InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Paardenmelk een geschenk van de natuur

Paardenmelk een geschenk van de natuur

Paardenmelk een lichaamsversterkend middel, weerstandverhogend, zorgt voor vitaliteit, energie en is licht verteerbaar. Paardenmelk bevat minder caseïne dan koeienmelk en is daardoor beter verteerbaar. Door verkeerde voeding ontstaat er onbalans in de darmflora, daardoor krijgen we tekorten aan vitaminen, mineralen en sporenelementen. Paardenmelk bevat ijzer, vitaminen (A,B, B2, B12, C en E) mineralen en sporenelementen. Een kwart liter paardenmelk (ADH) zit boordevol viamine C.

Geschiedenis

De Grieken, Romeinen en Egyptenaren zagen paardenmelk als wondermiddel dat je een lang leven, goede gezondheid en een blijvende schoonheid bezorgde. In China staat het al een dergelijk 3000 tot 4000 jaar bekend als echt wondermiddel. Zelfs Cleopatra wist hoe goed paardenmelk was, zij noemde het een geschenk van de natuur en bade zich er in, omdat het haar huid zacht en mooi maakte.

Voor wie is paardenmelk geschikt?

Mensen die een allergie hebben voor koeienmelk drinken vaak paardenmelk. Maar ook mensen met huidproblemen, een te hoog cholesterolgehalte, stijve gewrichten, menopauze en darm- en maagklachten kunnen baadt hebben bij het gebruik van paardenmelk.

De werking van paardenmelk

Een eigenschap van paardenmelk is dat zij de gisting van de goede noodzakelijke melkzuren activeert waardoor een goede spijsvertering op gang komt. Door paardenmelk te drinken wordt de darmflora gereinigd. Veel aandoeningen bij mensen zijn terug te voeren op een verstoorde darmflora. Doordat slechte bacteriën afvalstoffen afscheiden, wordt ons lichaam vervuild, wat een gebrek aan vitaminen en mineralen kan veroorzaken. Waardoor een gebrek aan weerstand op kan treden, met als gevolg een grote kans op infecties en ontstekingen, waardoor de slechte bacteriën de overhand krijgen. Deze slechte bacteriën scheiden giftige stoffen uit, die de darmen irriteren. Dit kan leiden tot allerlei verveelde kwalen, zoals onregelmatige stoelgang vermoeidheid, slechte vertering van voedsel en problemen met de huid.

Als de darmen geïrriteerd raken kan diaree of obstipatie ontstaan, waardoor de darmen nog meer van streek raken wat resulteert in, gasvorming, rommelende darmen, opgeblazen gevoel, vol gevoel, misselijkheid en brandend maagzuur. Doordat deze giftige stoffen in het bloed terecht kunnen komen, kan er hoofdpijn, vermoeidheid, eczeem, astma of overbelasting van de lever ontstaan. Een van de eigenschappen van paardenmelk is dat het de groei van goede bacteriën stimuleert, waardoor slechte bacteriën zich niet kunnen vermeerderen, daardoor neemt de opname van giftige stoffen in het bloed af en de darmen kunnen zich herstellen.

Om de darmen in optimale conditie te houden is het belangrijk de paardenmelk (in welke vorm dan ook) gedurende langere tijd (± 1 maand) iedere dag op hetzelfde tijdstip in te nemen. Paardenmelk kan in eerste instantie de kwaal verergeren doordat giftige stoffen vrijkomen vanuit de darmen. Het is dan wel belangrijk om de paardenmelk te blijven gebruiken om het proces om het lichaam schoon te maken, door te laten gaan. Paardenmelk is geen wondermiddel tegen ongeneeslijke ziekten, maar heeft wel een gunstige invloed op de gezondheid en kan zodoende bij diverse aandoeningen ondersteuning bieden.

Producten

Paardenmelk is te verkrijgen in: verse paardenmelk, poedervorm en capsules.

Verse paardenmelk

Paardenmelk kan als kuur worden gedronken, aanbevolen dagelijkse hoeveelheid is 250 ml. Paardenmelk smaakt zoet doordat er veel lactose in zit. Verder is de smaak zacht en een beetje waterachtig in vergelijking met koeienmelk.

Poedervorm

Paardenmelkpoeder wordt verkregen door verse melk te vriesdrogen en te verpoederen.paardenmelkpoeder bestaat uit 100% paardenmelk, er worden dus geen smaak- of kleurstoffen aan toegevoegd en wordt vacuüm verpakt. Paardenmelkpoeder is gelijk aan verse paardenmelk en kan gebruikt worden in vla, yoghurt of pudding.

Capsule

Een capsule gevuld met gevriesdroogde, verpoederde paardenmelk, gemakkelijk om in te nemen met een glas water.

Overige producten die van paardenmelk worden gemaakt zijn o.a.: Shampoo, crème, zeep, en likeur.
Gerelateerde artikelen
Paardenmelk: lijkt veel op menselijke melkPaardenmelk: lijkt veel op menselijke melkPaardenmelk lijkt veel op menselijke melk. Het bevat veel meer vitamines dan koeienmelk. Bovendien helpt paardenmelk bij…
Weerstand verhogen door juiste voedingEen goede weerstand is een essentieel onderdeel van een goede gezondheid. Zonder een goed afweersysteem staan wij als me…
Equilac crème met paardenmelk verlicht jeuk bij psoriasisEquilac crème met paardenmelk verlicht jeuk bij psoriasisPsoriasis is een huidaandoening die erg hinderlijk en pijnlijk kan zijn en veel jeuk kan veroorzaken. Door een crème te…
Met goede bacteriën in balansMet goede bacteriën in balansJe ziet steeds meer reclame op de televisie over goede bacteriën in je darmen. Denk maar eens aan Yakult, Activia of Act…
Goede weerstand in de herfstGoede weerstand in de herfstIn de herfst, als het kouder wordt, gaat je weerstand achteruit en wordt je sneller ziek dan met mooi weer. Het is daaro…

Reageer op het artikel "Paardenmelk een geschenk van de natuur"

Infoteur: Anhi
Gepubliceerd: 13-05-2009
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!