InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Arganolie: gezond voor je huid en je haar

Arganolie: gezond voor je huid en je haar

Arganolie: gezond voor je huid en je haar Het gebruik van arganolie voor de huid en het haar is erg in opkomst. Deze van oorsprong uit Marokko afkomstige olie is volledig natuurlijk en heeft veel gezonde eigenschappen. Wat is arganolie precies, en hoe gebruik je het?

Arganolie uit Marokko

Arganolie wordt gewonnen uit de vruchten van de arganboom die alleen groeit in het Noorden van Marokko. De arganolie wordt hier door de Berberstammen geproduceerd, waar met name de Berbervrouwen zich bezighouden met het persen van de olie uit de pitten van de arganvrucht. Inmiddels wordt deze olie niet meer alleen in Marokko gebruikt, maar verspreidt de verkoop ervan zich naar andere landen, zoals ook Nederland.

De gezonde eigenschappen van arganolie

Arganolie is rijk aan gezonde stoffen. Vitamine E, essentiële vetzuren en anti-oxidanten zorgen voor de voedende eigenschappen van deze olie. Het beschermt de huid en het haar tegen uitdroging, het herstelt de vochtbalans en maakt weer soepel.

Arganolie gebruiken voor je huid

Ons wisselende klimaat heeft veel invloed op onze huid. Warmte in de zomer, koude en gure wind in de winter drogen de huid uit. Een droge huid zorgt voor een snellere huidveroudering. Rimpeltjes verschijnen eerder en de huid wordt schilferig. Door het gebruik van arganolie wordt de huid weer soepel, de talgproductie komt in balans en het kan zelfs helpen rimpeltjes te vervagen. Arganolie kan ook een positieve invloed hebben op acne, het kan ontstekingen verlichten en het werkt zuiverend voor de huid. Je kunt arganolie alleen voor het gelaat gebruiken, maar ook voor het gehele lichaam.

Ook de nagels kunnen baat hebben bij behandeling met arganolie. Brokkelige, droge nagels worden steviger en je hebt minder kans op vervelende velletjes langs de nagelriemen. Neem regelmatig een nagelbadje met arganolie voor gezonde nagels.

Arganolie gebruiken voor het haar

Arganolie voedt het haar en geeft het de natuurlijke soepelheid en glans terug. Ook wanneer je last hebt van een schilferige en jeukende hoofdhuid kun je dit met arganolie behandelen. Je kunt de olie in het haar gebruiken als haarmasker. Verdeel de olie goed over het haar en masseer het goed in. Ook over de hoofdhuid. Je kunt de olie na een half uur uitspoelen en het haar wassen met een milde shampoo, maar je kunt er ook voor kiezen er een nacht mee te slapen. Dek het haar af met een handdoek en was het de volgende morgen met een milde shampoo.

Arganolie kopen

Wanneer je deze olie wilt kopen, moet je wel even opletten dat je een product met 100% arganolie aanschaft. Er komen namelijk steeds meer producten op de markt waarin slechts een klein percentage van deze olie in is verwerkt. Je kunt de olie via diverse websites kopen, maar ook bij de Tuinen. Een flesje arganolie is niet goedkoop, voor een klein flesje van 100 ml betaal je al gauw 25,-- á 30,--.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Arganolie.eu

Reageer op het artikel "Arganolie: gezond voor je huid en je haar"

Reactie

Janet Pannekoek, 27-08-2012 09:39 #1
Argan olie is zeer fijn en zacht voor je huid. Ook rimpels vervagen wanneer je arganolie gebruikt. Er zitten veel meer anti-oxidanten in dan bij voorbeeld olijfolie. Er bestaat een shampoo van BabylissPro met arganolie en is sulfaatvrij, Fosfaatvrij en parabenenvrij. Fun4hairshop heeft dit in zijn assortiment.

Infoteur: Ceetee
Gepubliceerd: 12-04-2012
Subrubriek: Beauty
Reacties: 1
Schrijf mee!