InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > De geneeskracht van pruimen

De geneeskracht van pruimen

De geneeskracht van pruimen De pruim is de vrucht met de meeste antioxidanten. Pruimen zijn een van de meest makkelijke vruchten om zelf te kweken. Je hoeft alleen een boom in de tuin te hebben en er aan het einde van de zomer aan te schudden. De pruimen vliegen je vervolgens om de oren. Pruimen zijn lekker, gezond en hebben bovendien geneeskracht tegen diverse ziekten. Gedroogde pruimen bevatten net zoveel voedingsstoffen als verse pruimen.

Inhoud:

Superfood nummer 1, de pruim

De Tufts Universiteit in Boston maakte een overzicht van voeding die rijk is aan antioxidanten. Pruimen kwamen daarbij op de eerste plaats. Er zaten vooral hydroxykaneelzuren, anthocyaninen en flavonoïden in de pruim. Antioxidanten bestrijden de vrije radicalen die vrijkomen door normale spijsvertering, UV-straling, roken, grote krachtinspanningen, milieuvervuiling, contact met gifstoffen en pesticiden. Wanneer deze vrije radicalen ongestoord hun gang kunnen gaan, kan dat leiden tot vervroegde ouderdomsverschijnselen zoals rimpelvorming en ziekten zoals kanker, obesitas, hart- en vaatziekten en diabetes.

Pruim / Bron: JaneArt, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Pruim / Bron: JaneArt, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Pruimen en constipatie

Pruimen werken als laxeermiddel en werken goed tegen constipatie, dat weten de meeste mensen. Het feit dat vezels daar verantwoordelijk voor zijn is bij sommigen ook bekend. Maar niet iedereen weet dat er meer componenten in de pruim zitten die bijdragen aan een gezonde stoelgang. Sorbitol is een component dat de darmen stimuleert en het zit zowel in de pruim, pruimensap als gedroogde pruimen. De totale stoelgangtijd wordt verminderd door de aanwezigheid van sorbitol en bovendien wordt de kans op aambeien verkleind. Verder zitten er de polyfenolen chlorogeenzuren en neochlorogeenzuren in de pruim. Deze stoffen hebben ook een laxerend effect. Chlorogeenzuur is een stof die normaal in vele plantaardige producten voorkomt en zit extra veel in pruimen, perziken en koffie. Verder bevat de pruim difenylisatine, wat ook een laxerende stof is.

Pruimen en osteoporose

Uit onderzoek van de Florida State University bleek dat vrouwen na de menopauze die dagelijks 100 gram gedroogde pruimen aten na drie maanden betere botten hadden dan vrouwen die dit niet aten of vrouwen die 75 gram gedroogde appels aten. Pruimen bleek beter voor de botten dan het eten van gedroogde aardbeien, dadels, vijgen en rozijnen. Boron en kalium zijn twee mineralen waarvan vermoed wordt dat ze de reden zijn dat botopbouw verbeterd wordt. Beide mineralen zitten in ruime mate in de pruim. Voor boron geldt dat 100 gram gedroogde pruimen 100% van de ADH-waarden bevat. De onderzoekers bevolen mensen boven de 65 aan om langzaam over te schakelen op het eten van meer pruimen; er wordt zelfs gezegd dat het goed is dat iemand 10 pruimen per dag eet. Wanneer je pruimensap drinkt kom je snel aan zo´n hoeveelheid. In de V.S. is pruimensap in elke grote supermarkt te koop maar in Europa niet. Hier zullen we ons tevreden moeten stellen met verse pruimen en gedroogde pruimen.

Gedroogde pruim / Bron: Paternel 1, Wikimedia Commons (GFDL)Gedroogde pruim / Bron: Paternel 1, Wikimedia Commons (GFDL)

Diabetes en pruimen

Het hoge vezelgehalte in pruimen normaliseert het bloedsuikerniveau wat een winstpunt is voor diabetespatiënten. Bovendien zorgen pruimen snel voor een vol gevoel waardoor je minder snel je gaat overeten. Dat is een extra voordeel voor suikerpatiënten aangezien deze groep mensen een grotere kans hebben om obesitas te ontwikkelen.

Pruimen tegen kanker

Vezelrijk voedsel heeft aangetoond dat het de kans op darmkanker kan verminderen. Daarnaast blijkt dat vezelrijk eten ook goed werkt tegen borstkanker. Het veelvuldig eten van vezelrijke voeding zoals papaya, appels, peren, vijgen en dadels kunnen in combinatie met pruimen mensen tegen kanker beschermen.

Bloei van een pruimenboom / Bron: ForestWander, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Bloei van een pruimenboom / Bron: ForestWander, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Pruim en hoge bloeddruk

De pruim bevat veel kalium en is daarom effectief tegen hoge bloeddruk of hypertensie. Het wordt in de fytotherapie soms voorgeschreven als onderdeel van een bredere aanpak om hypertensie te bestrijden. Een andere manier waarop de pruim hoge bloeddruk bestrijdt is dat fenolen in de pruim de vorming geöxydeerde cholesterolafzettingen op de aderwanden voorkomt. Deze afzettingen of plaque verdunnen de aderen wat ook kan leiden tot hypertensie.

Pruim en ijzertekort

Wanneer je vermoeid bent door een ijzertekort dan is het goed om je te wenden tot ijzerrijk voedsel maar ook tot de pruim niet omdat deze zoveel ijzer bevat maar omdat pruimen helpen bij het opnemen van ijzer in je bloed. Het eten van ijzerrijke voeding wordt door de pruim nog effectiever.

Pruim aan de boom / Bron: Dinkum, Wikimedia Commons (CC0)Pruim aan de boom / Bron: Dinkum, Wikimedia Commons (CC0)

Eettips pruimen

Pruimen kun je meebakken met pannenkoeken. Zo krijg je een heuse pruimenpannenkoek. Een pruim is prima zo uit het vuistje te eten. Het is een lekkere zoete fruitsnack. Pruimen passen prima een een frisse fruitsalade samen met appel, peer, banaan, kiwi en ananas. Een pruim kun je blenderen samen met ander fruit zodat je een lekker smoothie krijgt. Gedroogde pruimen zijn een prima zoetstof voor cakes en taarten zodat je geen witte suiker hoeft te gebruiken. Week de gedroogde pruimen een nacht lang en maak ze daarna klein door ze te pureren. Meng het door het meel in dezelfde hoeveelheid als je anders met suiker zou doen. Je kunt de gedroogde pruimen ook mixen met andere gedroogde vruchten zoals dadels, rozijnen, appels en abrikozen. Gedroogde pruimen zijn een uitstekend idee voor bij een toetje.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De gezonde eigenschappen van de pruimEr zijn nieuwe ontdekkingen gedaan over de gezonde eigenschappen van de pruim. De pruim blijkt meer in zich te hebben da…
De pruimenboom is een goede keuze in de tuinDe pruimenboom is een goede keuze in de tuinIn een wat ruime tuin is het erg mooi om een pruimenboom te planten. Je kunt dan in het voorjaar genieten van de prachti…
De pruim als fytotherapeutisch medicijnDe pruim als fytotherapeutisch medicijnPruimenboom is een bladverliezende, vaak struikachtige boom die rond de 10 meter hoog kan worden. Van oorsprong groeide…
Eet pruimen voor een goede darmwerkingEet pruimen voor een goede darmwerkingPruimen zijn lekker. Maar dat is niet het enige wat er over de pruim te vertellen valt. Pruimen zijn gemakkelijk om mee…
Recepten met pruimen; zoet en hartigRecepten met pruimen; zoet en hartigIn de zomer en de vroege herfst zijn ze er weer: die heerlijke verse pruimen. Pruimen zijn heerlijke vruchten om zo uit…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Scott Bauer, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • http://health.howstuffworks.com/wellness/food-nutrition/natural-foods/natural-weight-loss-food-prunes-ga.htm
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Chlorogenic_acid
  • http://www.healwithfood.org/health-benefits/prunes.php
  • http://www.dailymail.co.uk/health/article-2027811/Want-super-strong-bones-How-handful-prunes-day-help-prevent-fractures.html
  • http://www.whfoods.com/genpage.php?tname=foodspice&dbid=103
  • http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11401245
  • Foto´s: wikimedia commons
  • Groot Handboek Geneeskrachtige Planten, Geert Verhelst
  • Afbeelding bron 1: JaneArt, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Afbeelding bron 2: Paternel 1, Wikimedia Commons (GFDL)
  • Afbeelding bron 3: ForestWander, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Afbeelding bron 4: Dinkum, Wikimedia Commons (CC0)

Reageer op het artikel "De geneeskracht van pruimen"

Infoteur: Tom008
Laatste update: 01-12-2012
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Geneeskrachtig fruit
Medische informatie…
Schrijf mee!