InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Smoothies en sappen voor het hart en tegen cholesterol

Smoothies en sappen voor het hart en tegen cholesterol

Smoothies en sappen voor het hart en tegen cholesterol Een gezond hart hangt nauw samen met een goed cholesterol niveau. Door om de twee dagen één van deze sappen of smoothies te drinken, blijft je cholesterol op peil en je hart gezond. De beste groenten en vruchten die je hiervoor kan gebruiken zijn appelen, veenbessen, limoenen, komkommer, soja en selder.

Sap van appelen, komkommer en selder

Appelen, komkommer en selder verminderen het vetgehalte in je bloed. Als je dit sapje om de twee dagen drinkt, hoef je je nooit meer zorgen te maken over je cholesterol.
  • 2 appelen
  • 1 komkommer
  • 1 selder

Smoothie met veenbessen en appelen

Veenbessen zorgen voor een goede cholesterolregeling, helpen bij het herstellen na een hartaanval en voorkomen kanker. Appelen verminderen dan weer de slechte cholesterol in het bloed.
  • 1 glas vers appelsap
  • 200 gram veenbessen

Sap met limoenen, sinaasappelen en appelen

Limoenen zijn net als appelen een goede bron van pectine, een soort oplosbare vezel die helpt om cholesterol te verlagen. Sinaasappelen maken de ingewanden schoon en versterken zo de immuniteit.
  • 1 sinaasappel
  • 1 limoen
  • 1 glas vers appelsap

Smoothie van sojamelk, vanille, arganolie, sinaasappelen, ananas, bananen en veenbessen

In vergelijking met koemelk bevat sojamelk geen cholesterol. Zowel sojamelk als bananen zijn rijk aan magnesium dat een positieve invloed heeft op het hart en de slagaders. Veenbessen zorgen ervoor dat je na een hartaanval sneller geneest. Arganolie staat bekend om zijn cholesterolverlagende werking.
  • 1 kopje sojamelk met vanillesmaak
  • 1 kopje Tropicana fruitsap van sinaasappelen en ananas
  • 1 banaan
  • 200 gram veenbessen
  • 1 eetlepel honing
  • 1 eetlepel arganolie

Smoothie van sojamelk, vanille, arganolie, passievruchten en bananen

In tegenstelling tot koemelk bevat sojamelk meer onverzadigde dan verzadigde vetten. Daarom kan sojamelk helpen om hart- en vaatziekten te voorkomen en cholesterol te verminderen. Passievruchten bevatten veel vitamine C dat (in kleine dosissen) beschermt tegen hart- en vaatziekten. Arganolie is dan weer een wondermiddel tegen cholesterol.
  • 1 glas sojamelk met vanillesmaak
  • 1 banaan
  • 6 passievruchten
  • 1 eetlepel arganolie
Gerelateerde artikelen
Smoothies als bescherming tegen kankerSmoothies als bescherming tegen kankerAls suiker, vlees, eieren, verzadigde vetten en wit brood erom bekend staan de ontwikkeling van kanker te bevorderen, da…
Sappen en smoothies voor een mooie huid zonder rimpelsSappen en smoothies voor een mooie huid zonder rimpelsEen mooie huid zonder rimpels begint van binnenuit met een gezonde en gevarieerde voeding. De recepten voor smoothies en…
Smoothies en sappen tegen griep en verkoudheidSmoothies en sappen tegen griep en verkoudheidDe volgende smoothies en sappen bestrijden efficiënt griep en verkoudheid. Je kunt ze drinken als aperitief, als ontbijt…
Last van wallen? Verminder ze met smoothiesLast van wallen? Verminder ze met smoothiesHeb je last van wallen en donkere kringen onder de ogen? Hebben de vele feestjes hun gevolgen voor de huid? Gelukkig kan…

Reageer op het artikel "Smoothies en sappen voor het hart en tegen cholesterol"

Reacties

Francky, 07-08-2015 16:21 #4
Hoe maak je seldersap? Door de selder te pureren en uit te persen?

Ans Pater, 13-05-2011 11:52 #3
Ik wil heel graag mijn waardering uitspreken voor deze site. Veelvuldig maak ik gebruik van de groenten/fruitsappen. Mijn schoonmoeder (80 jaar) heeft al jaren last van haar bloedvaten in haar benen en zodoende moet zij haar cholesterol heel laag hebben. Zij heeft al 5 verschillende medicijnen geprobeerd maar wordt hier ziek van en slikt ze dus niet. Nu heeft zij een aantal weken sapjes geperst en moest van de week voor controle. Zonder medicijnen is haar cholesterol gedaald naar 2.6! De specialist was dik tevreden en adviseerde haar om hiermee door te gaan. Ze hoeft hiervoor dus geen medicijnen meer te gebrujiken. Heel hartelijk dank voor de goede recepten. Ik zou ze overigens voor eigen gebruik graag een keer afgedrukt hebben zodat ik ze altijd bij de hand kan hebben. Is dit mogelijk?

Gea van der Heijden, 11-03-2010 11:21 #2
Ja, wat is selder? Ik heb ook geen idee. Hoe maak je de sapjes, gewoon in de sapcentrifuge?

Piet de Vries, 11-05-2009 19:22 #1
Betreft: sap van appelen, komkommer en "selder"

wat is "selder"?, ik ken selderij in loof en knol vorm, maar wat selder nu in houd daar heb ik geen idee van.

met vriendelijke groet
Piet de Vries:-)

Infoteur: Avalon
Laatste update: 09-01-2010
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 4
Medische informatie…
Schrijf mee!