InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > De geneeskracht van ananas

De geneeskracht van ananas

De geneeskracht van ananas Van een vergrote schildklier tot difterie; de ananas werkt òp vele gebieden in het lichaam. De ananas is een sappige, tropische vrucht met vele medicinale eigenschappen. De vrucht met heerlijk geel vruchtvlees is een uitstekend tussendoortje. De Engelstalige benaming is pineapple, wat natuurlijk pijnappel betekent. De ananas lijkt veel op de pijnappel of dennenappel. De gelijknamige pijnappelklier lijkt óók veel op de pijnappel.

Inhoud:

Het niet-bestaan van de ananasboom

Als je voor het eerst in de tropen komt en je zegt dat je eens graag een ananasboom wilt zien beginnen mensen of keihard te lachen of ze vragen beleefd waar je hebt gehoord dat er ananasbomen zijn. De ananasboom bestaat namelijk helemaal niet. Ananassen groeien laag boven de grond. De bladeren bovenop de ananas worden eraf gesneden en terug in de grond gezet. Zo ontstaat er een nieuwe ananas! Het is ook mogelijk om ananaszaden te maken maar dat is een veel gecompliceerdere manier van ananas voortbrengen.

Mineralen en vitaminen

Ananas is een goede bron van mineralen en vitaminen. De ananas is zeer rijk aan vitamine A, B1, B6, B11, C, E. De Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid (ADH) van vitamine C wordt bereikt door het eten van slechts 110 gram ananas. Belangrijke mineralen die in deze grote vrucht huizen zijn koper, mangaan, fosfor, magnesium, kalium, jodium en zink. Het is een heerlijke manier om antioxidanten binnen te krijgen. Antioxidanten bestrijden vrije radicalen in het lichaam. Deze vrije radicalen zorgen voor celschade en DNA-schade, wat in het ergste geval kan leiden tot de vorming van kankertumors. Antioxidanten in fruit zoals ananas gaan de schade die vrije radicalen veroorzaken tegen.

Het medicinale effect van bromelaïne

De ananas werkt goed voor de spijsvertering door gezonde vruchtvezels en de stof bromelaïne. Dat is een stof die meehelpt om andere stoffen zoals eiweitten te verteren. Wanneer de ananas tussen de maaltijden door wordt gegeten is het medicinale effect van bromelaïne sterker. Het hoeft dan geen voedsel te verteren en het zich in om het lichaam gezonder te maken. De symptomen van verkoudheid, bijholte-ontsteking, keelpijn, jicht en artritis(gewrichtsontsteking) kunnen worden verlicht door het eten van ananas.

10 ziekten waartegen de ananas werkt:

  1. Schildkliervergroting,
  2. Dyspepsie, (maagproblemen zoals winderigheid, misselijk, overgeven en diarree),
  3. Bronchitis,
  4. Slijmvliesontsteking,
  5. Hoge bloeddruk,
  6. Wormen, zoals lintworm,
  7. Jicht,
  8. Difterie, waartegen iedereen wordt ingeënt middels het rijkvaccinatieprogramma (DTP),
  9. Grauwe staar,
  10. Constipatie(verstopping).

Eettips voor ananas

De ananas past prima in het dagelijks menu. ´s Morgens kun je een heerlijke vruchtensmoothie maken waar ananas doorheen zit. De vrucht is een ideaal tussendoortje. In een vruchtensalade kan deze zoete tropische lekkernij niet misstaan naast gezond fruit als banaan, appel, sinaasappel, abrikoos en mango. Zelfs een groene salade fleurt helemaal op door het toevoegen van verse ananas. Een ananas is een ideaal snackfruit voor in de avonduren. Zet een bordje verse ananas op tafel en het bord is zo weer leeg. Probeer ook eens een ananaspannenkoek in plaats van appelpannenkoek.

Blikananas, verboden voor gezonde mensen

Blikananas is natuurlijk verboden. Blikananas is niet vers en kent daardoor slechts een fractie van de gezonde stoffen die een verse ananas rijk is. Daarnaast kent blikananas erg veel suiker, fructose of andere zoetmiddelen die de gezondheid niet bevorderen. Bovendien werkt het verpakkingsmateriaal blikmetaal oxidatiebevorderend voor de stoffen die in het blik zitten. Wanneer voedsel in aanraking komt met de buitenlucht dan oxideert het en neemt de voedselkwaliteit snel af. Doordat blikananas in kleine stukjes of dunne ringetjes wordt gesneden oxideert het erg snel. Daarnaast smaakt een verse, pas geschilde ananas veel lekkerder!

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De geneeskracht van pijnboompitten; voedsel tegen obesitasDe geneeskracht van pijnboompitten; voedsel tegen obesitasIn totaal zijn er meer dan 100 soorten pijnbomen. Van 20 soorten worden pijnboompitten geoogst. Pijnboompitten worden he…
De geneeskracht van ananaspoederAnanaspoeder als supplement nuttigen betekent niet dat je nu voortaan nooit meer zo´n heerlijke verse ananas hoeft te et…
Mooie, glanzende haren door een gezonde voedingMooie, glanzende haren door een gezonde voedingGezonde voeding maakt het haar soepel, glanzend en sterk. Het bevat proteïnen, vitaminen en mineralen die van binnenuit…
Afvallen met ananas of ananassapAfvallen met ananas of ananassapTegenwoordig hoor je steeds vaker berichten over het afvallen met ananas of ananassap. Het is een gezonde vrucht waarvan…
Walnoten gezond?Walnoten gezond?Walnoten, gezond? Ja, deze bekende nootsoort is erg gezond. Na het lezen van dit artikel zult u op een andere manier aan…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Pexels, Pixabay
  • http://www.whfoods.com/genpage.php?tname=foodspice&dbid=34
  • Wikipedia
  • http://www.knowledgebase-script.com/demo/article-283.html
  • Foto ananasvrucht: wikimedia commons
  • Foto ananasstukje: Tom008

Reageer op het artikel "De geneeskracht van ananas"

Reacties

Mahesh, 31-07-2017 15:20 #4
Hoe zit t met ananas op sap? Heb gelezen dat er geen toevoegingen erbij zijn gedaan. Het is puur ananas en pure sap.

M. Koch, 08-01-2016 17:58 #3
Het gaat over blikananas. Ik vraag aan de geneeskracht van ananas, waarom niet in glaspot ananas. Dat vraag ik het hele tijd af. Reactie infoteur, 19-01-2016
Waarom geen verse ananas?, vraag ik me dan weer af.

S., 30-07-2014 20:17 #2
Pineappel is dus niet zoals U zeg piijnappel. Pine in Den. dus niert pijnappel maar dennenappel. Hurt is pine. Reactie infoteur, 04-08-2014
Beste meneer of mevrouw S.
De pijnappelklier lijkt kwa vorm zeer sterk op zowel een ananas als een dennenboom. Vandaar deze naam. Pijnappel is een ouderwetse naam voor ananas.
Thomas Dijkman

Henk Bharos, 14-05-2013 21:19 #1
Heeft jicht invloed op verse ananas? Reactie infoteur, 15-05-2013
Verse ananas kan invloed hebben op jicht. Bromelaïne in ananas kan ontsteking van jicht verminderen. Verder is ananas een vochtafdrijvend fruit; alle vochtafdrijvende fruitsoorten zoals papaya, mango en cantaloupe meloen, helpen mee jicht op den duur te genezen. Jicht heeft namelijk als oorzaak vochtopeenhopingen of oedemen in gewrichten. Daarnaast zijn er vele groenten die vocht afdrijven zoals bijvoorbeeld knoflook, radijsjes, waterkers, komkommer, venkel en de wilde groente paardenbloem. Dagelijks een portie kaneel of kaneelthee, net als groene thee, kan ook helpen tegen jicht. Houdt er rekening mee dat de werking van plantaardige geneesmiddelen soms enkele weken (3-6) kan duren. De vochtafdrijvende middelen dienen aan het dagelijks menu toegevoegd te worden.

Infoteur: Tom008
Laatste update: 06-06-2013
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Geneeskrachtig fruit
Reacties: 4
Medische informatie…
Schrijf mee!