InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Smoothies en sappen tegen griep en verkoudheid

Smoothies en sappen tegen griep en verkoudheid

Smoothies en sappen tegen griep en verkoudheid De volgende smoothies en sappen bestrijden efficiënt griep en verkoudheid. Je kunt ze drinken als aperitief, als ontbijt of als vervanging van soep. De werkzame ingrediënten zijn o.a. gember, appelen, kiwi’s, ananas, grapefruit, yoghurt, honing etc. De sappen zijn nog efficiënter indien je er cat's claw of 30 druppels echinacea aan toevoegt.

Sapje van grapefruit, sinaasappel, citroen

Zowel grapefruit als sinaasappelen zitten boordevol vitamine C wat goed is voor het afweersysteem. Kies bij voorkeur roze grapefruit omdat die meer vitamine A bevat dan fruit met lichter vruchtvlees. Vitamine A versterkt het immuunsysteem.

  • 1 grapefruit
  • 1 sinaasappel
  • Een halve citroen
  • Eventueel aanlengen met cat's claw of echinacea

Smoothie van kiwi’s, appelen en peren

Kiwi’s bevatten twee keer zoveel vitamine C als sinaasappelen en citroenen waardoor ze ons lichaam op een snelle manier beschermen tegen verkoudheden en griep. Bovendien zijn het krachtige energieleveranciers. Ook appelen en peren zijn rijk aan vitamine C.

  • 2 kiwi’s
  • 1 appel
  • 1 peer

Smoothie van ananas, mango, papaja en gember

Gember helpt de vertering en is een natuurlijk antibioticum voor het gehele lichaam. Mango’s en papaja’s zijn een goede bron van vitamine C en vitamine A en zijn ideaal om het lichaam bescherming te bieden tegen aanvallen van buitenaf. Ananas staat erom bekend een zere keel te verlichten en pijn aan het strottenhoofd te genezen.

  • 1 ananas
  • 1 mango
  • 1 papaja
  • 1 stukje gember

Smoothie met sinaasappel, aardbeien, yoghurt en honing

Probiotische yoghurt regelt de darmflora en versterkt op die manier het immuunsysteem. Honing werkt als natuurlijk antibioticum en zowel sinaasappelen als aardbeien zitten boordevol beschermende vitamine C.

  • 1 sinaasappel
  • 1 kommetje aardbeien
  • 1 portie probiotische yoghurt
  • 1 eetlepel honing

Sapje van ananas en frambozen

Ananas verlicht een zere keel en pijn aan het strottenhoofd. Frambozen zorgen voor de toevoer van vitamine C en vitamine A, ideaal om het immuunsysteem te versterken.

  • 1 ananas
  • 200 gram frambozen

Smoothie van yoghurt, meloen en sinaasappel

Probiotische yoghurt versterkt het immuunsysteem dankzij zijn positieve werking op de darmflora. Meloen (Cantaloup), sinaasappelen en frambozen stimuleren de witte bloedcellen zodat infecties worden geweerd en bacteriën en virussen bestrijd.

  • 1 sinaasappel
  • 1 meloen (Cantaloup)
  • 200 gram frambozen
  • 1 portie probiotische yoghurt
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Smoothies en sappen tegen griep en verkoudheid"

Infoteur: Avalon
Laatste update: 09-01-2010
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!