InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > De geneeskracht van amandelolie

De geneeskracht van amandelolie

De geneeskracht van amandelolie De Latijnse naam voor de amandelboom is de Prunus Dulcis. De amandelboom stamt oorspronkelijk uit het westelijke deel van Centraal-Azië. Tegenwoordig wordt hij voor de amandelteelt gekweek in het Middellandse Zeegebied, Noord-Afrika en Californië. Hij groeit in Italië en Zuid-Frankrijk graag in de buurt van wijnranken en olijfbomen en hij voelt zich thuis in droge, karige bodem.

Inhoud:

Amandelolie, lekker in de keuken

In dit artikel gaat het alleen over de zoete amandelen. De bittere amandelen bevatten amygdaline, een stof waarvan sommigen zeggen dat het kanker geneest maar hiervoor is geen wetenschappelijk bewijs. Amygdaline is een giftige stof. Amandelen horen al vrij lang bij de mensheid. In de hangende tuinen van Babylon stond een amandelboom. Deze boom wordt eveneens in de bijbel genoemd. De zoete amandelolie wordt gewonnen door koude persing. In tegenstelling tot olie gemaakt van bittere amandelen, is amandelolie een waardevolle, culinaire olie. Sommige amandelen worden reeds geoogst als ze nog groen zijn waarna door er met stokken op te slaan de kern vrijkomt. Je kunt ook gewoon wachten totdat de rijpe amandelen van de boom vallen.

Amandelolie op de huid

Amandelolie wordt vooral gebruikt in de cosmetica. Reeds in de oudheid werd amandelolie op de huid aangebracht zodat een droge huid voorkomen werd. De huid kan amandelolie goed verdragen. Amandelolie wordt regelmatig voor massagedoeleinden gebruikt. Je kunt het eveneens gebruiken als zonnebrandolie. Een extra voordeel van amandelolie is dat het jeukremmend werkt.

Niet mee bakken

Als je amandelolie in de keuken gebruikt dan moet je het niet aanwenden om mee te bakken. Het is alleen geschikt voor koude gerechten. Een salade kun je overgieten met amandelolie. Ook kun je een koude aardappelsla voorzien van deze olie. Wanneer de olie verhit wordt, gaan alle vitaminen kapot en verliezen de meervoudige onverzadigde vetzuren hun positieve werking.

Amandelolie voor in- en uitwendig gebruik

Amandelolie trekt snel in de huid en is vrijwel reukloos. Daarom is het een klassieker in de natuuurcosmetica. Alle huidtypen kunnen amandelolie goed verdragen. Als amandelolie ingenomen wordt, stimuleert het een gezonde voortgang van de stofwisseling. Het geeft het eten grotere vochtigheid waardoor het lichaam makkelijker voedingsstoffen kan opnemen.

Amandelen tegen diabetes

Amandelolie is net zoals andere notenoliën speciaal goed voor diabetespatiënten, zo blijkt uit een onderzoek wat is gepubliceerd op het internettijdschrift Nutrition and Metabolism in 2011. Artsen weten niet precies hoe het komt maar ze weten wel dat door het eten van amandelen de bloedsuikerspiegel lager wordt; er is minder insuline nodig. Uit een gezamenlijk onderzoek gehouden door wetenschappers van de Purdue universiteit en Indiana universiteit blijkt dat wanneer amandelen bij het ontbijt worden gegeten de suikerspiegel na het ontbijt lager is dan wanneer amandelen niet werden toegevoegd. Bovendien is dit effect nog steeds van kracht bij de maaltijd die na het ontbijt wordt gegeten oftewel de lunch, als daar geen amandelen in zitten.

Amandelolie voor zwangere vrouwen

Een speciale werkzaamheid van amandelolie is toebedeeld aan zwangere vrouwen; het helpt bij de beruchte zwangerschapsstriemen. Doordat het huidweefsel opgerekt wordt kunnen deze strepen ontstaan. Amandelolie erover gieten kan de strepen voorkomen. In Duitsland vermengt men amandelolie met 10% tarwekiemolie of rozenolie. De zwangere buik wordt er licht mee ingemasseerd. Het bindweefsel wordt er sterker van. Om deze redenen kan amandelolie ook bij cellulitis worden gebruikt.

Amandelolie voor kinderen

Amandelolie geldt als een wonderbaarlijk goed babymassageolie. Een babyhuid of kinderhuid is iets compleet anders dan een volwassenenhuid. In de huid van kleine kinderen is het immuunsysteem nog niet tot volle wasdom gekomen. Voor het twaalfde levensjaar is de huidfunctie nog niet volledig opgebouwd. De beschermende, verzorgende, verzachtende en jeukstillende werking van amandelolie kan het kind goed van pas komen.

Amandelolie in je haar

Amandelolie kent multifunctionele kwaliteiten. Zowel in- en uitwendig kan het een prima doel dienen. Bovendien kun je het in je haar gebruiken. Een behandeling waarbij je 15 minuten lang amandelolie in je haar laat trekken levert steviger, glanzender en voller haar op. Droge haardelen leven op en gebroken puntjes krijgen meer stevigheid.

Vetzuren in amandelolie:

  • Palmitinezuur: 7%
  • Stearinezuur: 1%
  • Oliezuur: 74%
  • Linolzuur: 17.8%
  • Alfalinoleenzuur: 0.2%

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Het geslacht Prunus is heel omvangrijkHet geslacht Prunus is heel omvangrijkHet geslacht Prunus is bijzonder omvangrijk, het omvat sierbomen die hun blad verliezen, fruitbomen, vaste planten en he…
Natuurlijk mooi met AmandelolieZoete amandelolie is rijk aan onverzadigde vetzuren, proteïne, carbohydraten, vitamines A en B en de mineralen calcium,…
De geneeskracht van zoete amandelDe geneeskracht van zoete amandelDe zoete amandel is de gewone amandel die we vaak eten; dat in tegenstelling tot de bittere amandel die je niet moet ete…
Prunus soorten geschikt als groene haagPrunus soorten geschikt als groene haagAls tuinafscheiding is een groenblijvende haag mooi. Het geeft kleur aan de tuin in de winter, als veel planten afsterve…
Sierkers of Prunus geschikt voor kleine en grote tuinSierkers of Prunus geschikt voor kleine en grote tuinBinnen het omvangrijke geslacht Prunus is heel veel moois te vinden. Er zijn bomen én struiken. Sierbomen, maar ook frui…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Miansari66, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • Boek: Fitt met dem richten Fett, Maria Köllner
  • Inhoudsstoffen amandelolie: http://journal.ashspublications.org/content/123/6/1029.abstract
  • Amandelen bij diabetes: http://www.nutritionandmetabolism.com/content/8/1/6
  • Foto amandelolie stilleven: http://fiestafarms.ca/10105/food/oil-101-almond-oil
  • Foto amandel: Tom008
  • Overige foto´s wikimedia commons

Reageer op het artikel "De geneeskracht van amandelolie"

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 23-07-2013
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Olie
Medische informatie…
Schrijf mee!