ruth,

Er zijn veel mensen die geen vlees maar wel vis eten. Eet u wel eieren en melkproducten? In dat geval wordt vaak de term pescotariër gebruikt. Maar heel vaak wordt ook gewoon de term vegetariër gebruikt, omdat veel mensen het verschil niet echt begrijpen.

Groet, Semicolon

3k, 01-10-2014 06:42 #1
U vergeet de groep veganisten die geen dierenleed willen veroorzaken. Ze eten o.a ook geen honig bvb. Reactie infoteur, 06-10-2014
Bedankt voor uw reactie.

Het verschil tussen total vegetariers en veganisten is dat veganisten helemaal geen dierlijke producten gebruiken. Zij eten dus ook geen dierlijke producten, zoals honing. Honing is inderdaad een goed voorbeeld om te geven. In de tekst heb ik maar een paar voorbeelden gegeven, omdat het anders te lang zou worden. De reden achter vegetarier of veganist zijn heb ik in de tekst niet genoemd, omdat dit voor iedereen anders is en omdat het bedoeld is als informatieve tekst en niet mijn eigen mening :) Natuurlijk zijn er nog veel meer verschillende soorten vegetariers en veganisten, iedereen legt zijn of haar grens ergens anders :)

Groet, Semicolon

Infoteur: Semicolon
Laatste update: 15-04-2013
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 4
Medische informatie…
Schrijf mee!