InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Amandelen, een gezonde lekkernij

Amandelen, een gezonde lekkernij

Amandelen, een gezonde lekkernij Amandelen zijn heerlijke noten. Ze zorgen voor gewichtsverlies, zijn een rijkere bron van eiwitten dan eieren en voorkomen aderverkalking en hartinfarct. Amandelen behoren tot het meest gezonde voedsel ter wereld. Als je alle voedingswaarde optelt, zijn amandelen de gezondste noten op aarde. Het is een heerlijke snack. Nog lekkerder is het amandelspijs wat gemaakt wordt van pure gemalen amandelen.

Inhoud:

De amandelboom

De amandel is een subtropische boom die van oorsprong groeit in Noord-Afrika en Zuid-Europa. Hij komt voor rond de Middellandse Zee. In de tropen groeit een tropische amandelboom die ook lekkere nootjes heeft. De schil rond de amandel is keihard. Met een notenkraker kun je het openen maar je moet wel even oefenen. Amandelen in schil zijn eigenlijk de vrucht voor een nieuwe boom. Wanneer je ze goed droog bewaard kunnen ze jarenlang goed blijven.

Vitaminen en mineralen

80 Gram amandelen leveren de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid (ADH) aan vitamine E. 90 Gram amandelen zorgen ervoor dat je de ADH aan mangaan binnen krijgt. De amandel is hiermee een zeer rijke bron van vitaminen en mineralen. Naast vitamine E zit er ook B2 en B11 in de amandel. Wat mineralen betreft heeft het amandeltje behalve mangaan ook magnesium, seleen, zink, ijzer, koper, kalium en fosfor in zich. Het aminozuur tryptofaan bevindt zich ook in deze letterlijk gezien harde noot om te kraken.

Noten: zeer goed voor je hart

In dit lekkere nootje zitten onverzadigde vetzuren. De amandelolie is van hetzelfde type als de hele gezonde olijfolie. Enkele grootschalige onderzoeken toonden aan dat vervanging van een dieet met geraffineerde koolhydraten; (witte suiker, wit meel, witte rijst etc) door noten zorgt voor een kleinere kans om hart- en vaatproblemen te krijgen. Het percentage om deze ziekten minder te krijgen ligt rond de 30%. Wanneer noten als vervanging voor andere vetten werd gebruikt was er zelfs 45% minder kans op het krijgen van de groep ziekten waaronder o.a. hartinfarct, hoge bloeddruk en aderverkalking vallen.

Van noten val je af

Veel mensen gooien alle vetten op één hoop en zeggen dat je dik wordt van noten. Dit is een ernstig misverstand. Verschillende onderzoeken tonen aan dat tweemaal per week noten eten juist zorgt voor een gewichtsverlies ten opzichte van mensen die helemaal geen noten eten. Dit wordt keihard aangetoond in een Spaans wetenschappelijk onderzoek wat gehouden is onder 9000 mensen. De zoete amandel werkt mee aan gewichtsverlies.

Amandel tegen diabetes

Amandelen zijn zeer goed om diabetes tegen te gaan. Het eten van amandelen zorgt ervoor dat na het eten het bloedsuikerniveau minder snel stijgt. Iemand die amandelen eet heeft meer insuline in zijn bloed stromen na het eten. Dat effect blijft zeker 4 uur aanhouden. Er is ook gekeken naar het effect van amandelen op het eten van voedsel met een hoge Glykemische Index(GI). Patiënten met suikerziekte wordt aangeraden voedsel met een hoge GI-waarde niet te eten. Wit brood is een voorbeeld van voedsel wat lijdt tot snelle stijging van het bloedsuikerniveau. Er is aangetoond dat het eten van amandelen het snelle stijgen van bloedsuikerniveaus terugbrengt. Men kon zien dat hoe meer amandelen er werden gegeten, hoe lager de GI, dus hoe sterker het effect was.

Antioxidanten in amandelen

Daarnaast vernietigen de antioxidanten in amandelen vrije radicalen die voor grote schade op celniveau kunnen zorgen. Hiermee voorkomt de amandel tal van ziekten, zelfs kanker. In het algemeen kun je zeker stellen dat amandelen ervoor zorgen dat het immuunsysteem sterker wordt.

Hoe eet je amandelen

Amandelen kun je waarschijnlijk het best als snack eten. Experts raden aan om 4 keer per week een handje nootjes te eten. Dat verkleint de kans op hart- en vaatziekten al aanzienlijk. De amandel hoort bij de gemengde nootjes en is in qua geneeskracht vergelijkbaar met de pecannoot en de walnoot. Amandelen kun je op verschillende manieren eten. Probeer eens amandelen door een groene sla te doen. Voor dit doel kun je de amandelen verkruimelen tot kleinere stukjes. Het is ook lekker om een pastagerecht te maken met stukjes noot in plaats van gehakt. Voor 4 personen verkruimel je 2 ons gemengde noten met een vijzel. Deze doe je als de pasta bijna klaar is door het gerecht. Verder kun je zelf amandelspijs maken door geschilde amandelen met een vijzel helemaal fijn te stampen. Amandelen schil je door ze een nachtje in een kopje water te bewaren. Het schilletje kun je er dan zo afwrijven. De nootjes zijn ook heerlijk in een toetje met yoghurt of een ontbijt met zelfgemaakte muesli.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hoe gezond zijn amandelen?Hoe gezond zijn amandelen?Amandelen behoren tot de groep noten, althans dat denken we vaak. We weten ook ergens vaag dat amandelen tot de gezondst…
De amandel  symbool voor geduldDe amandel symbool voor geduldDe amandelboom bloeit al in het vroege voorjaar. In februari komen aan de Prunus dulcis al de eerste roze en witte bloem…
De geneeskracht van bittere amandelDe geneeskracht van bittere amandelDe bittere amandel is een nootsoort die meer wordt gegeten om zijn medicinale eigenschappen dan om de voedingswaarde. Je…
De Tropische AmandelboomOnder veel Indo's oftewel Nederlanders met een Indonesische achtergrond zal deze boom bekend staan als Ketapang. De trop…
De gezondste noten en zadenDe gezondste noten en zadenNoten zijn ideale vleesvervangers en daarom zeer geschikt voor vegetariërs. Hiernaast zitten noten en zaden vol met ijze…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Stevepb, Pixabay
  • http://www.formerfatguy.com/articles/almonds.asp
  • http://www.whfoods.com/genpage.php?tname=foodspice&dbid=20
  • http://www.organicfacts.net/health-benefits/seed-and-nut/health-benefits-of-almonds.html
  • Foto´s: Tom008

Reageer op het artikel "Amandelen, een gezonde lekkernij"

Infoteur: Tom008
Laatste update: 25-11-2012
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Geneeskrachtige noten
Medische informatie…
Schrijf mee!