InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > De geneeskracht van pinda's

De geneeskracht van pinda's

De geneeskracht van pinda's Pinda´s zijn geen nootjes. Ze heten dan wel aardnoten, olienoten of in het Engels peanuts maar ze behoren tot de peulvruchten. Ze zijn onder andere familie van de kikkererwt. Pinda´s zijn de meest populaire snackgroente op aarde. Het is echter niet slechts een lekkernij; de olienoot beschilt over geneeskrachtige eigenschappen.

Inhoud

Voedingstoffen in pinda´s

Vitamine B3, B11 en E zitten relatief veel in de pinda. Ook bevatten pinda´s veel van het aminozuur tryptofaan. Er zit in de pinda veel van het mineraal mangaan. 90 Gram pinda´s zijn genoeg voor de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid(ADH) mangaan. Verder zit er koper in. Mangaan en koper zijn de enige mineralen van betekenis in het pindaatje.

Pinda's, goed voor je hart!

Pinda's bevatten zeer veel onverzadigd vetzuur dat goed is voor je hart. De gezonde onverzadigde vetten helpen mee om hart- en vaatziekten te voorkomen. Je hart houdt van pinda's. Pindakaas, pindasaus en de pinda zelf kan ervoor zorgen dat je hart in betere conditie is dan als je de pinda's zou laten staan. Gebruik overigens wel biologische pindakaas waar alleen pinda's en zout in zitten. In fabriekspindakaas zittem meelsoorten en suiker die op den duur juist ziektes veroorzaken. Biologische voeding is gezonder dan voeding van op winstbejag uit zijnde industrieën.

De anti-kankerwerking van pinda's

Daarnaast bevat een pinda veel resveratrol, wat een stof is met een anti-kankerwerking. Pinda's passen daarom goed in een dieet tegen kanker. Er zijn veel onderzoeken gedaan die uitwijzen dat kanker wordt tegen gegaan door het innemen van reservatrol. Er is zelfs een voedingssupplement op de markt met deze stof.

Het meest gezond zijn pinda's met vliesjes. Deze worden nauwelijks nog in supermarkten verkocht. Je kunt wel voor vliespinda's terecht bij een biologische winkel, notenwinkels of sommige delicatessewinkels waar je zelf pindakaas kunt maken.

Boordevol antioxidanten

Pinda's barsten van de antioxidanten. In de pinda zit relatief meer antioxidanten dan in een appel. Er zit namelijk erg veel hydroxykaneelzuur in de pinda. Dat heeft een sterke antioxidantwerking. Deze stof gaat vrije radicalen te lijf. Vrije radicalen pogen voortdurend het lichaam op celniveau aan te vallen en DNA-materiaal van cellen te vernietigen. Daardoor kunnen allerlei ziektes ontstaan waaronder kanker. Door producten met antioxidanten te eten wordt de kans op het krijgen van kanker aanmerkelijk verlaagd. Een Koreaans onderzoek dat 10 jaar duurde toonde aan dat regelmatig pinda's eten de kans op darmkanker bij vrouwen met 58% vermindert. Bij mannen verminderde de kans op darmkanker met 27%.

Pinda tegen galsteen

Pinda's eten helpen tegen het ontwikkelen van galstenen. Slechts twee eetlepels pinda's per dag verkleint de kans op het krijgen van galstenen met 25%, zo toonde een Amerikaans onderzoek aan. Bij het eten van een eetlepel pinda's krijg je ongeveer 14 pinda's naar binnen.

Pinda's om af te vallen

Sommige mensen mijden pinda's omdat je er dik van zou worden. Dat is een onterecht maar hardnekkig misverstand. Pinda's zorgen er zelfs voor dat je afvalt. Uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat pinda's beslist niet dikmakend zijn. Pinda's bevatten juist allerlei gezonde vetzuren die niet worden omgezet in energie. Overigens geldt dit vooral voor doppinda's omdat je daarvan zeker weet dat ze niet gebakken zijn in olie. Ook is het zo dat je niet dagelijks enorme bergen met pinda's moet eten. Het effect om af te vallen helpt bij een eetlepels pinda's per dag eten. Er zijn wetenschappelijke bronnen die dit feit onderschrijven maar velen staren blind op het woord vet. Suiker, wat zich altijd omzet in lichaamsvet, is dé grote dikmaker. Vet uit vlees en melk, daar word je ook dik van. Plantaardige vetten zijn over het algemeen niet dikmakend. Dit geldt dan overigens weer niet voor de tegenwoordige tot transvetten gereduceerde fabrieksproducten als maisolie en zonnebloemolie; dat zijn wel grote dikmakers. Olie als olijfolie(extra vergine) is géén dikmaker. Dat geldt ook voor biologische olie op basis van walnoot, amandel, pinda, en sesamzaad.

10 eettips voor pinda´s

Hoe geef je de pinda een vaste plek in je dagelijks menu? Door veel te combineren en talloze manieren te vinden om de pinda aan je eten toe te voegen. Als je aardappels of zilvervliesrijst bakt, kun je er makkelijk een eetlepel pinda's doorheen bakken. Dat is een lekkere aardappelvariatie. Pinda's zijn heerlijk, gezond en goedkoop! Lees hieronder 10 andere manieren om de pinda op te eten.
  1. Maak zelf pindasaus van gehakte pinda's of pindakaas met kokosolie en hete pepers,
  2. Doe een eetlepel pindakaas in een groentensmoothie,
  3. Eet elke dag en bruine boterham met pindakaas, doe er hagelslag bij omdat dit extra lekker is,
  4. Eet eens een boterham met pindakaas en honing, heerlijk en gezond,
  5. Eet altijd satésaus bij de rijst,
  6. Eet pinda's als snack 's avonds terwijl je een boek leest of voor de open haard zit,
  7. Neem een zakje pinda's mee voor als je in de trein zit,
  8. Bak eens zilvervliesrijst met een uitje, wat prei, ketjap en twee eetlepels pindakaas,
  9. Gebruik alleen biologische pindakaas, pinda-olie of maal je pinda's zelf bij een delicatessewinkel,
  10. Doe pindakaas op een hete, geroosterde boterham; het gaat heerlijk smelten!

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De gezonde pinda en de lekkerste pindasausDe gezonde pinda en de lekkerste pindasausPinda, aardnoot, apennoot , olienoot en grondnoot, zo ongeveer alle namen voor een bruin peultje dat de ontdekkingsreizi…
Dieet en noten, vet- en calorierijk, maar toch gezond!Dieet en noten, vet- en calorierijk, maar toch gezond!In de wereld worden er veel noten gegeten. Noten bevatten, in verhouding met veel andere producten, vrij veel calorieën…
Zelf pindakaas makenZelf pindakaas makenPindakaas is een zeer populair broodbeleg. Dit smeersel, gemaakt van pinda's, zit boordevol goede voedingsstoffen. Zo be…
Pindakaas, hoe maak je het en wie was de uitvinderPindakaas, hoe maak je het en wie was de uitvinderWie denkt er bij het met pindakaas besmeren van zijn boterham nou aan de uitvinder van pindakaas, of aan hoe pinda's gro…
Dieet en pindakaas, helpt pindakaas buikvet te verbranden?Dieet en pindakaas, helpt pindakaas buikvet te verbranden?In Nederland zijn de mensen gewend om beleg op het brood te doen. Een beleg dat erg geliefd is, is pindakaas. Pindakaas…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Floriana T, Pixabay
  • http://www.dietriffic.com/2009/03/13/peanuts/2/
  • http://www.whfoods.com/genpage.php?tname=foodspice&dbid=101
  • Foto´s: Tom008

Reageer op het artikel "De geneeskracht van pinda's"

Reacties

Neeltje, 17-11-2017 13:06 #5
En hoe zit het dan met akrylamidevorming enzo. ik heb net een zak doppinda's gekocht, maar nu blijkt dat zelfs doppinda's geroosterd kunnen zijn! Is het gehalte akrylamide dan verwaarloosbaar, of kan ik beter voor ongeroosterde doppinda's gaan?

Niek, 11-11-2015 14:38 #4
Er zijn grote verschillen in pindakaas, in de ene zit 90% pinda's, terwijl in de (duurdere) smeuïge varianten soms maar 50% zit, aangevuld met meel. Reactie infoteur, 10-02-2016
Heel scherp. Dat stond er nog niet in. Ik neem die met 100% pinda´s uit de biowinkel, ja, en een beetje zeezout. Je hebt zelf 100% pindakaas zonder zeezout. Op de Albert Cuyp maken ze soms ook pindakaas gewoon van gemalen pinda´s. Het kan dus wel.

En als je het smeuïger wilt doe je er op je boterham tahin bij.

Jt Rugge, 07-12-2014 17:21 #3
Pinda's leveren ook arachidonzuur, een ontstekingsbevorderende stof die auto-immuunklachten kan versterken, zoals bij reuma, eczeem en diabetes. Ben je er gevoelig voor dan is gebruik van pinda's af te raden, maar de echte noten kennen deze stof, die overigens ook in eidooier en varkensvlees voorkomt, niet. Vervang dan de pinda's door noten. Reactie infoteur, 03-05-2015
Dat lijkt me geen juiste visie. Arachidonzuur is niet slecht; het heeft zelfs geneeskrachtige eigenschappen, het kan bv de symptomen van autisme verminderen. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22370992
De auto-immuunklachten zijn een probleem op zich. Vele voedingsstoffen worden niet goed verdragenm door mensen met auto-immuunklachten, dat hoeft niet alleen voor pinda´s te gelden. Vlees, kaas, eieren, melk en nog veel mneer normale voeding, kunnen voor sommige mensen allerlei allegenen bevatten, in combinatie met auto-immuunklachten.

Kimberley Pex, 29-10-2013 14:30 #2
De pinda staat in 'n kwaad daglicht, vooral bij darmpatiënten. Ik denk dat we in 'n tijdperk leven waar veel gezonde voedingswaren de grond worden ingeboord. 't Wordt ook allemaal zomaar klakkeloos aangenomen. Als er 'n paar dingen ongezond zijn, dan is 't wel tarwe, en suiker niet te vergeten, en deze regel geldt voor iedereen. 'n Pinda bevat goede oliën, staat ook hierboven beschreven, pinda heeft 'n heel hoog eiwitgehalte, en heeft 'n herstellende functie op de haarvaten. Ik lig vaak in ziekenhuizen, en de laatste tijd komen ze regelmatig langs de bedden (op de afd. interne/MDL) met eiwitrijke snacks. Om aan te sterken, pinda's worden dan ook altijd aangeboden. Reactie infoteur, 30-10-2013
Kimberley, je hebt gelijk. Een kleine aanvulling kan zijn dat vliespinda´s het meest gezond zijn. Pindakaas van supermarktkwaliteit is niet zo gezond; daar zit vaak meel en suiker in. In echte, oorspronkelijke, tegenwoordig biologische pindakaas zit alleen pinda´s en zeezout. Dat is gezond. Supermarktpindakaas en arachide-olie worden op industréle wijze gemaakt en tijdens het fabricageproces worden de belangrijke olién jammer genoeg geëlimineerd. Eet daarom verse of biologische pindakaas. In sommige delicatessewinkels kun je zelf pindakaas malen. Op de Albert Cuyp staat een kraam die zelf ter plekke pindakaas maakt. Dat is gezond, niet de weliswaar smeuïg en uitstekend smeerbare variant uit de supermarkt.

Clarissa, 20-08-2013 11:53 #1
Hoi, hierboven staat dat pinda's helpen kanker voorkomen. Maar in een ander artikel op jullie site staat juist dat het het risico op leverkanker vergroot. Hoe zit dat? http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/31838-aflatoxines-en-kanker.html Reactie infoteur, 20-08-2013
Ten eerste werken er meerdere infoteurs onafhankelijk van elkaar op deze Infonu-site. Dat betekent dat inzichten kunnen verschillen.

Wat weinigen weten is dat de oorzaak va kanker is gelegen in een zuurstoftekort op celniveau. Wanneer het zuurstofmetabolisme van een cel met 35% is gedaald, is er een risico op kanker. Dat staat geheel los van het feit dat er carcinogene(kankerverwekkende) stoffen bestaan. Je kunt daarom zogenaamde carcinogenen binnen krijgen zonder kanker te ontwikkelen, zolang het zuurstofmetabolisme optimaal is. In pinda´s zit vooral veel basis omega 6, en deze stof gaat in het celmembraan zitten. Basis omega 6 is een uitstekende zuurstofdoorlater. Op deze manier voorkomen pinda´s kanker.

Overigens zeggen anderen weer dat omega 6 niet goed is maar vergeten daarbij te melden dat afgeleide omega 6 vetzuren slecht voor de gezondheid zijn. Basis omega 6 zoals die in veel zaden en noten zitten is juist gezond.

Afijn, omdat in pinda´s veel omega 6 zit, voorkomt het kanker, ondanks dat er aflatoxines in zit. Tenminste dat is mijn inzicht op dit gebied. Wel zij aangetekend dat biologische pindakaas waar slechts zeezout en pinda´s in zit, veel gezonder is dan supermarktpindakaas waar bewerkte pinda-olie, meel en suiker in zit. Verder zijn vers gebrande ongezouten vliespinda´s van de notenboer gezonder dan zoute pinda´s uit de supermarkt. Ook doppinda´s zijn gezond.

Het voorkomen van kanker gaat in feite gepaard met het feit dat we margarine oftewel geharde plantaardige vetten en bewerkte oliën gebruiken in plaats van biologisch onbewerkte, koudgeperste oliën en roomboter. Deze twee laatste vetsoorten zijn erg gezond. Overigens is het een fabeltje dat je van vet eten dik wordt maar dat is weer een ander verhaal.

Infoteur: Tom008
Laatste update: 01-12-2012
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Geneeskrachtige noten
Reacties: 5
Medische informatie…
Schrijf mee!