InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Afvallen met meloen

Afvallen met meloen

Afvallen met meloen Er wordt wel eens gezegd dat je kunt afvallen met meloen. Is dit inderdaad mogelijk of is het onzinnig? Kan meloen ervoor zorgen dat je kilo’s kwijtraakt? Meloen is sowieso gezond en mag dus niet ontbreken in een dieet met gevarieerde voeding? Waar moet je op letten wanneer je probeert af te vallen met meloen en hoe kun je het eten?

Afvallen met meloen

Meloen is een vrucht die veel vitamine C bevat. Ook zit er veel vocht in, waardoor je snel vol zit. Meloen bevat tevens niet veel calorieën. Meloen is dus een prima tussendoortje dat genoeg voedingsstoffen bevat. Ook is het goed om meloen te eten wanneer je lekkere trek hebt. Je hebt immers al snel een vol gevoel. Er zijn allerlei soorten meloenen en allen hebben ze positieve eigenschappen voor een goed dieet. Denk aan cantaloupe, watermeloen en honingmeloen. Je kunt de meloenen afwisselen en iedere keer een andere eten, maar het is natuurlijk ook mogelijk om ze met elkaar combineren.

Hoe eet je meloen?

Meloen kun je echt op allerlei manieren eten. Het past bij alle maaltijden en kan ook prima als tussendoor worden gegeten. Een meloen kan door een salade, door een maaltijd of lekker als nagerecht in bijvoorbeeld de yoghurt. Wanneer je meloen door een salade doet, krijgt je salade een lekkere zoete smaak. Als tussendoortje kun je schijven of blokjes snijden. Ook kun je er meloenijs van maken, heerlijk voor op zomerse dagen. Ook kun je er smoothies en sapmixjes van maken. Je kunt meloen zelfs koken. Je kunt dan een heerlijke zoete smaak aan bijvoorbeeld het vlees of een saus maken. Het is natuurlijk ook lekker om een vruchtensalade te maken, met niet alleen meloen, maar allerlei lekker fruit.

Meloen als tussendoortje

Meloen werkt prima als tussendoortje. Iedere keer wanneer je lekkere trek hebt, kun je een stukje meloen nemen. Het is bijvoorbeeld een optie om een lekkere salade te maken met verschillende meloensoorten. Elke keer als je lekkere trek hebt, dan kun je een schaaltje nemen. Juist door het lage aantal calorieën kan het geen kwaad om dit geregeld te doen. En door de zoete smaak zal je zoete trek ook sneller verdwijnen.

Alleen meloen in je dieet?

Het is verstandig om niet alleen meloen in je dieet te stoppen. Je hebt meer vruchten nodig. Denk aan citroen, aardbei of appels. Hoe meer je afwisselt in het fruit dat je eet, hoe meer verschillende vezels, mineralen en vitamines je binnen krijgt. Het is dus raadzaam om goed af te wisselen. Juist wanneer je een afwisselend eetpatroon hebt, is het gemakkelijker om goed af te vallen en is het gemakkelijker vol te houden.

Geen wondermiddel

Als je wilt afvallen met meloen in je dieet, dan moet je onthouden dat meloen geen wondermiddel is. Het is een hulpmiddel om op een gezonde manier af te kunnen vallen. Belangrijk is om voldoende te bewegen en gezond te eten. Beweeg minstens een half uur per dag en zorg dat je gevarieerd eet. Meloen is een prima vervanger voor snoep of andere zoete snacks. Probeer ongezonde suikers en vetten zoveel mogelijk te vermijden en let goed op wat je nou eigenlijk eet en drinkt. Wanneer je een gezonde levensstijl aanwent, is afvallen veel gemakkelijker.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Afvallen met meloen"

Infoteur: Writingsuus
Laatste update: 11-10-2015
Subrubriek: Dieet
Special: Afvallen
Medische informatie…
Schrijf mee!