InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > De geneeskracht van Guave

De geneeskracht van Guave

De geneeskracht van Guave Guave is een groene, tropische vrucht met roze vruchtvlees en veel pitjes. Het is een heerlijke vrucht voor sappen. Je kunt deze unieksmakende vrucht zo opeten; de pitjes kun je gewoon inslikken. Het vruchtvlees is niet stevig maar een soort pulp. Het is goed te verwerken tot sappen en jams. De guavevrucht is zeer gezond. Hij heeft allerlei medicinale toepassingen.

Inhoud:

Guave is rijk aan vitamine C

In 100 gram guave zit maar liefst 396% van de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid(ADH) vitamine C. Dat is een bijzonder hoog getal. Het komt erop neer dat 4 guaves al genoeg zijn voor 1 gram vitamine C. Daarbij komt dat in guave allerlei stoffen zitten die vitamine C beter tot zijn recht laat komen. Bovendien is natuurlijke vitamine C veel gezonder dan de chemische vitamine C waarvan wetenschappers hebben afgesproken dat het vitamine C mag heten. In werkelijkheid lijkt chemische vitamine C nauwelijks op natuurlijke vitamine C.

Vitaminen in guave

Wat de andere vitaminen betreft is guave goed bedeeld. In een ons guave zit 21% van de ADH voor vitamine A. Voor foliumzuur of vitamine B11 geldt dat er 12.5% in zit. Er zit 9% van de ADH aan vitamine B5 of pantotheenzuur in. Pirydoxine of B6 is in de guave vertegenwoordigd met 8.5% van de ADH. Vitamine B3, ook niacine genoemd, is in ruime mate aanwezig met 7% van de ADH. Van vitamine B1 of thiamine zit er 5.5% van de ADH in het sappige guavevlees. Vitamine E doet het met 5% goed. Er zitten meer vitaminen in guave maar deze kennen allemaal percentages van 3% of minder.

Mineralen in guave

De percentages voor mineralen in guave zijn niet zo spectaculair als die voor de vitaminen. De tropische, roze vrucht is goed voor 9% van de ADH aan kalium. Hiermee is guave een uitstekende bron van kalium. Verder zit er mangaan(6.5%ADH), magnesium(5,5%ADH) en 3% van de ADH voor ijzer in dit vruchtje. De overige mineralen hebben allemaal percentages die lager zijn dan 3%.

Fytonutriënten in guave

Op het gebied van fytochemicaliën beschikt de guave over voor mensen waardevolle carotenoïden en polyfenolen. De polyfenolen in guave werken vooral positief voor het gezichtsvermogen. Bovendien kunnen ze ook kanker bestrijden; met name borstkanker en huidkanker worden door de carotenoïden en polyfenolen tegen gegaan.

Guave voor de spijsvertering

Guave werkt goed voor de spijsvertering. Zowel diarree als constipatie worden opgelost door guave. Diarree wordt minder omdat er veel kalium in guave zit. Constipatie wordt tegen gegaan doordat de guave bijzonder veel vezels bevat. Guave werkt om deze reden goed tegen gastro-entritis.

Botanische tekening guave / Bron: Francisco Manuel Blanco (O.S.A.), Wikimedia Commons (Publiek domein)Botanische tekening guave / Bron: Francisco Manuel Blanco (O.S.A.), Wikimedia Commons (Publiek domein)

Guave tegen verkoudheid en hoest

De guave is rijk aan vitamine C. Daarnaast zitten er fytonutriënten in de guave die anti-bacteriële werkingen hebben. Een guave helpt hierdoor goed tegen verkoudheid en hoest. De bacteriën in de keel worden verminderd door het eten van guave. Het hoge vitamine C-gehalte zorgt ervoor dat wie regelmatig guaves eet minder kans heeft op griep en verkoudheid. Vitamine C is namelijk een belangrijke booster voor het immuunsysteem.

Guave voor de huid

De guave wordt ook gebruikt om de huid te verzorgen. Vitaminen zijn niet alleen goed voor inwendige organen maar ook ons grootste orgaan aan de buitenkant van het lichaam; de huid. Delen van de huid insmeren met guave zorgt ervoor dat de huid elastischer wordt. Rimpelvorming wordt minder door guave. Vooral vitamine A, B en C zorgen voor positieve eigenschappen voor de huid.

Guave tegen hoge bloeddruk

Net zoals veel andere groente en fruit werkt guave goed om hoge bloeddruk tegen te gaan. Dat komt onder andere door het hoge vezelgehalte. Het bloed wordt niet te dik en het eten wordt goed verteerd door het eten van guave. Deze beide redenen helpen mee om een hoge bloeddruk tegen te gaan. Wie last van hoge bloeddruk heeft doet er goed aan om witte meelproducten en geraffineerde suiker te laten staan. Wanneer je dat doet dan is de kans erg groot dat je helemaal geen pillen hoeft te slikken met chemische bloeddrukverlagers.

Guave tegen overgewicht

Guave helpt tegen overgewicht. Het valt onder de groente- en fruitsoorten die ons van overgewicht kunnen afhelpen. Overgewicht heeft in vrijwel alle gevallen te maken met een tekort aan vitaminen en mineralen. Het lichaam reageert hierop door om meer eten te vragen. Wanneer we aan die roep gehoor geven door vlees, suikerrijke producten of transvetten te eten dan wordt dit gelijk opgeslagen als vet. In guave zitten erg veel gezonde ingrediënten. Een lichte lunch met een guave als aanvulling zorgt ervoor dat je geen honger krijgt omdat het lichaam waarneemt dat het zeer gezond heeft gegeten.

Guave aan de boom / Bron: Forest & Kim Starr, Wikimedia Commons (CC BY-3.0)Guave aan de boom / Bron: Forest & Kim Starr, Wikimedia Commons (CC BY-3.0)

Guave tegen prostaatkanker

Er zit lycopeen in, wat als extra voedingsmiddel tegen kanker wordt gebruikt. Elke dag een guave zou vooral goed helpen tegen prostaatkanker. In tomaten zit ook lycopeen maar twee keer zo weinig als in guave. Als het om het voorkomen van prostaatkanker gaat kun je in dit geval ook twee tomaten per dag eten.

Nog meer medicinale toepassingen

Er zijn nog zeer veel andere medicinale toepassingen van guave. Zo past het ook goed in een menu dat diabetes onder controle houdt of geneest. In tropische landen zoals India, waar de guaveboom welig tiert, wordt van de bladeren een drank gemaakt die goed is voor het tandvlees. In principe kan elke inwendige bacteriéle infectie worden te lijf gegaan met guave.

Eettips guave

Een guave kun je uitstekend verwerken in een vruchtensmoothie. Meng een banaan, guave en een appel samen met een kopje water of ijsblokjes en doe het in de blender. Het resultaat is een heerlijke fruitsmoothie. De guave is een lekkere vrucht om een ontbijt mee te beginnen of een lunch mee af te sluiten. Het kan goed tussendoor gegeten worden; het vult meer dan een yoghurtdrankje uit de supermarkt en is lekkerder. Dat is misschien wel het belangrijkste!

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Roze voedsel voor prinsessenEr wonen veel prinsessen en prinsesjes in de wereld. Allemaal houden ze van roze. Roze is dé kleur voor prinsessen. Ze k…
Super gezond tussendoortje: SmoothiesSuper gezond tussendoortje: SmoothiesEen makkelijke, supergezonde en smakelijke oplossing voor tussendoortjes. De smoothie. Alle basisingredienten van een sm…
Vruchten in SurinameSuriname heeft een grote rijkdom aan tropische vruchten. Sommige daarvan komen oorspronkelijk uit Suriname en andere zij…
Gezond is lekkerder - Geneeskracht in de Surinaamse keukenGezond is lekkerder - Geneeskracht in de Surinaamse keukenNet als in nagenoeg alle ontwikkelingslanden leven Surinamers letterlijk en figuurlijk dichtbij de natuur. De Surinaamse…
Tropische vruchten wondermiddelen?Tropische vruchten wondermiddelen?Sinds onheuglijke tijden worden wilde vruchten als voedsel gegeten. Ze werden gelei­delijk aan in cultuur genomen en de…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Fibonacci, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • http://www.organicfacts.net/health-benefits/fruit/health-benefits-of-guava.html
  • http://www.nutrition-and-you.com/guava.html
  • http://www.streetdirectory.com/food_editorials/health_food/fruits/guava_health_benefits_of_guava.html
  • http://www.menshealth.com/mhlists/best_healthy_foods/Guava.php
  • Foto´s: wikimedia commons
  • Afbeelding bron 1: Francisco Manuel Blanco (O.S.A.), Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • Afbeelding bron 2: Forest & Kim Starr, Wikimedia Commons (CC BY-3.0)

Reageer op het artikel "De geneeskracht van Guave"

Reactie

Maria, 10-07-2016 14:44 #1
Dit vruchtje onderzocht en qua anti-oxidanten staat het voor velen bovenaan, omdat het deze zeer veel in zich heeft.
Qua mineralen is het enorm: natrium, kalium, calcium, fosfor, ijzer, magnesium, koper, zink, mangaan, potasium en ook veel
ascorbine-zuur tegen degeneratieve ziektes (w.o. Alzheimer genoemd).
Juist de totale harmonie van vitamines en mineralen (en niet zozeer de afzonderlijke hoeveelheden elk) maken dit vruchtje
bijzonder. De kleuren zijn ook prachtig: zacht groen van buiten, oranje/rood (beta-caroteen!) van binnen of wit, hoewel het op
bovenst. foto minder goed naar voren komt. Op internet is nog veel meer te vinden over de werkzaamheid van dit vruchtje. Reactie infoteur, 07-09-2016
Beste Maria, Ik kan geen wetenschappelijke onderzoeken vinden die onderbouwen dat specifiek guave goed is bij alzheimer. Maar recent wetenschappelijk onderzoek toont wel aan dat alzheimer hoogstwaarschijnlijk te maken heeft met een tekort aan bepaalde voedingsstoffen: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25809805

Er is daarnaast een recent wetenschappelijk onderzoek dat aantoont dat guave bij diabetes kan worden gebruikt.

Infoteur: Tom008
Laatste update: 28-11-2012
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!