InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Hoe gezond is de grapefruit?

Hoe gezond is de grapefruit?

Hoe gezond is de grapefruit? Grapefruit is niet meer weg te denken uit al het fruit waar we dagelijks uit kunnen kiezen. Toch krijgt grapefruit minder credits dan het lijkt te verdienen. De grapefruit heeft een geheel eigen smaak, is goed te combineren en is allerminst verkeerd in een gezond voedingspatroon. Maar hoe gezond is deze gecreëerde veelzijdige grapefruit eigenlijk?

De basis

Grapefruit komt oorspronkelijk uit de subtropische gebieden, met name vanuit Jamaica (daar is de kruising als eerste toegepast). Het is een vrucht die door de mens als het ware “gecreëerd” is en een combinatie vormt van de sinaasappel en de pompelmoes (waarbij we eigenlijk ook niet exact weten waar en door wie de pompelmoes ooit “gecreëerd” is).
De vrucht groeit aan een plant die tussen de 6 meter en zo’n 15 meter hoog kan worden. De diameter van de vrucht kan wel tot zo’n 15 centimeter oplopen.

Het vruchtvlees kan verschillende kleurnuances hebben en is afhankelijk van hoe de vrucht gecultiveerd (en erkend) is. Soms is het vruchtvlees meer gelig en soms is het bijna hard roze. De smaak heeft altijd iets licht bitters en altijd met een frisse bite.

Afvallen en medicijnen

Men dicht de grapefruit ook toe dat deze goed past in menig dieet, want het zou de stofwisseling en verbranding bevorderen. Er zijn mensen die zweren om iedere ochtend als eerste een glas grapefruitsap te nuttigen, alvorens ze aan hun dagelijkse zaken beginnen.

Daarentegen zijn er ook medicijnen waar de grapefruit niet goed mee combineert. Het blokkeert een dunnedarm-enzym wat de afbraak van medicijnen bevordert. Je houdt daardoor als het ware meer medicijnen in het lichaam dan de bedoeling is. Dit kan weer effect hebben op de bijwerkingen van deze medicijnen. Als je dus medicijnen gebruikt, stem dan gebruik af met je huisarts.

Bron: Ponce Photography, PixabayBron: Ponce Photography, Pixabay

Een brok gezond!

Vitamines en mineralen in de grapefruit

Het is mooi dat deze gecreëerde vrucht zoveel vitamines bevat. Overigens bevat de grapefruit ook zo’n 45 kilocalorieën, maar dat is uiteraard geen probleem in een normaal voedingspatroon.
Lijst met vitamines en mineralen die we terugvinden in de grapefruit:
  • Vitamine A
  • Vitamine B1, B2, B6, B11
  • Vitamine C (erg veel!)
  • Kalium
  • Fosfor
  • Calcium
  • Magnesium
  • Koper
  • IJzer
  • Zink
Het lycopeen zorgt bij de grapefruit overigens voor deze mooi roze-rode kleur van het vruchtvlees.

Waar kan de grapefruit een positieve rol in vervullen?

De grapefruit is gezond, dat kunnen we wel stellen, maar regelmatig een grapefruit eten kan op verschillende aandoeningen een positieve (dus verminderende) rol vervullen, zoals:
  • Nierstenen
  • Hartinfarct
  • Artrose
  • Artritis
  • Astma
Verder wordt er aangegeven dat het ook bij prostaat- en darmkanker goed is regelmatig grapefruit te eten. Als je al twijfelt … de grapefruit bevat veel vitamines, dus voegt in algemene zin altijd wat toe.

Tot slot

Lekker vers een grapefruit “uitlepelen” of partjes maken die je zo eet of in een cocktail van fruit doet. Maar ook als basis voor menig smoothie is de grapefruit uitermate geschikt en zelfs in een frisse lentesalade is wat grapefruit heerlijk. Lekker en gezond … de grapefruit is absoluut van toegevoegde waarde in ons eetpatroon. Smakelijk!
Gerelateerde artikelen
Grapefruit tegen overgewicht en diabetes?Fruit is gezond voor ons, dat weten we allemaal. Alleen het ene fruit meer goed voor je lichaam dan het ander. Ben jij e…
De geneeskracht van grapefruitDe geneeskracht van grapefruitDe grapefruit is een lekkere bittere vrucht met een friszoete bijsmaak. Grapefruit is een rijke bron aan natuurlijke vit…
Het nieuwe grapefruit dieetHet nieuwe grapefruit dieetDat groenten en fruit kunnen helpen bij afvallen is geen nieuws, ze bevatten immers veel voedingsstoffen en weinig calor…
Aantal calorieën in fruitAantal calorieën in fruitFruit is goed voor je, maar soms kan het wel prettig zijn om te weten hoeveel calorieën fruit bevat. Bijvoorbeeld wannee…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Hoe gezond is de grapefruit?"

Infoteur: Annastaal
Laatste update: 21-09-2016
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!