InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > De geneeskracht van sesamolie

De geneeskracht van sesamolie

De geneeskracht van sesamolie De Latijnse naam voor sesam is Sesamum Indicum. De sesamplant behoort tot de oudste gecultiveerde planten van de moderne mensheid. Waarschijnlijk is het de oudste plant die is gekweekt om zijn olie. Van oorsprong groeide de sesamplant alleen in India, China en Korea. De sesamplant is éénjarig en wordt ongeveer 1 meter 20 hoog.
Sesamplant / Bron: Franz Xaver, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Sesamplant / Bron: Franz Xaver, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Inhoud:

Basis omega 6

Sesamzaad bevat veel basis omega 6 vetzuur. Dit wordt linolzuur genoemd maar het is een ander soort linolzuur dan het type wat de voedingsindustrie in transvettenrijke margarine pleegt te doen. De voedingsindustrie gebruikt slechts derivaten of afgeleiden van basis omega 6. In feite zijn deze derivaten geen essentiële olie. Het lichaam kan ze zelf aanmaken uit basis omega 6. Deze essentiële olie is belangrijk voor het lichaam. Het lichaam neemt in noodgevallen andere vetzuren op maar geeft de voorkeur aan basis omega 6, zo blijkt uit wetenschappelijk onderzoek. Basis omega 6 is supergezond maar de afgeleiden die verwarrend genoeg ook omega 6 vetzuren mogen heten zijn dat geenszins.

Positieve werking op de psyche

Basis omega 6 heeft een positieve werking op de psyche. Dat komt met name omdat het naast omgea 6 ook vitamine B6 bevat. Wanneer je de neiging hebt om onevenwichtig of depressief te zijn kun je regelmatig sesamolie gebruiken in het eten als preventief middel. Het feit dat een depressie kan worden veroorzaakt door omega 6 tekort en vitamine B-tekort wordt steeds vaker geaccepteerd door psychiaters. Het kan om deze reden eveneens aangewend worden bij PMS en vrouwen in de overgang.

Sesamzaad wordt eerst mechanisch geperst en daarna gefilterd. Sesam wordt zelfs anno 2013 nog steeds overwegend met de hand geplukt.

Goed voor hart, diabetes en spijsvertering

Basis omega 6 is een onmisbare voedingsstof voor het lichaam en het ondersteunt het hart en het bloedvatensysteem. Oliezuur zorgt voor een gezonde werking van de galsekretie. Daardoor ondersteunt het de lever in zijn werking. Alfred Vogel, de beroemde natiuurgeneeskundige uit Zwitserland, raadde mensen met leverproblemen aan sesamzaad of sesamolie te gebruiken. In de natuurgeneeskunde wordt sesamolie gebruikt bij hoge bloeddruk, diabetes en trombose.

Goed voor de huid

Door inname van sesamolie wordt niet alleen het inwendige lichaam gezonder; het is eveneens goed voor de huid. Uiteraard moet je met voedingswaar altijd minstens een paar weken doorgaan wil het effect bereiken. Doordat de lever beter werkt wordt de huid ook mooier. Alles staat in het lichaam in verbinding met elkaar. Een slecht werkende lever kan leiden tot huidproblemen zoals eczeem.

Sesamolie op de huid smeren

Je kunt sesamolie gewoon op de huid doen. Het trekt snel in de huid. De huid regenereert sneller waardoor het beter bestand is tegen invloeden van buitenaf. Nadat de olie is ingetrokken in de huid geeft sesam een weldadig huidgevoel. Van nature het sesamolie een beschermingsfactor van 3 of 4. Het kan prima worden ingezet om de huid tegen de zon te beschermen. Daarnaast kun je sesamolie gebruiken om huidveroudering tegen te gaan. Sesamolie is eveneens een prima olie om kinderen en baby´s ter huidbescherming ermee in te smeren. Vrouwen in de overgang wordt soms aangeraden sesamolie te gebruiken tegen vaginale droogte.

Ontgifter

Sesamolie is ideaal als aanvulling op een voorjaarskuur. Het heeft ontgiftende eigenschappen doordat het meerdere factoren in de stofwisseling ondersteunt. Verder leidt het gifstoffen uit het lichaam. En sterkt deze olie het immuunsysteem.

Sesamolie tegen kanker

Sesamolie kan in combinatie met lijnzaadolie gebruikt worden om kanker mee te voorkomen, zo stelt Brian Peskin op grond van divers wetenschappelijk onderzoek. Zijn redenering is voornamelijk gegrondvest om het feit dat professor en nobelprijswinnaar Otto Warburg uitvond dat een gezonde lichaamscel in een kankercel kan veranderen doordat er 35% zuurstoftekort in het celmetabolisme zit. Essentiële oliën uit sesam- en lijnzaadolie zijn vangers van zuurstof en nestelen zich in het celmembraan om zodoende de cel van voldoende zuurstof te voorzien zodat het niet kan omslaan in een kankercel. In 2010 bevestigde de universiteit van Texas de antikankerwerking van sesamzaad. Een ander onderzoek uit 2010 zag in sesamzaad eveneens een kankerwerende werking alleen legde dit onderzoek de antikankerwerking bij het polyfenol sesamine.

Inhoudsstoffen sesamolie

Sesamzaad bevat bijzonder veel kalium. Ook bevat het magnesium, koper, calcium, ijzer, zink en vitamine B6.

Vetzuren in sesamzaad:

  • Palmitinezuur: 8%
  • Stearinezuur: 4%
  • Oliezuur: 40%
  • Linolzuur: 42.7%
  • Overige vetzuren: 2.5%

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De geneeskracht van broccolispruiten of broccolikiemenDe geneeskracht van broccolispruiten of broccolikiemenBroccolispruiten zijn nog gezonder dan broccoli zelf. Broccolispruiten zijn de pas ontkiemde zaadjes van een broccolipla…
De geneeskracht van knolselderijDe geneeskracht van knolselderijKnolselderij kan gegeten worden als alternatief voor aardappels. De knol is veel voedzamer dan aardappels. Knolselderij…
De geneeskracht van hazelnootolieDe geneeskracht van hazelnootolieDe hazelnoot komt als één van de weinige noten oorspronkelijk uit Europa. Vrijwel alle andere nootsoorten komen elders u…
De geneeskracht van rode koolDe geneeskracht van rode koolRode kool is een medicijn bij darmkanker en diabetes mellitus. Daarnaast is het goed voor de lever en het hart. Verse ro…
Knoflook is gezond in huis en keukenKnoflook is gezond in huis en keukenKnoflook is bijzonder in de keuken, knoflook is zeer gezond en ook nog eens geneeskrachtig. Knoflook, look, verbetert de…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Sanjay ach, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Boek: Brian Peskin: het vezwegen verhaal van kanker
  • Boek: Fitt met dem richten Fett, Maria Köllner
  • http://www.dokterdokter.nl/gezondheid/psyche/1955/pak-je-pms-aan
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Sesame_oil#Alternative_medicine
  • Sesamolie tegen kanker: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20460401
  • Seseamine tegen kanker: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2895997/
  • Afbeelding bron 1: Franz Xaver, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Reageer op het artikel "De geneeskracht van sesamolie"

Reacties

Maaike, 30-03-2018 16:33 #2
Mijn arts (werkzaam in de verslavingszorg) raadde mij aan om dagelijks zo'n 20 minuten sesamolie in de mond te houden om de ph-waarde van het speeksel te veranderen en derhalve mijn klachten aan mijn gebit te verhelpen (ik heb last van mijn tandvlees/zwak tandglazuur waardoor ik zenuwpijnen heb die best heftig kunnen zijn). Klopt het dat dit werkt en zo ja, hoe dan? Bij voorbaat dank voor uw antwoord.

Marijke, 28-12-2014 10:28 #1
Goedemorgen,
Ik ben op zoek naar een recept van een vaginale olie. De olie bestond voornamelijk uit sesamolie. Het recept stond in een gezondnu van 2014. Ik ben het recept helaas kwijtgeraakt. Kunt u mij helpen?
Dank alvast voor de moeite.
Marijke Kuijpers Reactie infoteur, 03-05-2015
Dat recept ken ik niet maar sesamolie puur gebruiken is een goede optie. Daarnaast kun je afwisselen met kokosolie, wat ook goed is als vaginale olie.

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 24-07-2013
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Olie
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!