InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Walnoten, krachtvoedsel tegen allerlei ziektes

Walnoten, krachtvoedsel tegen allerlei ziektes

Walnoten, krachtvoedsel tegen allerlei ziektes De walnoot is een zeer gezonde en lekkere noot. De walnotenboom is inheems in Nederland. Je kunt hem dus gewoon in de tuin laten groeien. Hij kan zeer groot worden. Walnoten zijn goed voor een groot aantal lichaamsdelen maat met name voor de hersenen. Walnoten lijken qua structuur op de hersenen. Volgens de signatuurleer die in de oudere plantengeneeskunde werd toegepast vertelden de uiterlijke kenmerken van een plant iets over hun geneeskrachtige werking in de mens. Voor de walnoot geldt dat wetenschappelijk onderzoek de bevindingen van kruidenartsen hebben bevestigd.

Hoe maak je de vers geplukte walnoot schoon?

De walnoot is als hij aan de boom hangt omringd door een vlezige omhulsel met groene buitenkant. Dit vlezige omhulsel is ook als kleurstof voor verf gebruikt. Handen worden helemaal zwart als ze een uurtje walnoten hebben opengemaakt. Een betere methode is het daarom om de walnoten mét hun omhulsel in een hoek van de tuin te leggen op een steen of schaal en twee weken te wachten; dan is de schil weggerot en kunnen de walnoten makkelijk schoon worden gemaakt. Walnoten kunnen een half jaar bewaard worden in de schil.

Walnoot, de gezondste noot

Volgens wetenschappers van de universiteit in Pennsylvania is de walnoot de meest gezonde noot die er is. In de walnoot zitten veel antioxidanten die vrije radicalen tegengaan. Dat voorkomt vele ziektes waaronder kanker. Vitamine E bevat het walnootje in ruime mate en deze vitamine is een bekende antioxidant.

Mineralen in walnoot

Walnoot biedt een overvloedige bron aan mineralen. De mineralen kalium, mangaan, koper, calcium en magnesium zijn vooral terug te vinden in de walnoot. Magnesium werkt met name goed voor de hersenfuncties. Walnoten behoren tot het krachtvoer voor denkvermogen. Er zit relatief veel mangaan en koper in walnoten. 60 gram walnoten zijn genoeg voor de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid(ADH) van mangaan en 50% van de ADH van koper. 60 Gram levert 100% van de ADH voor omega 3-vetten, dat zijn gezonde vetzuren waar je niet dik van wordt en geen cholesterol van krijgt.

Walnoten goed voor hersenen

Op de Nederlandstalige Wikipedia site over walnoot staat een indrukwekkend rijtje ziektes die voorkomen of genezen kunnen worden met walnoot en walnotenolie. Dit komt met name door de grote hoeveelheid omega 3 vetzuren. Omdat de hersenen voor 8% uit omega 3 vetzuren bestaan zijn veel ziektes waarbij de walnoot soelaas biedt, gerelateerd aan de hersenen.

Preventie tegen ziekte door walnoten

Walnoten zijn een krachtig preventief medicijn tegen allerlei ziekten. De wetenschap heeft er uitvoerig onderzoek naar gedaan. De walnoot is niet alleen lekker maar voorkomt ook ziektes. Dat zouden veel meer mensen ter harte kunnen nemen. Walnoten passen in het alledaagse voedingspatroon om in optimale gezondheid te blijven verkeren. 10 Ziektes waarop de walnoot geneeskrachtige werking heeft, zijn:
  1. Bipolaire stoornis,
  2. Depressie,
  3. ADHD,
  4. Agressie,
  5. Schizofrenie,
  6. Dementie,
  7. Ziekte van Alzheimer,
  8. Maculadegeneratie(oogziekte),
  9. Hart- en vaatziekten,
  10. Auto-immuunziekte.

Walnoot is de beste bron van omega 3 vetzuren

Enkele risico´s zoals versnelde bloedstolling en verminderd immuunsysteem van omega 3 vetzuren worden vooral toegeschreven uit omega 3 vetzuuren supplementen zoals visolie. Walnoot heeft geen negatieve bij-effecten op mensen. Het eten van vette vis, wat altijd wordt aangeraden, heeft als nadeel dat je ook veel PCB´s en zware metalen eet die kankerverwekkend zijn. Noten zoals de walnoot zijn de meest effectieve en gezonde bron van omega 3 vetzuren. De reden dat het immuunsysteem slechter reageert op omega 3 vetzuren uit supplementen is dat de aanmaak van omega 3 door het lichaam zelf wordt stop gezet. Wanneer je supplementen inneemt wordt het lichaam lui en stopt zelf met het produceren van benodigde stoffen. Omega 3 vetzuren uit walnoten worden in het lichaam op natuurlijke wijze omgezet.

Walnoten tips

Walnoten zijn een heerlijke aanvulling in een salade. Sommige biologische bakkers verkopen walnotenbrood, een heerlijk soort brood. Walnoten kun je ook zo weg snacken als je op je eigen terras zit of je bent een boek aan het lezen. Walnoten kun je ook stampen en samen met olijfolie verwerken in een peterseliepesto of basilicumpesto. Wie graag koekjes bakt vindt in de walnoot een aanstekende verrijking van het koekjesdeeg. Daarnaast doet een halve walnoot op een koekje het erg goed.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Walnoten gezond?Walnoten gezond?Walnoten, gezond? Ja, deze bekende nootsoort is erg gezond. Na het lezen van dit artikel zult u op een andere manier aan…
Oefen je hersenen: tips om je brein fit en soepel te houdenOefen je hersenen: tips om je brein fit en soepel te houdenDe hersenen zijn een uiterst belangrijk onderdeel van het menselijk lichaam. Ze sturen het lichaam en slaan herinneringe…
Gezonde vetzuren - Omega 3 & 6 - Goede vettenGoede vetten of gezonde vetzuren, welke zijn dit? Omega 3 & 6. Vis uit koud water bevat de meeste Omega-3 vetzuren. Desk…
Alcoholverslaving en vooroordelenStigmatisering komt overal voor. Zo worden allochtonen vaak als profiteurs beschouwd, Nederlanders als gierig en Belgen…
Omega-3 voor de hond, belangrijk voor de gezondheidOmega-3 voor de hond, belangrijk voor de gezondheidHet is bekend dat omega-vetzuren belangrijk zijn voor de mens, maar minder bekend is dat het ook heel goed is voor honde…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Helee54, Pixabay
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Omega_3-vetzuren
  • http://www.whfoods.com/genpage.php?tname=foodspice&dbid=99
  • http://www.bbc.co.uk/news/health-12865291
  • Foto: Tom008

Reageer op het artikel "Walnoten, krachtvoedsel tegen allerlei ziektes"

Reacties

Elly Markus, 25-07-2018 10:57 #8
Ik heb een candida infectie in maag darmen en mond. ik heb al enige tijd zwarte walnoottictuur gebruikt. nu heb ik candida support gekocht, maar ik weet niet of dat ook in mijn mond helpt. weet u misschien een oplossing?
groeten Elly Markus

W. Lauxtermann, 22-04-2017 00:44 #7
Kan consumptie van walnoten leiden tot een verhoogd creatinine-gehalte of ureum-gehalte in het bloed?

Ag Hebbink, 16-11-2015 11:15 #6
Wij waren deze herfst op een camping waar walnotenbomen staan. Op de camping was een bordje opgehangen waarop stond: WAARSCHUWING; DE (NOTEN)BOMEN OP HET TERREIN ZIJN NIET BEHANDELD TEGEN BACTERIEBRAND, DE BASTKEVER EN DE OKKERNOOTMIJT. Wat moet ik daarmee? Zijn dit dodelijke ziektes? Reactie infoteur, 10-02-2016
De okkernootviltmijt gaat alleen op de bladeren zitten. De bastkever of schorskever kruipt alleen in de bast of schors. Bacteriebrand zorgt ervoor dat er bijna geen oogst aan walnoten is omdat takken bruin worden. Dus nee: je hebt er geen last van verder.

Rena, 03-04-2015 13:32 #5
Walnoten moet je niet echt plukken, maar rapen. Als de noot rijp is barst het groene omhulsel open en valt de noot bijna schoon op de grond. Daarna drogen in een goed ventilerend mand onder een overkapping. Na een paar weken zijn ze voor consumptie gereed. en kun je ze in een emmer droog bewaren

Bruggink, 07-02-2015 04:28 #4
Ieder jaar verzamel ik al walnoten, mijn vraag is; Hoe moet je deze reinigen, bewaren en hoeveel jaren lang blijft deze noot goed? Kan een lichte of donkere opbergplaats belangrijk zijn. Heeft U nog andere suggestie? Reactie infoteur, 02-05-2015
Reinigen? wat bedoel je? je moet ze drogen, het zwarte van de buitenschil afvegen en maximaal een jaar bewaren. Na een jaar kun je weer immers nieuwe walnoten oprapen.

Ria, 22-09-2014 13:48 #3
Is 5 walnoten per dag voldoende? Mijn man is diabeet is dat ook een bezwaar, of is dat juist goed? Reactie infoteur, 22-09-2014
Vijf walnoten per dag is prima en diabeet zijn is geen bezwaar! Overigens zijn asperges erg goed tegen suikerziekte. Tweemaal per week asperges eten kan het verloop van diabetes mellitus sterk vertragen.

Lienek Schaaf, 04-02-2014 13:46 #2
Wat heerlijk om al dat goede nieuws over noten te lezen. Ik eet al jaren brood met amandelpasta en cashewpasta van de Groene Winkel, maar wist niet dat het uit zoveel gezonde bestanddelen bestaat. Vind het nu nog lekkerder.

B. van der Pols, 16-03-2013 13:14 #1
Paranoten zijn gezond maar je mag ze maar met mate eten, hoe zit dat met de walnoot, amandel, hazelnoot en pecannoot? Mag je daar wel meer van eten? Ik eet graag noten, ook om gezondheidsredenen. Reactie infoteur, 17-03-2013
Een a twee paranoten per dag zijn genoeg om de minimale aanbevolen dagelijkse hoeveelheid van het mineraal selenium of seleen binnen te krijgen. Drie paranoten eten betekent dat je de maximale aanbevolen hoeveelheid eet. Je doet er daarom goed aan om de consumptie van paranoten te beperken. Een a twee per dag is echt genoeg. Af en toe meer dan drie noten eten kan geen kwaad; maar dagelijks teveel paranoten eten kan leiden tot broze nagels en broos haar plus misselijkheidverschijnselen. Voor de overige noten geldt deze restrictie niet aangezien er geen torenhoge percentages van een bepaalde mineraal in zit. 50 Tot 100 gram gemengde noten per dag is erg gezond.

Infoteur: Tom008
Laatste update: 06-12-2012
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Geneeskrachtige noten
Reacties: 8
Medische informatie…
Schrijf mee!