InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Hoe gezond is chocolade?

Hoe gezond is chocolade?

Hoe gezond is chocolade? Chocola is misschien wel het lekkerste snoepgoed en het kan zelfs erg gezond zijn! Witte chocola, melkchocola en nougatchocolade zijn niet gezond omdat ze slechts erg weinig cacao bevatten. Ook voorgefabriceerde chocolademelk uit de supermarkt is niet gezond. Alleen donkere chocola en cacaopoeder. In donkere, bittere, pure chocola zit de meeste cacao. Cacao is een stof met allerlei gezonde eigenschappen.

Inhoud:

Waar komt cacao vandaan?

Cacao wordt gemaakt van de cacaovrucht die aan een cacaoboom groeit. De vrucht is vrij groot en bevat ongeveer 20-40 grote cacaozaden. De boom groeit alleen in de tropen. De zaden worden omvat door een witte, lychee-achtige vruchtvlees. Dit kan gegeten worden en is erg lekker. Het wittige vruchtvlees smaakt absoluut niet naar cacao. De zaden hoeven alleen maar gedroogd te worden en vervolgens te worden gemalen om cacaopoeder te krijgen.

Wanneer mag iets pure chocola heten?

De Nederlandse warenwet heeft strenge eisen opgelegd aan criteria melkchocolade en pure chocolade. Iets mag chocolade heten als er 32% cacao in zit. Het heet dan melkchocolade. Als er 54% in zit mag het puur heten. Is het percentage hoger dan 65% dan mag het extra bitter heten. Het mag duidelijk zijn dat pure chocolade of extra bittere chocolade het meest gezond is. Sommige repen bevatten 85% cacao en noemen dat pure chocolade. Besef dat pure chocolade van 54% cacao nog altijd 46% slechte stoffen zoals suiker en melkvetten bevat.

Koop geen Mars of andere tussendoortjes

Wanneer je niet teveel chocola eet, maar het matig kan houden dan word je niet dik van chocola maar profiteer je wel van de gezondheidsbevorderende eigenschappen van cacao, het hoofdbestanddeel van chocaladerepen. Sommige mensen noemen een Mars, Snickers, Twix (voorheen Raider), Milky way, Bounty of Kitkat chocoladerepen. Dat is een misverstand. Deze merken zijn puur snoep met een minimaal bestanddeel aan cacao. Het mag officieel niet eens melkchocolade heten. In dit artikel wordt met het woord chocola alleen chocolade bedoeld die of puur of extra bitter is.

Witte chocolade bevat 0% cacao en mag eigenlijk geen chocolade heten.

Stikstofmonoxide voorkomt hoge bloeddruk

Er zit stikstofmonoxide in cacao. Dat werkt als een neurotransmitter. Onder andere in het maagdarmkanaal en in de penis zitten spiercellen die stikstofmonoxide bevatten. Deze stof is in de jaren '80 van de vorige eeuw ontdekt en werd in 1992 tot molecuul van het jaar uitgeroepen door het tijdschrift Nature. Stikstofmonoxide helpt mee een hoge bloeddruk te voorkomen.

Cacao is gezond

Over het algemeen genomen kan pure chocolade zeer gezond zijn, als er maar zo min mogelijk suiker in zit. Pure cacao zonder suiker is het meest gezond. Je kunt cacao door yoghurt heen doen voor een extra smaakje. Dat is veel gezonder dan chocolade als snoep eten. Bij sommige delicatessewinkels en biologische winkels is pure chocolade te koop met een bijzonder hoog cacao-gehalte.

Chocolade is niet slecht voor het hart

Chocolade op zich is niet slecht voor het hart, maar de melkvetten en suikers die in vele chocoladerepen en bonbons zitten zijn wel slecht. Ook hier geldt weer dat het eten van pure cacao het beste is om de gezonde stoffen van cacao binnen te krijgen. Aan de andere kant is pure chocolade vergeleken met vrijwel alle snoepjes veel gezonder.

Snoep versus chocola

Suiker en fructose in snoep is verantwoordelijk voor: diabetes, kanker, hart- en vaatziekten, verminderd immuunsysteem, stemmingswisselingen, obesitas, verminderde opname van voedingsstoffen, ontstekingsverschijnselen, osteoporose en gaatjes in tanden. Voor chocolade gelden deze gevolgen in veel mindere mate, alhoewel er vrijwel altijd suiker in zit. Het suikergehalte is echter niet 95% tot 99%, zoals in snoep, maar er is bijvoorbeeld chocolade met een cacaogehalte van 85%, wat inhoudt dat er ongeveer 15% suiker in zit. Omdat chocolade positieve, gezonde eigenschappen heeft is het minder slecht dan ander snoep.

Eettips voor cacao

  1. Eet muesli met een theelepel cacao. Zoet de muesli met gedroogde cranberries, aardbeien, gedroogde vijgen of honing,
  2. Neem een pure chocoladereep mee in de trein,
  3. Eet ´s morgens zelfgemaakte muesli met cacaopoeder,
  4. Laat ander snoepgoed staan maar concentreer je op chocolade,
  5. Maak zelf chocolademelk van cacao, heet water of hete biologische melk,
  6. Doe wat cacaopoeder door de koffie; dat is een lekkere koffievariatie,
  7. Maak zelf chocolade-ijs door zelfgemaakt roomijs met een paar theelepels cacaopoeder te mengen,
  8. Leer een chocoladesaus au bain marie te maken,
  9. Maak je eigen boterhambeleg: maak in een potje halflege pindakaas een mengsel van 2 theelepels cacao, pindakaas en honing,
  10. Doe pure cacao door de yoghurt,
  11. Maak zelf cacaoboter door roomboter te mengen met cacao en cremehoning. Dit is een lekker broodbeleg.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De smaak van chocoladeChocolade is erg in opmars, het aanbod is in de afgelopen jaren erg toegenomen. Daarom zijn hier de belangrijkste detail…
Alles over chocolade: chocolade een bron van antioxidantenAlles over chocolade: chocolade een bron van antioxidantenChocolade, maar dan alleen de pure vorm is een bron van antioxidanten. Maar over pure chocolade is veel meer te vertelle…
Antioxidanten en pure chocola, hoe gezond is het?Chocola is goed voor je en chocolade is het nieuwe superfruit. We kennen die kreten allemaal wel, maar hoe waar is het d…
Gezondheidsaspecten rond chocoladeGezondheidsaspecten rond chocoladeChocolade maakt een opmars in de wereld van de (gezonde) voeding. "Chocolade is helemaal niet zo slecht", horen we vaak.…
De voordelen van chocolade voor de gezondheidDe voordelen van chocolade voor de gezondheidChocolade wordt beschouwd als een streling voor de smaakpapillen. Het is heel erg geliefd, door zowel mannen als vrouwen…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: PublicDomainPictures, Pixabay
  • http://whfoods.org/genpage.php?pfriendly=1&tname=dailytip&dbid=179
  • http://home.wxs.nl/~kesting/chocolat2.html
  • Wikipedia
  • Foto´s: Tom008

Reageer op het artikel "Hoe gezond is chocolade?"

Infoteur: Tom008
Laatste update: 04-12-2012
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!