InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Afvallen met ananas of ananassap

Afvallen met ananas of ananassap

Afvallen met ananas of ananassap Tegenwoordig hoor je steeds vaker berichten over het afvallen met ananas of ananassap. Het is een gezonde vrucht waarvan wordt gezegd dat je er goed mee kunt afvallen. Kun je werkelijk afvallen wanneer je regelmatig ananas eet? En hoe zit het met ananassap? Is dit net zo goed? Wat zijn de voordelen van deze vrucht en waarom is de ananas zo goed voor je?

Ananas is gezond

Fruit is natuurlijk altijd gezond. Ook de ananas heeft gezonde eigenschappen en kan daardoor prima worden gegeten als bijvoorbeeld een lekker tussendoortje. In Ananas zit vitamine C. Wie één dikke schijf ananas eet, heeft alle dagelijkse behoeftes aan vitamines meteen op. Ook zitten er veel vezels en antioxidanten in. Daarnaast bevat honderd gram ananas ongeveer 50 calorieën. Ideaal dus om te eten tijdens een dieet.

Afvallen met ananas

Van ananas krijg je snel een vol gevoel, waardoor je gemakkelijker andere ongezonde snacks laat staan. Je kunt zowel verse ananas eten als ananas in blik. Kies je voor ananas in blik, ga dan wel voor de ananas waar geen toegevoegde suikers in zitten. Je kunt beter kiezen voor ananas die in puur ananassap zit. De goede werkzame stoffen van ananas zitten ook in de ananas in blik, dus je hoeft niet bang te zijn dat je geen vitamines binnenkrijgt.

Ananas breekt eiwitten af

Een groot voordeel van ananas is dat het eiwitten afbreekt. Dit heeft te maken met het enzym bromelaïne. De eiwitten worden afgebroken en dit gebeurt niet met de vorming van gassen. Dit voorkomt misselijkheid en het bekende opgeblazen gevoel. Ananas is een goed natuurlijk middel wat deze problemen doet voorkomen. Juist omdat ananas helpt tegen een opgeblazen gevoel is het een prima vrucht om af te vallen.

Negatieve calorieën in ananas?

Er wordt vaak gezegd dat ananas veel negatieve calorieën heeft. Dit houdt in dat het product moeilijker te verteren is in je lichaam. Dit is altijd overdreven. Er zit wel enige waarheid in, maar het kan absoluut geen kwaad om ananas te eten. Sowieso zit het vol met vitamines en vezels en dat is altijd goed.

Hoe ananas eten?

Ananas kun je op verschillende manieren eten. Je kunt het bijvoorbeeld ’s middags als tussendoortje nemen, maar je kunt het ook door een salade gooien. Gebakken ananas bij het avondeten kan ook erg smakelijk zijn. Of doe stukjes ananas in je pudding of yoghurt. De mogelijkheden zijn eindeloos!

Afvallen met ananassap

Ananassap kan ook heel erg goed zijn. Kies dan echter wel voor het sap zelf (bijvoorbeeld een blik met ananas, waar geen toegevoegde suikers aan het sap bij zitten). Kies doorgaans niet voor vruchtendrankjes waar ananas inzit. Deze bevatten doorgaans erg veel suikers en zijn juist heel slecht voor de lijn. Je kunt wel je eigen ananassap maken door een verse ananas in de blender te stoppen.

Afwisselen met fruit tijdens het afvallen

Ananas is heel erg goed als je wilt afvallen, maar het is verstandig om wel enigszins af te wisselen in het fruit wat je eet. Andere vruchten bevatten namelijk ook belangrijke stoffen en in een gezonde levensstijl is het van groot belang deze ook te eten. Je kunt er ook voor kiezen om lekkere smoothies te maken. Een hele goede combinatie om af te vallen is om ananas en citroen veel te eten. Citroen zit ook boordevol goede stoffen, waardoor afvallen gemakkelijker wordt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Afvallen met X-Trine Ananas CapsulesAfvallen met X-Trine Ananas CapsulesWanneer je een dieet volgt is het vaak de kunst om minder voedsel in te nemen en meer te bewegen maar toch voldoende ene…
Bloedgroep dieetBloedgroep dieetHet bloedgroep dieet is een dieet dat gebaseerd is op welke type bloedgroep je hebt, het is een eenvoudig principe. Eet…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Unsplash, Pixabay
  • Afvallen-weblog.nl
  • Snel-afvallen.nl
  • Afvallen-blog.nl

Reageer op het artikel "Afvallen met ananas of ananassap"

Reacties

Thomas, 25-04-2015 13:17 #6
Met de negatieve calorieën bedoeld men iets positiefs. Het is zo dat wanneer je een ananas eet van bv 40 calorieën dat je lichaam een inspanning van 60 calorieën moet leveren om de ananas te kunnen verteren. ==> dus ons lichaam verbruikt meer energie dan dat hij het opneemt.
Dit is ook wetenschappelijk bewezen!
Daarom zegt men dat we gerust ananas kunnen eten zowel overdag als 's nachts.
MET ANANAS KOM JE DUS NOOIT AAN!

Kimberley Pex, 07-03-2015 13:28 #5
Ik denk dat hier bedoeld wordt dat eiwitten gesplitst worden en zo gemakkelijker verteren, door t enzym bromelaïne. Bromelaiine zit voornamelijk in de steel. Bromelaine kun je ook als capsule kopen, dat is alleen maar voor mensen die moellijkheden hebben met hun spijsvertering. Eiwitten hebben soms 'n vervelende uitwerking, opgeblazen gevoel, misselijk en boeren, doordat ze voor sommigen moeilijk te verteren zijn. Je kunt ook gember gebruiken, dat heeft exact dezelfde uitwerking op eiwitten.

David, 08-05-2014 16:15 #4
Halo
Ik doe 5 dagen in de week aan bodybuilding, en eet elke dag een blikje ananas op eigen sap, het blijkt dat het eiwitten afbreekt, eiwitten is wel belangrijk voor het herstellen en het opbouwen van je spieren. Is het dan wel verstandig voor mij dat ik stop met ananas te gaan eten?

Marco, 07-05-2014 12:21 #3
@ Stephen,
Waarschijnlijk wordt hiermee bedoeld het afbreken van eiwitten naar aminozuren.

@ Maite (mocht het nog van toepassing zijn)
Een dieet is een tijdelijke aanpassing van de voeding om af te vallen, en het gewichtsverlies is dus ook maar tijdelijk.
Je wil eigenlijk naar een levensstijl waarin je gezond, rond je onderhoud aan kcal en gevarieerd eet als je op het juiste gewicht wil blijven. Trouwens: als je 2 weken voor kerst denkt: 'Ik moet vet kwijtraken om in een leuk jurkje te passen' heb ik slecht nieuws voor je. Dat gaat je niet lukken. Gewoon hard werken, veel sporten, goed op je voeding letten en volhouden. Je moet mentaliteit, motivatie en doorzettingsvermogen hebben als je veel vet kwijt wil raken. De vraag is alleen of jij de juiste persoon bent.

Stephen, 10-04-2014 00:52 #2
Hallo
Ik heb een vraag. Als ananas eiwitten afbreekt dan is het toch moeilijker om spieren op te bouwen? Want eiwitten zijn juist heel belangrijk voor je spieren

Maite, 12-12-2013 03:08 #1
Hallo,
Sinds mijn zwangerschap van mijn 2 allerliefste schatten… sukkel ik met mijn gewicht, ik blijf maar bijkomen bij het minste dat ik er nog maar naar kijk. Vind geen enkel dieet dat echt werkt tot nu toe… wat moet ik doen om 10 kilo af te vallen… en nu zeker dat de feestdagen eraan komen?zou graag in en kleedje passen zonder dat alles er langs alle kanten uitpuilt
Vetjes Maite

Infoteur: Writingsuus
Laatste update: 25-05-2015
Subrubriek: Dieet
Special: Afvallen
Reacties: 6
Medische informatie…
Schrijf mee!