InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Antioxidanten en pure chocola, hoe gezond is het?

Antioxidanten en pure chocola, hoe gezond is het?

Chocola is goed voor je en chocolade is het nieuwe superfruit. We kennen die kreten allemaal wel, maar hoe waar is het dat chocola gezond voor je is? Bevat chocola echt antioxidanten? Welke chocola bevat antioxidanten? Wat zijn de andere bestanddelen van pure chocola? Waarom mag je er niet te veel van eten? Bezit pure chocola antioxidanten werking als je deze chocolade verwarmt? Hoeveel cacao moet de pure chocola bevatten om gezond te zijn?

Antioxidanten

Wat zijn antioxidanten? En wat doen antioxidanten? Waarom zijn antioxidanten goed voor je? Anti oxidanten beschermen je cellen, je weefsels en je DNA tegen “vernietigende” en “giftige” krachten van buitenaf, zoals vrije radicalen. Vrije radicalen en oxiderende stoffen zitten overal, ook in de lucht die we inademen maar ook in (bijvoorbeeld) sigarettenrook. Antioxidanten zijn in staat om deze vrije radicalen en oxiderende stoffen te neutraliseren.

Pure chocola

Wat maakt pure chocola bijzonder? Wat zit er in pure chocola, wat niet voorkomt in melkchocola of in witte chocola? In pure chocolade zit: Flavonoïden. Flavonoïden is een antioxidant.

Flavonoïden

Wat doen Flavonoïden voor het menselijk lichaam?
Door het eten of binnen krijgen van Flavonoïden:
  • Gaat de bloeddruk omlaag,
  • Gaat het cholesterolgehalte omlaag,
  • Gaat aderverkalking tegen,
  • Werkt ontstekingsremmend,
  • Gaat veroudering tegen,
  • De aderen verwijden zich,
  • De structuur van de bloedvaten wordt gezonder,
  • De structuur van de bloedvaten wordt beschermd,
  • De bloedsomloop functioneert beter,
  • Het lichaam wordt beschermd tegen schadelijke processen,
  • Het lichaam wordt beschermd tegen vrije radicalen,
  • Het lichaam wordt beschermd tegen oxiderende stoffen.

Fruit

Is chocola gezonder dan fruit? Volgens Amerikaanse wetenschappers is chocola (pure chocola!) gezonder dan fruit! Pure chocola bevat meer antioxidanten en polyfenolen dan fruitsap. Hierdoor geeft het eten van pure chocola een betere bescherming tegen:
  • Hartziektes en
  • Kanker
dan het eten van fruit.

Gezond

Wat zijn de andere bestanddelen van chocola? Waarom mag je niet te veel pure chocola eten? Ondanks dat het eten van pure chocola volgens wetenschappers gezond is, waarschuwen deze wetenschappers ook voor overdaad: ondanks dat pure chocola gezond is, eet er niet te veel van! Bestanddelen van pure chocola zijn:
  • Flavonoïden,
  • Vet en
  • Suiker.
Kortom, pure chocola bevat behalve het uitstekende antioxidant Flavonoïden ook veel suiker, vet en calorieën! Overgewicht is altijd slecht, want overgewicht is slecht voor de hartvaten en de bloedvaten. Eet dus matig pure chocola!

Verwarmen

Zodra je pure chocola gaat verwarmen, verdwijnen de goede bestanddelen uit de pure chocola. Zodra je pure chocola gaat verwarmen, is de antioxidanten werking van pure chocola verdwenen.

Wondermiddel

Is pure chocola een wondermiddel? Nee, pure chocola is geen wondermiddel, maar alle kleine beetjes kunnen bijdrage aan een betere gezondheid.

Chocolade

Ben jij een groot chocolade liefhebber? Kies voortaan voor de pure vorm van chocola, dus pure chocolade eitjes met Pasen i.p.v. melkchocola.

Hoeveel

Hoeveel pure chocola eten is gezond voor je? Dagelijks twee blokjes of brokjes pure chocolade eten is goed voor je. Besef dat per 100 gram pure chocola 500 kilocalorieën geeft, eet dus niet te veel!

Cacao

Het volgende is belangrijk: het cacao gehalte in de pure chocola is belangrijk: hoe hoger het cacaogehalte in de pure chocola hoe gezonder de chocolade voor je is. Bekijk de verschillende repen pure chocola maar eens in de winkel, de ene bevat ruim 77%, weer een ander 64%, dan weer een met 86 en zelfs 99% cacaogehalte kom je tegen. Als jij nooit eerder pure chocola hebt gegeten, moet je aan de bittere smaak gaan wennen. Begin met een laag cacaogehalte (zo rond de 50%) en bouw het langzaam op naar de 77%. Cacaogehalte van 77% van pure chocola bevat voldoende antioxidanten om echt gezond te zijn.
Gerelateerde artikelen
De voordelen van chocolade voor de gezondheidDe voordelen van chocolade voor de gezondheidChocolade wordt beschouwd als een streling voor de smaakpapillen. Het is heel erg geliefd, door zowel mannen als vrouwen…
Een beter humeur door chocoladeEen beter humeur door chocoladeIedereen heeft er wel eens van gehoord dat je van chocola eten jezelf beter kunt voelen. Vooral vrouwen beweren wel eens…
Hoe gezond is chocolade?Hoe gezond is chocolade?Chocola is misschien wel het lekkerste snoepgoed en het kan zelfs erg gezond zijn! Witte chocola, melkchocola en nougatc…
De ware kracht van chocoladeDe ware kracht van chocoladeChocolade is niet alleen lekker maar ook gezond. Al moet je daarvoor dan wel de juiste chocolade eten want wanneer je ac…
Pure chocolade als medicijn: mythe of werkelijkheid?Pure chocolade als medicijn: mythe of werkelijkheid?Pure chocolade zou cholesterol en bloeddruk helpen verlagen en op die manier hart- en vaatziekten kunnen voorkomen. Een…
Bronnen en referenties
  • http://www.preventievegezondheidszorg.com/antioxidant.php
  • http://www.trendystyle.net/trends/chocolade.html
  • http://www.hersheys.com/nutrition-professionals/
  • http://www.journal.chemistrycentral.com/content/5/1/5
  • http://www.dokterdokter.nl/gezondheid/eten-drinken/24047/pure-chocolade-gezonder-dan-je-denkt
  • http://www.scientias.nl/chocolade-het-nieuwe-superfruit/24752

Reageer op het artikel "Antioxidanten en pure chocola, hoe gezond is het?"

Reacties

Marian, 01-07-2017 12:53 #8
Had gehoord van de goede invloed op de gezondheid, door het eten van chocolade met een hoog cacaogehalte! Was van plan om iedere dag een stukje te nemen met een cacaogehalte van 90%… Nu lees ik net dat mensen met hartritmestoornissen chocolade moeten mijden…
Is dat waar? Ik heb een lichte vorm van boezemfibrileren, (waar ik overigens geen enkele last van ondervind). Wat is wijsheid?

R. Buteijn, 24-09-2015 10:09 #7
Waar is het… en dan bedoel ik in de winkel… te koop en is het betaalbaar voor de "modale" mens?

Chemist Unknown, 18-07-2015 11:07 #6
Zoals alles is eten met mate vereist. Chocolade bevat meer energie dan een appel, maar ook meer antioxidanten ( gesproken over pure chocolade). Houdt pure chocolade niet uit uw dieet.

Gerard, 18-10-2014 12:14 #5
Verzadigd vet is niet slecht. Wel bewerkt vet. Dat zit vrijwel niet in pure chocolade.
dat is geen reden om chocolade te laten staan.
maar ik zou toch ook niet meer nemen dan twee a drie blokjes.
Ook nooit 1 stofje eruit lichten zoals theobromine. Het gaat om het GEHEEL.
geen reden om chocolade te laten staan denk ik.

Leo van de Vate, 24-08-2013 15:57 #4
Ik kocop vaak een stuk extra pure chocolade 92%. dacht steeds dat het zeer gezond is, maar ontdekte dat van de 100 gr er 37,4 gr verzadigde vetten in zitten. Dit lijkt mij niet erg gezond, sterker nog: zeer ongezond. Wat is uw mening hierover?
met vriendelijke groet
leo van de vate

Laurens, 01-04-2013 09:09 #3
Verhit verwarmd eerst tot 45 dan naar 22 en dan op 30. 31 voor pure das ni echt verhitten natuurlijk het meeste dat je koopt in supermarkten das rommel maar hier en daar zit nog ne goedje

Gerry, 26-03-2013 14:57 #2
Chocola en cacao is helemaal niet zo gezond. Er zit nogal veel theobromine in, dat in kleine hoeveelheden al dodelijk is voor veel dieren zoals katten en honden. En mensen met hartritmestoornissen kunnen ook beter chocola / cacao mijden!

Marianne, 22-06-2012 20:20 #1
Er staat in bovenstaand artikel dat zodra je chocola verhit de antioxidanten verdwijnen. Vervolgens moet je de pure paaseitjes nemen enz. Om paaseitjes te maken wordt de chocolade toch verhit en ook voor de repen zal het verhit zijn voordat het in een vorm gegoten wordt.

Infoteur: Roberta
Laatste update: 17-10-2011
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 8
Medische informatie…
Schrijf mee!