InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > De geneeskracht van druivenpitolie

De geneeskracht van druivenpitolie

De Latijnse naam voor de druivenstruik of wijnrank is Vitis Vinifera. Druiven zijn lekker en beschikken over een prima voedingswaarde. Daarnaast zijn druivenpitten een prima basisstof voor een heerlijke en waardevolle olie. Het wordt wel een wondermiddel voor de huid genoemd. Het is goed voor de spieren, gewrichten, hart, bloedsomloop, ogen, stofwisseling en het immuunsysteem. Lecithine in druivenpitolie is goed voor de hersenen, het zenuwstelsel, en de bloedopbouw.

Inhoud:

Druivenpittenolie tegen kanker

Er zit veel basis omega 6 vetzuur in druivenpitten. Dat is een essentieel vetzuur. Essentieel betekent hier dat het niet kan worden aangemaakt door het lichaam. Basis omega 3 is samen met omega 6 de enige essentiële vetzuren. Alle andere vetzuren kunnen door het lichaan worden aangemaakt uit deze twee essentiële vetzuren. Otto Warburg heeft ontdekt dat een zuurstoftekort in een lichaamscel kan leiden tot het omvormen van een gezonde lichaamscel naar een kankercel. Het is daarom volgens hem belangrijk om te zorgen dat er voldoende zuurstof in de lichaamscellen komt. De essentiële vetzuren nestelen zich in de cellen en zijn sterke aantrekkers van zuurstof. Ze zorgen ervoor dat zuurstof door de celwand kan worden doorgelaten.

De oorzaak van kanker

Volgens Warburg en Brian Peskin, die Warburgs bevindingen uitploos en vergeleek met andere wetenschappelijke ontdekkingen, zijn transvetten en oliezuur, die zich bij een tekort aan basis omega 6 en 3 in de celwand een plaats innemen, de belangrijkste oorzaak voor het krijgen van kanker. Druivenpittenolie bevat veel basis omega 6 maar geen basis omega 3. Voor de ideale verhouding zou je tweederde druivenpittenolie kunnen mengen met lijnzaadolie en van dit mengsel dagelijks een eetlepel tot je nemen; dat kan kanker voorkomen, aldus Brian Peskin. Wetenschappelijk onderzoek zoals bij de bronnen van dit artikel tonen eveneens aan dat er een antikankerwerking in druiven is gevonden alleen plegen onderzoekers de antikankerwerking in fytonutriënten te zoeken in plaats van essentiële olie.

Druivenpitolie in de keuken

Druivenpittenolie is ongeschikt om te verwarmen. Je kunt het uitstekend gebruiken in de koude keuken. Een aardappelsalade wordt extra smeuïg door toevoegen van olie. Gekookte groenten worden extra lekker door ze te overgieten met wat olie. Een zelf gemaakte muesli kan wel wat olie gebruiken zodat je een meer complete maaltijd krijgt. Een fruitsap is ideaal om olie aan toe te voegen. Verder kun je het uiteraard over een salade doen of er een dressing van maken. Een macaronisalade met een beetje biologische druivenpitolie maakt het een bijzondere en volwaardige maaltijd.

Druivenpiitenolie als huidverzorging

Druivepitolie / Bron: Véronique PAGNIER, Wikimedia Commons (Publiek domein)Druivepitolie / Bron: Véronique PAGNIER, Wikimedia Commons (Publiek domein)
Druivenpittenolie is ideaal om uitwendig te gebruiken. Er zitten antioxidanten in die de huid verzorgen en ervoor zorgen dat het huidverouderingsproces minder snel gaat. Druivenpittenolie heeft een perfecte consistensie om het te gebruiken als massageolie. Je kunt het door water mee doen waarmee je jezelf wast; of je laat een scheutje op een nat washandje waarmee je jezelf ´s morgens schoon maakt. Verder stimuleert druivenpittenolie de celopbouw zodat je huid zachter en soepeler wordt.

Vetzuren in druivenpittenolie:

  • Palmitinezuur: 5.5%
  • Stearinezuur: 4.7%
  • Oliezuur: 20%
  • Linolzuur: 68%
  • Overige vetzuren: 1%

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Natuurlijk mooi met DruivenpitolieDruivenpitolie wordt geperst uit druivenpitten en bevat een hoge concentratie aan vitamine E, mineralen, antioxidanten e…
Knoflook is gezond in huis en keukenKnoflook is gezond in huis en keukenKnoflook is bijzonder in de keuken, knoflook is zeer gezond en ook nog eens geneeskrachtig. Knoflook, look, verbetert de…
De geneeskracht van broccolispruiten of broccolikiemenDe geneeskracht van broccolispruiten of broccolikiemenBroccolispruiten zijn nog gezonder dan broccoli zelf. Broccolispruiten zijn de pas ontkiemde zaadjes van een broccolipla…
Hibiscusthee, een mediterrane weldoenerHibiscusthee, een mediterrane weldoenerHibiscusthee kent vele gezondheidsvoordelen en wordt onder andere aanbevelen bij een hoge bloeddruk en een te hoge chole…
De geneeskracht van druivenpittenDe geneeskracht van druivenpittenDruivenpitten zijn enigszins bitter en de supermarktfabrikanten denken dat mensen het niet leuk vinden om deze uit te sp…
Bronnen en referenties
  • Boek: Brian Peskin: het vezwegen verhaal van kanker
  • Boek: Fitt met dem richten Fett, Maria Köllner
  • Druivenpitten tegen kanker: http://www.green-lipped-mussel-oil.com/grapeseed-extract.html
  • Druivenpittenolie tegen kanker: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2728696/
  • Afbeelding bron 1: Véronique PAGNIER, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Reageer op het artikel "De geneeskracht van druivenpitolie"

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 23-07-2013
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Olie
Medische informatie…
Schrijf mee!