InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Weerstand verhogen door juiste voeding

Weerstand verhogen door juiste voeding

Een goede weerstand is een essentieel onderdeel van een goede gezondheid. Zonder een goed afweersysteem staan wij als mensen bloot aan allerlei invloeden van buitenaf. Het waarborgen van een goede weerstand is afhankelijk van verschillende factoren, waaronder voeding.

De basis van goede voeding

Regelmaat

Probeer een regelmaat in je voeding te krijgen. Neem elke ochtend ontbijt, in de middag lunch en in de avond op een normale tijd avondeten. Tussen deze maaltijden door kunnen kleine tussendoortjes genomen worden, maar centraal moeten de 3 maaltijden staan.

Genoeg water

Het lichaam heeft genoeg vloeistof nodig om afvalstoffen uit het lichaam te verwijderen. De aanbevolen hoeveelheid water is 2 liter per dag. Deze 2 liter hoef je niet letterlijk te zien als 8 grote glazen met water, in een stuk fruit zit namelijk ook al minstens een half glas water.

Verse producten

Het is heel verleidelijk om kant en klare maaltijden uit de supermarkt als maaltijd te gebruiken, toch is het verstandiger om zelf te koken. Door zelf te koken blijven meer vitamines en mineralen aanwezig in het voedsel en minder kunstmatig voedingstoffen. Zelf gezond koken hoeft niet veel tijd te kosten, dus zoek een aantal snelle recepten op en ga ermee aan de slag.

Gezonde voeding

Voor wat een persoon dagelijks binnen zou moeten krijgen voor een gezonde voeding is: voldoende volkorenproducten, twee stuks fruit, 200 gram groente, één à twee keer (magere) zuivel, vlees of vis, voldoende vetten.

Vezels

Je darmflora is een belangrijke schakel voor een goede weerstand. Door het eten van vezels (brood, groente en fruit) blijft je darmflora gezond.

Afvalstoffen

Ondanks dat mensen vaak gezond eten hebben zij alsnog slechte eigenschappen zoals roken en alcohol gebruik. Door roken en alcohol gebruik vul je het lichaam met afvalstoffen. De oorzaak van een zwakke weerstand is vaak ophoping van afvalstoffen in het lichaam. Afvalstoffen zijn stoffen die niet van nature in het menselijk lichaam thuis horen.
  • Nicotine
  • Theïne
  • Alcohol
  • Cafeïne

Om je weerstand te verbeteren is het verstandig om de inname van deze afvalstoffen te beperken of geheel weg te laten. Het weglaten van deze afvalstoffen is een grote stap naar een betere weerstand. Is het zo dat je de inname van deze stoffen niet weg kunt halen uit je dieet, dan is het aan te raden om één keer in de zoveel tijd een reinigingskuur te doen. Hiervoor kan onder andere mariadistel , dat de lever reinigt gebruikt worden.

Overige tips voor een betere weerstand

  • Voldoende beweging
  • Voldoende slaap
  • Weinig stress
  • Goede ventilatie is huis
  • Spendeer genoeg tijd in de openlucht
© 2012 - 2019 Leveen, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Je weerstand verhogenJe weerstand verhogenJe weerstand verhogen kan erg makkelijk zijn, mits je weet wat je er voor moet doen. Met deze tips verhoog je makkelijk…
Klussen: elektronica  Wet van Ohm bij circuits toepassenKlussen: elektronica Wet van Ohm bij circuits toepassenDe Wet van Ohm legt het verband vast tussen spanning, stroom en weerstand. Wanneer je deze wet begrijpt en toepast wordt…
Je geestelijke weerstand verhogenJe geestelijke weerstand verhogenZeker ten tijde van de koude maanden zijn we druk bezig met het verhogen van onze weerstand. Gezonde voeding, goed klede…
Weerstand in verbetertrajecten; Ja, maarMenig adviseur of fanatieke verbeteraar loopt er met regelmaat tegen aan, goede ideeën worden afgedaan als 'ja, maar', o…
Weerstand versterken, verhogen en ondersteunenWeerstand versterken, verhogen en ondersteunenHelp het immuunsysteem door negatieve invloeden van buitenaf te weren. Iedereen is minder ziek en verkouden met een gezo…

Reageer op het artikel "Weerstand verhogen door juiste voeding"

Infoteur: Leveen
Gepubliceerd: 07-03-2012
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!