InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > De geneeskracht van arganolie

De geneeskracht van arganolie

De geneeskracht van arganolie Arganolie komt van de arganboom welke oorspronkelijk groeide in Noord-Afrika. Hij wordt ongeveer 15 meter hoog en kent olijfachtige vruchten. Tegenwoordig komt de boom alleen veelvuldig voor in het zuidwesten van Marokko. In het Latijn heet de boom Argania Spinosa. De oneetbare vruchten hebben drie pitten die een beetje op amandelen lijken. Daaruit wordt de waardevolle olie gewonnen.
Arganboom / Bron: F.Benotman, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Arganboom / Bron: F.Benotman, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Inhoud:

Oost argannoten

De vruchten worden met de hand geplukt. Omdat de boom gemene doorns kent, verkrijgen de plukkers dikwijls wonden. Marokkaanse vrouwen maken vervolgens de olie. Voor het maken van een liter arganolie is 30 kilo vruchten nodig. De noten zijn 15 keer zo hard als een hazelnoot. Eerst wordt de noot gedroogd, daarna geroosterd en vervolgens geperst. De olie wordt in een handmolen gemalen. Door water toe te voegen scheidt de olie zich af. Voor olie uit eerste persing slaat men in het proces het roosteren over.

Traditioneel gebruik arganolie

De eerste persingolie heeft een kenmerkende smaak. Het wordt gebruikt tegen huidziekten en als cosmetisch middel. Arganolie is vrij duur. Een liter kan zomaar meer dan 100 euro zijn. Het wordt daarom het Marokkaanse goud genoemd. Voor de Berbers is de arganboom een levensboom. Het is als het ware een wondermiddel dat alles brengt wat je nodig hebt in het woestijnleven. Berbers gebruiken het als traditioneel medicijn bij maag- en darmbezwaren en hart en vaatziekten. Daarnaast wordt het als zonnebrandolie gebruikt; het beschermt de huid tegen UV-straling en uitdroging. Ook is het een geschikt middel om wonden mee te desinfecteren.

Arganolie, culinair geneesmiddel

Arganolie wordt gebruikt om salades mee te verrijken. De Berbers dopen hun brood erin. Arganolie is niet alleen een waardevol culinair genot; de cosmetica en de natuurgeneeskunde hebben arganolie ontdekt. In tegenstelling tot reguliere cosmetica en natuurmedicijnen heeft deze olie geen bijwerkingen, ook niet als er veel van wordt gebruikt. Arganolie vangt vrije radicalen en maakt ze onschadelijk. Zo wordt celveroudering tegen gegaan. Neurodermititispatiënten hebben er baat bij omdat de jeuk ophoudt en een rood verkleurde huid na vier weken is verdwenen.

Arganolie tegen kanker

Brian Peskin zegt in zijn boek ´het verzwegen verhaal van kanker´ dat allerlei oliën met basis omega 6 linolzuur (beslist geen bewerkte
Productie arganolie / Bron: Chrumps, Wikimedia Commons (GFDL)Productie arganolie / Bron: Chrumps, Wikimedia Commons (GFDL)
linolzuur wat in margarine wordt gedaan) kanker kan voorkomen en zelfs genezen. Het gros van de reguliere wetenschappers houdt het erop dat de antioxidanten, polyfenolen en vitamine E verantwoordelijk is voor de kankerwerende eigenschappen van arganolie.

Arganolie, goed voor het hart

Volgens wetenschappelijk onderzoek is arganolie een sterke antioxidant en kan het helpen bij hart- en vaatziekten. Arganolie bevordert de bloeddoorstroming en verlaagt de bloeddruk. Veel wetenschappers zijn niet van de werking van statines overtuigd maar de positieve werking van arganolie is onomstreden. Statines, een regulier medicijn tegen hartproblemen, kunnen volgens diverse wetenschappers leiden tot kanker.

Arganolie als lichaamsreiniger

Arganolie kun je gebruiken door driemaal daags een theelepel ervan te sprenkelen over een salade. Om het lichaam van binnen te reinigen wordt er aanbevolen om ´s morgens een theelepel arganolie zo in te nemen, vergezeld van een theelepeltje honing. Er wordt aanbevolen om dit minstens een half jaar vol te houden.

Arganolie voor uiterlijk gebruik

Arganolie kan bij diverse huidaandoeningen gebruikt worden. Allerlei verwondingen, brandwonden, eczeem, acné, huidvlekken kunnen worden tegen gegaan door arganolie te gebruiken. De huid wordt gladder en mooier. Het is speciaal aan te raden voor de borst, buik en bovenbenen.

Mengen met zwarte komijnolie

Je kunt arganolie vermengen met Egyptische zwarte komijnolie, dat leidt tot een nog snellere wondheling. Daarbij komt het feit dat beide oliën goed zijn voor het haar. Hiervoor moet je de olie licht verwarmen, tot lichaamstemperatuur. Vervolgens masseer je het haar en het hoofd met een mengsel van beide oliën. En spoel je het na 15 minuten uit. Het haar wordt er zijdezacht en glanzend van.

Arganolie tegen Alzheimer

Door de krachtige basis omega 6 en andere gezonde vetzuren wordt in de alternatieve geneeskunde arganolie gebruikt om Alzheimer tegen te gaan. Overigens zou je daarvoor ook het veel goedkopere en in de biologische winkel verkrijgbare kokosolie kunnen gebruiken.

Belangrijkste vetzuren die in arganolie zitten:

  • Linolzuur: 35%
  • Oliezuur: 46%
  • Palmitinezuur: 16%
  • Stearinezuur: 2.0%
  • Overige: 1%

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Arganolie: gezond voor je huid en je haarArganolie: gezond voor je huid en je haarHet gebruik van arganolie voor de huid en het haar is erg in opkomst. Deze van oorsprong uit Marokko afkomstige olie is…
Natuurlijk mooi met ArganolieArganolie staat bekend omwille van zijn anti-agingeigenschappen. Arganolie bevat Omega 9 (Oleine), Omega 6 Linolzuur, en…
Smoothies en sappen voor het hart en tegen cholesterolSmoothies en sappen voor het hart en tegen cholesterolEen gezond hart hangt nauw samen met een goed cholesterol niveau. Door om de twee dagen één van deze sappen of smoothies…
Amlou - Cholesterolverlagend broodbelegDit broodbeleg komt oorspronkelijk uit Marokko en wordt gemaakt met amandelen, honing en arganolie. Amlou verlaagt uw sl…
Moroccanoil: het geheim van glanzende, gezonde lokkenIn Amerika en in de modellenwereld is dat het nummer 1 product voor haarverzorging. Als je nog niet weet wat het precies…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: MPF, Wikimedia Commons (CC BY-2.5)
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Arganolie
  • Boek: Fitt met dem richten Fett, Maria Köllner
  • Boek: het verzwegen verhaal van kanker, Brian Peskin
  • Antioxidant en tegen hart- en vaatzieketn: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15380909
  • Afbeelding bron 1: F.Benotman, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Afbeelding bron 2: Chrumps, Wikimedia Commons (GFDL)

Reageer op het artikel "De geneeskracht van arganolie"

Reacties

Zafza, 26-01-2016 21:31 #3
Ik gebruik arganolie al geruime tijd. Een prima alternatief voor de gewone crèmes. Helpt in mijn geval heel goed. Let wel dat het biologisch is.

Cecile van Overmeiren, 21-01-2015 17:11 #2
Mag ik de arganolie gebruiken op een genezende wond na een heupoperatie? Reactie infoteur, 03-05-2015
Ja.

Marie van Gastel, 13-06-2014 21:18 #1
Wat een mooi en leerzaam stuk om te lezen, ik wist niet dat de boom waarvan de arganolie word gewonnen doorns heeft. Ik gebruik zelf ook arganolie en ben zeker overtuigd van de werking ervan. Ik gebruik momenteel speciaal cosmetische arganolie die koudgeperst is van Weallloveit. Doordat de arganolie koudgeperst is worden de essentiële oliën beter behouden heb ik begrepen.

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 23-07-2013
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Olie
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!