InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Sesamzaad, heerlijk en voedzaam

Sesamzaad, heerlijk en voedzaam

Sesamzaad, heerlijk en voedzaam Sesamzaad is het gezondste zaad wat de mens kent. Deze knapperige lekkernij is ook het oudste zaad. Sesamolie is waarschijnlijk de oudste plantaardige olie die de mensheid gebruikt. Sesamzaad zit boordevol vitaminen. Het is een antioxidant, wat wil zeggen dat het kankerverwekkende vrije radicalen uit het lichaam verwijdert.

Inhoud:

Sesamzaad, een fythotherapeutisch middel

Sesamzaad wordt voor meerdere toepassingen gebruikt in de fytotherapie. Sesamine and sesamoline zijn twee stoffen die naar dit zaad vernoemd zijn. Het zijn antioxidanten en ze gaan hoge bloeddruk tegen en beschermen de lever tegen schade die door vrije radicalen wordt aangebracht. Omdat sesam de lever helpt is die in staat beter afvalstoffen af te voeren wat goed is voor tal van ziekten waaronder constitutioneel eczeem. Het eten van voeding tegen ziektes is de oorzaak van ziektes wegnemen. Medicijnen kunnen alleen de symptomen van ziektes bestrijden.

Sesamzaad helpt kanker en hartinfarct te voorkomen

Er zit oliezuur in sesamzaad. Dat werkt bloeddrukverlagend. Het helpt ook meer om de goede cholesterol in het lichaam sterker te maken en de slechte cholesterol te elimineren. De onverzadigde vetzuren waartoe oliezuur behoort helpen hart- en vaatziekten te voorkomen. Verder bevat sesamzaad veel van het essentiële aminozuur tryptofaan. Dit is een stof die onder meer kankerbestrijdende eigenschappen heeft, is gebleken uit wetenschappelijk onderzoek. Daarnaast werken de antioxidanten van sesamzaad ook tegen kanker. 100 Gram sesamzaad bevat meer tryptofaan dan de dagelijkse behoefte van het lichaam. Tryptofaan is ook te koop als supplement. Wie het veel goedkopere sesamzaad eet, krijgt bovendien allerlei andere gezonde stoffen binnen. Bij de biologische winkel kun je voor een paar euro een kilo sesamzaad kopen.

Sesamzaad: vol vitaminen en mineralen

Sesamzaad is rijk aan vitaminen en mineralen. In een kopje sesamzaad zit meer calcium dan in een kopje melk van hetzelfde formaat. Het bevat meer mineralensoorten waaronder: mangaan, koper, magnesium, fosfor, zink, ijzer en seleen. Verder zitten er vezels en proteïnen in sesamzaad. Sesamzaad bevat een hoog aantal vitaminen uit het vitamine B-complex: niacine(B3), foliumzuur(B11), thiamine (B1), pyridoxine (B6) en riboflavine(B2). Voorts bevat het Vitamine E.

Tahin

Sesamzaad is het hoofdbestanddeel van tahin. Tahin is een heerlijke sesampasta voor op brood of om sauzen mee te maken. Het is iets duurder dan losse sesamkorrels. Het is heerlijk om je boterham te beleggen met tahin. Je kunt het verder verrijken met tuinkers. De combinatie met het zoutige vegamite, een gistproduct waar vitamine B12 in zit is ook heerlijk.

De geneeskracht van sesamzaad

Sesamzaad eten helpt om de verschijnselen van sommige van deze ziektes te verminderen en de ziekte zelf te genezen:
  1. reumatoïde artritis
  2. hoge bloeddruk
  3. kanker
  4. leverproblemen
  5. migraine
  6. astma
  7. eczeem
  8. botziekten
  9. slapeloosheid tijdens de overgang

De geneeskrachtige werking van sesamzaad

Wanneer je alle goede dingen wilt opnoemen van sesamzaad kun je bijna een boek volschrijven. Het koper wat in sesamzaad zit helpt de symptomen van reumatoïde artritis te verlichten. Magnesium helpt astma tegen te gaan doordat het de spasmen in de luchtwegen voorkomt. Doordat spasmen in de trigeminus bloedvaten worden gestopt wordt migraine voorkomen. Vrouwen in de overgang hebben soms slaapproblemen; ook dat wordt met sesamzaad verholpen. Ook gaat sesamzaad broze botten tegen door onder andere het zink wat erin zit. Verder stimuleert het de aanmaak van diverse hormonen, de aanmaak van rode bloedlichaampjes en de synthese in enzymen.

Sesam is een magisch wondermiddel

Wie alle eigenschappen van sesamzaad goed overziet kan niet anders concluderen dan dat het een wondermiddel is. Het ¨Sesam open u!¨ kunt u zo opvatten dat u door sesam te eten de krachtige stoffen in de sesam opent en u lichaam ervan laat profiteren. Laat de magie van sesamzaad toe in uw leven.

Tips om sesamzaad te gebruiken

Sesam verdient een vaste plek in het dagelijks eten. Sesam kan tijdens het ontbijt eenvoudig door een muesli worden gestrooid of in de vorm van tahin op de boterham worden gesmeerd. Ook kunt u een boterham met honing van een laagje sesamzaad voorzien. Groenten als gekookte broccoli kunt u prima verrijken door er sesam overheen te strooien. Door elke groene salade kunt u wel sesamkorrels doen, samen met andere pitten en zaden zoals pompoenpitten, pijnboompitten, zonnebloempitten en maanzaad. Als u koekjes bakt kunt u het meel zelf rijker maken door er sesam door te doen. Als u een kaasfondue maakt vergeet dan niet bakjes sesamzaad klaar te leggen om het in kaas gedoopte brood in te rollen. Wanneer u rijst kookt dan kunt u als de rijst is afgegoten een eetlepel sesam door de rijst doen. U kunt het ook een minuutje laten meekoken.

Vegetarische zaden-kaassschijf

Als extraatje volgt hier een vegetarische lekkernij. Dit is een heerlijke kaasburger met zaden. Sesamzaad is een belangrijk bestanddeel. Het is lekkerder om zelf iets vegetarisch klaar te maken dan de voorgefabriceerde producten uit de fabriek te eten. Vandaar volgt hier een basisrecept van een kaasschijf die op vele manieren is aan te vullen.

ingrediënten:

  1. Jonge kaas
  2. Sesamzaad
  3. Zonnebloempitten
  4. Gestampt Lijnzaad
  5. Griesmeel

Bereiding zaden-noten kaasburger

Qua hoeveelheid neemt u 60% kaas en 40% mengsel van meel en zaden. Voor dit zadenmengsel gebruikt u een derde meel en tweederde zaden en pitten. Gebruik een pan met een anti-aanbaklaag. U hoeft geen olie of boter in de pan te doen. De kaas is vet genoeg. U laat jonge kaas in een pan op een laag vuurtje smelten totdat het helemaal zacht is. Wanneer de kaas helemaal gesmolten is en licht begint te borrelen strooit u er een mix over van van tevoren gemalen sesamzaad, zonnebloempitten, lijnzaad en griesmeel of anders volkorenmeel. Dit mengt u helemaal met de gesmolten kaas. Vervolgens laat u het doorbakken, door het meel ontstaat er een bruin korstje. Nu kunt u het makkelijk omdraaien. Het resultaat is een stevige zaden-noten-kaasburger in een vrij dunne plak.

Saus van tahin

Maak een saus van tahin door tahin met warm water te vermengen en dit goed te roeren. Als het een gladde emulsie is geworden, brengt u de saus op smaak met knoflook, peper en zout. Dit kunt u als groentesaus gebruiken over broccoli en bloemkool.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Sesamzaad en olie voor de bloedvatenSesamzaad en olie voor de bloedvatenSesamzaad is altijd een belangrijk voedingsmiddel voor de mens geweest. Al duizenden jaren eten de Oosterse volkeren ses…
Sesamzaad en sesamolieSesamzaad en sesamolieSesamzaad wordt over de hele wereld gebruikt in allerlei gerechten. En dat al duizenden jaren lang. Dat geldt ook voor s…
De geneeskracht van sesamolieDe geneeskracht van sesamolieDe Latijnse naam voor sesam is Sesamum Indicum. De sesamplant behoort tot de oudste gecultiveerde planten van de moderne…
Aziatische gerechten met rundDe volgende twee Aziatische gerechten op basis van rund hebben maar weinig echt kookwerk nodig en zijn dus ideaal voor d…
De heilzame werking van sesamolieSesam is vooral bekend door de kleine eetbare zaadjes en zijn olie. Sesamolie is, behalve voor consumptie, ook heel gesc…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Ies, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • http://www.smulweb.nl/recepten/1101372/Bloemkool-met-tahin-sesamsaus
  • http://www.whfoods.com/genpage.php?tname=foodspice&dbid=84
  • http://www.pyroenergen.com/articles10/sesame-seeds.htm
  • http://www.nutrition-and-you.com/sesame-seeds.html
  • Foto: Tom008

Reageer op het artikel "Sesamzaad, heerlijk en voedzaam"

Reacties

Rob, 07-02-2017 16:06 #4
De zaadjes los bij je eten doen heeft volgens mij niet heel veel zin want dan poep je ze er vaak gewoon heel weer uit, advies is om ze wat te pletten.malen zodat de voedingsstoffen beter kunnen worden opgenomen in het lichaam dit geldt

Ana Schotten, 27-08-2016 14:59 #3
Hallo,
Frietjes rijk bestrooien met gebakken sesamzaadjes en een beetje zout. Voor een land met veel frietjes, is echt heel lekker! Reactie infoteur, 02-09-2016
Frietjes zijn alleen weer niet zo voedzaam. Nu is het wel zo dat sesamzaad goed is voor de lever. Sesamzaad kan daarmee het schadelijke effect van frietjes op de lever verkleinen.

Edith, 25-04-2015 13:24 #2
Hallo,

U schrijft dat je sesam door de muesli kunt mengen. Ik neem aan dat het dan gegeten wordt met een zuivelproduct.
Is het zo dat de werking van sesam teniet gedaan wordt door dat zuivel? Of niet? Dat is bv wel het geval bij het nuttigen van ijzerpreparaten tezamen met een zuivelproduct.

Alvast bedankt voor het beantwoorden Reactie infoteur, 29-04-2015
Ten eerste kun je muesli ook eten met water en vers fruit. Ten tweede geldt dat ijzerpreparaten inderdaad niet kunnen worden gegeten met yoghurt maar dat geldt alleen voor ijzerpreparaten, niet voor natuurlijke bronnen van ijzer.

Frank Stevens, 04-09-2012 09:36 #1
Geachte mijnheer/mevrouw,

Bedankt voor de goede informatie omtrent sesamzaad. Ik zoek versterkende natuurlijke voedingsmiddelen voor de lever, ook dit is een goede bijdrage.

Met vriendelijke groet,
Frank Stevens Reactie infoteur, 06-09-2012
Beste Frank,
Bittere groente zoals andijvie, witlof en paardenbloemblad zijn ook goed voor de lever. Van paardenbloembladeren kun je dagelijks 3 blaadjes door sla of rijstgerechten doen(blaadjes zelf niet koken) om een blijvend goede uitwerking op de lever te hebben.
Groet Tom008

Infoteur: Tom008
Laatste update: 06-12-2012
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Zaden
Reacties: 4
Medische informatie…
Schrijf mee!