InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Fruit, waarom is fruit supergezond?

Fruit, waarom is fruit supergezond?

Fruit, waarom is fruit supergezond? Twee stuks fruit per dag eten is eigenlijk een minimum. Het is beter om meer fruit te eten. Fruit is zeer gezond en lekker op elk moment van de dag. Variëren is heel goed en dat kan met fruit uitstekend. Er zijn fruitsoorten waar je snel vol van gaat zitten zoals banaan, aardbei en avocado. Er zijn fruitsoorten waarmee je prima de dorst lest zoals citrusvruchten, een appel en bessen. Van fruit eten krijg je goede energie waardoor je een actieve dag makkelijk volhoudt.

Inhoud:

Voedingswaarde van fruit

Fruit bevat weinig calorieën, veel vezels, veel gezonde suikers, vitaminen, mineralen, fytonutriënten die zeer belangrijk zijn voor het in optimale conditie houden van je lichaam en geest. De fruitvezels zorgen ervoor dat vetten beter verbrand worden en dat er geen cholesterolafzettingen meer kunnen plaatsvinden doordat verkeerde cholesterol uit het lichaam wordt gestuurd. Het veelvuldig eten van fruit kan op den duur ernstige ziekten voorkomen. Fruit is zowel goed tegen hart- en vaatziekten, obesitas als suikerziekte.

Citrusfruit / Bron: Scott Bauer, USDA, Wikimedia Commons (Publiek domein)Citrusfruit / Bron: Scott Bauer, USDA, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Antioxidanten in fruit

Fruit bevat zeer veel antioxidanten, met name polyfenolen, anthocyaninen en natuurlijke vitamine C. Deze stoffen voorkomen niet alleen kanker maar ze versterken het immuunsysteem in het algemeen. Fruit is antioxidantrijker dan de meeste groente en bevat veel meer antioxidant dan melkproducten en graanproducten. Daarom kun je zeggen dat fruit veel gezonder is dan ander voedsel.

Drink en eet fruit puur

Fruit kun je het beste puur eten en niet in een voorbewerkt sap uit een pak. Voorverpakt en vooraf geschild fruit is veel minder gezond. Fruit kun je het beste direct na het schillen opeten. Er wordt gezegd dat je drie liter water per dag moet drinken maar je kunt best een liter nuttigen in versgeperste fruitsappen, smoothies of gewoon 6 stuks fruit in plaats van de aanmbevolen twee stuks. Ook kun je een klein beetje geperste limoen of citroen toevoegen aan een drinkkan met water.

Rood fruit / Bron: Marisa DeMeglio - NYC, USA, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)Rood fruit / Bron: Marisa DeMeglio - NYC, USA, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)

Anthocyaninen in donker fruit

Anthocyaninen zijn polyfenole flavonoïden die met name in blauwe en zwarte vruchten zitten. Voorbeelden zijn blauwe druiven, zwarte bes, bosbes, bramen, acaibessen en vlierbessen. De gezonde stoffen bevinden zich meestal vlak onder de schil. Anthocyaninen hebben een kankerwerend effect, bestrijden vrije radicalen die tot allerlei ziekten kunnen leiden, bestrijden infecties en voorkomen ouderdomsziekten. Mensen die regelmatig deze oergezonde vruchten eten zien er van nature jonger uit dan anderen alhoewel dat van persoon tot persoon verschilt.

Rood fruit

Rood fruit bevat vrijwel altijd betacaroteen en de fytonutriënten zeaxanthine en cryptoxanthine. Dit fruit is extra goed voor het gezichtsvermogen en de afweer van vrije radicalen. Deze kunnen celschade aanrichten die kan uitmonden in DNA-schade als er niets tegen wordt gedaan. Het eten van fruit zorgt ervoor dat vrije radicalen veel minder kans krijgen om onheil aan te richten in het lichaam. Vrije radicalen kunnen ontstaan door stress, roken, zeep, cosmetica, luchtvervuiling, verf-en beitsgeuren en pesticiden.

Fruitmarkt in Spanje / Bron: Dungodung, Wikimedia Commons (Publiek domein)Fruitmarkt in Spanje / Bron: Dungodung, Wikimedia Commons (Publiek domein)
Soms heb je druiven iets te lang laten liggen en drogen ze uit. Je kunt ze dan weer rimpelloos maken door ze in gewoon kraanwater te laten weken.

Wild en biologisch fruit is het meest gezond

Fruit wat in het wild wordt geplukt, biologisch groeit of uit de tropen afkomstig is, is nog gezonder dan fruit van fruitboeren. Dat komt met name omdat er door boeren op verarmde grond wordt gewerkt die slechts met kunstmest wordt gerevitaliseerd. Bovendien gebruiken doorsneeboeren veel pesticiden en dragen hierdoor bij aan het ontstaan van vele welvaartsziekten. De boeren doen dat uit winstoogpunt. Biologische boeren produceren wel fruit dat alleen maar gezond is. Lees hier een artikel over het fruit dat het minste gif bevat en hier een artikel over fruit dat het meeste gif bevat.

Bananen en kokosnoten

In de jaren 90 van de vorige eeuw is een Japanse soldaat die dacht dat de Tweede Wereldoorlog nog steeds voortduurde van een onbewoond Pacifisch eilandje opgepikt. Hij had in die tijd enkel bananen en kokosnoten gegeten en leefde nog! Hij had het geluk dat in bananen en kokosnoten samen vrijwel alle voedingsstoffen voorkomen. Had hij in plaats van deze twee voedingswaar papaya´s en sinaasappels gegeten, dan had hij waarschijnlijk ook 40 jaar lang kunnen voortleven.

Gedroogde abrikozen / Bron: Andrew Butko, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Gedroogde abrikozen / Bron: Andrew Butko, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Gedroogd fruit

Naast vers fruit is het ook lekker om gedroogd fruit te eten. Gedroogd fruit smaakt vaak als een snoepje, maar dan wel snoep wat rijk is aan nutriënten zoals mangaan, magnesium, ijzer, calcium, zink en seleen. Gedroogd fruit smaakt zeer zoet en kun je daarom als zoetmaker in cakes, muesli´s, koekjes en taarten gebruiken. Gedroogd fruit is een leuk snackfruit tussen de nootjes en plakjes komkommer. Door ´s avonds na de maaltijd gezond te knabbelen kun je op lekkere wijze voedingsstoffen tot je nemen.

Fruit wassen

Als je fruit echt goed wilt wassen om alle chemicaliën eraf te krijgen dan moet je het in zout water wassen. Je kunt zout water maken door een eetlepel zout aan een halve liter water toe te voegen. Zout is niet duur dus je mag ook best twee eetlepels gebruiken. Je laat de vruchten er een paar minuutjes in weken en spoelt ze daarna goed af met stromend koud water. Eet vruchten vooral als ze vers zijn. Ook als je biologische vruchten hebt gekocht moet je ze goed wassen omdat er vuil, stof en aanslag van luchtvervuiling op kan zitten. Wanneer je fruit schilt kun je ook pesticiden aan je handen krijgen. Gebruik daarom biologisch fruit, of doe handschoenen aan zodat de pesticiden niet aan je handen komen. Pesticiden kunnen namelijk door de huid binnen dringen en schade aanrichten.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Toetjes met fruitToetjes met fruitDe zomer is bij uitstek een periode om de maaltijd met een fris en gezond toetje af te sluiten. Wat beter dan het toetje…
Dik worden van fruitEen grote valkuil bij mensen die willen afvallen, is het plotseling overstappen op het eten van (veel) fruit. Een appel,…
Calorieën en vitamines in fruit: Uitgebreide tabelCalorieën en vitamines in fruit: Uitgebreide tabelFruit is gezond. Er wordt geadviseerd door het voedingscentrum om minimaal twee stuks fruit per dag te eten. Daarnaast w…
Antioxidanten en pure chocola, hoe gezond is het?Chocola is goed voor je en chocolade is het nieuwe superfruit. We kennen die kreten allemaal wel, maar hoe waar is het d…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Daderot, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • http://www.bbc.co.uk/health/treatments/healthy_living/nutrition/healthy_fruitveg.shtml
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Dried_fruit
  • http://www.nutrition-and-you.com/fruit-nutrition.html
  • Whfoods
  • Foto´s: wikimedia commons
  • Afbeelding bron 1: Scott Bauer, USDA, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • Afbeelding bron 2: Marisa DeMeglio - NYC, USA, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)
  • Afbeelding bron 3: Dungodung, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • Afbeelding bron 4: Andrew Butko, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Reageer op het artikel "Fruit, waarom is fruit supergezond?"

Reactie

Wilma, 02-07-2016 11:58 #1
Ik heb een vraag:
mijn moeder is 80 en super gezond, rookt niet drinkt ook niet.
maar eet elke dag allerlei fruit twee keer per dag, en omdat zij al meer als 20 jaar niet bij de dokter is geweest werd ze gebeld om eens een check up te doen, mooi kan geen kwaad toch?
bij een ondersteunend iemand die daar werkt dus geen arts.eerst zie tegen mijn moeder je hebt suiker ziekte dus zij naar het ziekenhuis om te testen, nou niks aan de hand geen suikerziekte.
nu zegt ze je mag geen besjes meer eten geen banaan geen sinaasappels appels aardbeien enz. omdat er heel veel suiker in zit en dik van word? dus mijn moeder is gestopt met fruit eten, ik was daar erg boos over. mijn moeder gelooft dat.ik hoop van jullie een bericht terug te krijgen zodat ik haar kan laten zien dat ze wel haar fruit mag hebben.
vr gr wilma van Eikenhorst. Reactie infoteur, 07-09-2016
Heel vreemd dat artsen een voedingsadvies geven. Het is bekend dat artsen slechts vijf uur in hun opleiding iets te horen krijgen over voeding. Je moeder moet gewoon precies al het fruit eten dat ze eerst at. Het enige fruit wat eventueel iets te zoet is, zijn rijpe banaan en ananas.

Waarschijnlijk zit het probleem in het feit dat vele artsen denken dat fruitsuiker hetzelfde werkt als geraffineerde suiker. Echter, dat is een onjuist beeld. Fruitsuiker gaat ten eerste gepaard met allerlei andere vitaminen en mineralen die nodig zijn om het te verteren. Fruitsuiker uit vers fruit is heel snel verteerd.

Ten tweede zitten er vezels in fruit. Deze zijn gebonden met suikers. De vezels verteren iets langzamer en daarom komt de suiker gelijkmatig in het bloed. Van fruitsuikers gaat de bloedsuikerspiegel nauwelijks fluctueren.

Dat i.t.t. witte kristalsuiker. Deze stof valt nauwelijks te verteren en wordt in eerste instantie opgeslagen als een soort levervet.

Infoteur: Tom008
Laatste update: 03-12-2012
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!