InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > De geneeskracht van hazelnootolie

De geneeskracht van hazelnootolie

De geneeskracht van hazelnootolie De hazelnoot komt als één van de weinige noten oorspronkelijk uit Europa. Vrijwel alle andere nootsoorten komen elders uit de wereld. Uiteraard heeft de hazelnootboom zich inmiddels verspreid naar Azië en Noord Amerika. Hij wordt om zijn noten gekweekt in Spanje, Turkije, Italië en de V.S. De hazelnootboom gedijt prima in het Middellandse Zeeklimaat. Naast de waardevolle oliën is hazelnoot een rijke bron aan eiwitten.
Botanische tekening hazelnootboom / Bron: Carl Axel Magnus Lindman, Wikimedia Commons (Publiek domein)Botanische tekening hazelnootboom / Bron: Carl Axel Magnus Lindman, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Inhoud:

Hazelnoot in de geschiedenis

Voor Kelten, Germanen en Vikingen was de hazelnootboom heilig. Keltische en Germaanse priesters gebruikten hazelnoothout om een toverstaf of wichelroede mee te snijden. Een staf van hazelnoothout zou slangen kunnen afweren. In het oude Griekenland was de hazelnoot symbool van vruchtbaarheid. De noot werd bij huwelijken in het rond gestrooid. Voor de Germanen was de hazelnoot eveneens een uitdrukking van seksualiteit.

Corylus Avellana

Hazelnootolie is een gele olie. Voor het maken van een liter hazelnootolie is drie kilo hazelnoot nodig. De Latijnse naam voor hazelnootboom is Corylus Avellena. Corylus komt van ´helm´. Hij heeft deze naam gekregen omdat de notenschil op een helm lijkt. Er zijn veel fossiele bladafdrukken van de hazelnoot gevonden wat doet vermoeden dat de boom al bestond toen de mensheid net begon op te staan.

Hazelnootolie voor de stofwisseling

Hazelnootolie is zeer gezond. Het regelt de stofwisseling en bevordert de galproductie. De waarde van hazelnootolie is van nut voor het hele lichaam. Het bevat vitamine A, B1, B2, C, E mangaan en ijzer. Daardoor is het een goede noot om regelmatig op te nemen in het voedingspatroon. Het voorkomt bloedarmoede doordat het mangaan en ijzer bevat.

Hazelnoot in de maaltijd

Hazelnootolie heeft een krachtige nootsmaak waardoor hij goed tot zijn recht komt in een salade. Je kunt de noot verwerken in deserts; hazelnoot heeft zelf iets zoetigs waardoor het zich uitstekend met andere zoetheden zoals honing laat combineren. Op de pannenkoek is hazelnootolie eveneens een lekkernij.

Hazelnootolie en olijfolie tegen kanker

Hazelnootolie moet niet worden verhit want daardoor gaan waardevolle inhoudsstoffen verloren. Deze olie helpt hart- en vaatziekten te voorkomen. Het feit dat hazelnootolie alleen basis omega 6 en geen basis omega 3 vetzuren bevat maakt het een goede noot om te combineren met olijfolie. Een eetlepel van deze mix zorgt dat je voldoende essentiële vetzuren binnen krijgt voor de hele dag. Volgens het boek ´Het verzwegen verhaal van kanker´ van Brian Peskin kan deze combinatie aan essentiële vetzuren kanker voorkomen. Basis omega 3 en omega 6 (niet de derivaten die in margarine of visolie zitten), kunnen zich nestelen in het celmembraan alwaar ze zuurstof aantrekken. Deze zuurstof is van cruciaal belang voor de zuurstofwisseling in de cel. Kanker kan alleen ontstaan als er 35% minder zuurstof wordt omgezet in de cel. Dit feit is ontdekt door Professor en Nobelprijswinnaar Otto Warburg in 1967, na 40 jaar onderzoek. Helaas is dit gegeven genegeerd of onbegrepen door zijn collega´s maar Peskin heeft met zijn boek voor iedereen duidelijk gemaakt waar de bevindingen van Warburg om draaiden.

Wetenschap bevestigt antikankerwerking hazelnoot

Wetenschappelijk onderzoek bevestigt dat hazelnootolie tegen kankertumors werkt. Wetenschappers stellen in 2006 in het blad BMC biotechnologie dat het taxol is dat uit hazelnoot wordt gewonnen wat voor antikankereigenschappen leidt en negeren de ontdekkingen van Brian Peskin en Otto Warburg dat de antikankerwerking te maken heeft te maken essentiële vetzuren.

Medicinale werking hazelnootolie

Hazelnootolie kan een hulpmiddel zijn bij talrijke huidaandoeningen. Het is in ieder geval goed tegen droge huid. De hazelnoot werkt weefselbeschermend en bloedvatvernauwend. Door deze medicinale werkzaamheden is de hazelnoot een prima middel bij couperose en spataders. Wanneer hij over de borst wordt ingewreven kan het luchtwegproblemen oplossen.

Vetzuren in hazelnootolie:

  • Palmitinezuur: 6.0%
  • Stearinezuur: 2.0%
  • Oliezuur: 78%
  • Linolzuur: 14%

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De geneeskracht van hazelnootDe geneeskracht van hazelnootIn de herfst kun je in het bos hazelnoten van de grond oprapen zodat je voor de hele winter, lente en zomer een voorraad…
Is studentenhaver gezond?Is studentenhaver gezond?Studentenhaver is een mix van noten en vruchten. De noten die het meest gebruikt worden zijn cashewnoten, walnoten, aman…
Hazelnoten: Voordelen voor de gezondheidHazelnoten: Voordelen voor de gezondheidHazelnoten vormen een smakelijke snack en zijn een geweldige aanvulling op veel gerechten. Hazelnoten hebben een zoete s…
De geneeskracht van frambozenpittenolieWanneer frambozen verwerkt worden tot broodbeleg blijven er veel kleine pitten over. Deze pitjes hoeven de fabrikanten v…
De geneeskracht van hazelaarDe geneeskracht van hazelaarDe hazelaar is een boom of heester die van oorsprong in Europa groeit. Hij is familie van de berk. Deze boom wordt ook g…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: H. Zell, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Boek: Fitt met dem richten Fett, Maria Köllner
  • Boek: Het verzwegen verhaal van kanker, Brian Peskin
  • http://www.anthemis.nl/aromabasis/hazelnoot.htm
  • Wetenschappelijk onderzoek naar hazelnootolie: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1702537/
  • Afbeelding bron 1: Carl Axel Magnus Lindman, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Reageer op het artikel "De geneeskracht van hazelnootolie"

Reacties

Frank Buurman, 22-04-2017 10:52 #2
'Basis omega 3 en omega 6 (niet de derivaten die in margarine of visolie zitten), kunnen zich nestelen in het celmembraan alwaar ze zuurstof aantrekken'. Visolie wordt toch juist verkocht als supplement vanwege gezonde eigenschappen van EPA/DHA, gevormd uit 'basis omega-3'? Wat is het verhaal hierachter, de verschillen, heb je links?
Bedankt.
Frank

ps Christine: bij de Turkse winkel hier hebben ze ambachtelijke traditionele Franse hazelnootolie van goede kwaliteit - wel in blikverpakking…

Christine, 02-10-2013 14:22 #1
Waar kun je hazelnootolie kopen? gr Reactie infoteur, 02-10-2013
Omdat in het artikel wordt gerept over het genezend vermogen van hazelnootolie kan ik geen link maken naar een hazelnootolieverkoopwebsite of biologische winkel. Dat is namelijk niet volgens de richtlijnen.

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 23-07-2013
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Olie
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!