InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Dik worden van fruit

Dik worden van fruit

Een grote valkuil bij mensen die willen afvallen, is het plotseling overstappen op het eten van (veel) fruit. Een appel, een banaan of een sinaasappel is natuurlijk hartstikke gezond. Maar er is een verschil tussen het echte fruit en de vruchtensappen.

Fruit en groenten

Fruit en groenten zijn gezond. Ze bevatten vitaminen, vocht en andere stoffen die goed zijn voor het lichaam. Bovendien is het altijd gezonder om bij honger een stuk fruit of groente te eten, dan een vettig tussendoortje. Fruit bevat meer calorieën dan groenten, maar altijd nog veel minder calorieën dan vlees of andere producten met toegevoegde suikers en vetten. Bovendien, wat bij alles geld, geldt ook bij fruit. Té veel is nooit goed. Té veel aan fruit dus ook niet.

Vruchtensappen

Veel mensen die willen afvallen maken de fout om te geloven dat vruchtensappen hetzelfde zijn als fruit. Vruchtensappen bevatten meer dan 200 calorieën per halve liter. Op zich valt dat nog wel mee. Maar aangezien vruchtensappen makkelijk wegdrinken en pakken vaak uit een liter of anderhalve liter bestaan, bestaat het risico dat er teveel calorieën worden gedronken.

Glucose en fructose

Glucose en fructose zijn suikers die in fruit zitten. Fructose is een riskante suiker, omdat deze eerder als vet wordt opgeslagen dan andere suikers. Het verschilt per fruitsoort hoeveel fructose erin zit. Zo zit het vooral in fruitsoorten als peer, appel, aardbeien en druiven. Bij andere soorten is het ook meer verdeeld en speelt glucose – dat minder schadelijk is – een grotere rol, zoals bij sinaasappels, bananen, kersen, kiwi’s en nectarine.

Verantwoord fruit eten

Het maakt nogal uit wanneer je fruit eet, omdat de fructose wordt omgezet in vet als de reserves glycogeen in de lever gevuld zijn. Eet je dus teveel fruit, dan bestaat eerder de kans dat de fructose wordt veranderd in vet, waardoor het dus schadelijker is. Wanneer je net wakker wordt zijn de reserves glycogeen laag. Dan is het verstandig om een stuk fruit te eten bij het ontbijt, zeker wanneer je op je gewicht wilt letten. Bij mensen die sporten is het goed om fruit voor of na de training te eten, omdat de suikerspiegel ook dan laag is en er in fruit veel suikers zitten.

Dik van fruit

Dik worden van fruit is misschien wat overdreven, maar fruit eten heeft wel een aantal richtlijnen, zoals hierboven beschreven. Teveel fruit is niet goed, net als het overdadig drinken van vruchtensappen. Omdat fructose kan worden omgezet in vet, is ook het tijdstip van fruit eten – of tenminste bepaalde fruitsoorten – van groot belang.
© 2009 - 2019 Paulsmiezen, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Dik worden van fruit"

Infoteur: Paulsmiezen
Gepubliceerd: 30-04-2009
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!