InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > De geneeskracht van jojoba-olie

De geneeskracht van jojoba-olie

De geneeskracht van jojoba-olie Jojoba-olie is niet geschikt voor inwendig gebruik. Er is een redelijk aantal toepassingen voor uitwendig gebruik. Traditionele bevolkingsgroepen gebruikten jojoba-olie al tegen huidproblemen. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt inderdaad dat jojoba-olie een ontstekingsremmende werking heeft. Hiermee wordt de observatie van de werkzaamheid van deze olie door kruidengeneeskundigen bevestigd.
Vruchten aan jojobastruik / Bron: Publiek domein, Wikimedia Commons (PD)Vruchten aan jojobastruik / Bron: Publiek domein, Wikimedia Commons (PD)

Inhoud:

Herkomst jojobastruik

De jojobastruik komt oorspronkelijk uit Mexico en Zuid-Amerika. De Latijnse benaming is Simmondsia chinensis. Ondanks dat het woord Chinensis in de naam zit komt de plant niet uit China. Hij werd om zijn olie gekweekt in Californië en de botanicus Johann Link zag in de gauwigheid het label ´Calif´ aan voor ´China´. Jojobastruiken worden vandaag de dag gecultiveerd in Egypte, Mexico, Californië en Arizona. Hij verkiest droge bodem om in te groeien en levert op zijn beurt een bijdrage tegen bodemerosie.

Lange houdbaarheid

De jojobastruik wordt gekweekt om zijn olie. De olie wordt in de cosmetica en natuurgeneeskunde gebruikt. Bijzonder aan jojoba-olie is, dat het jarenlang goed blijft. Zelfs na 20 jaar is jojoba-olie nog steeds niet ranzig; dat kun je van een hoop andere oliesoorten niet zeggen. Het blijft zo lang goed omdat jojoba-olie niet oxideert. Men zegt dat dit komt omdat er veel vitamine E in zit. Vitamine E is een sterk antioxidant wat ervoor zorgt dat de olie lang houdbaar blijft.

Jojoba-olie voelt niet vet aan en is een prima basis voor make-up.

Geschiedenis medicinaal gebuik jojoba

De Indianen en de Azteken waren reeds lang voordat Europeanen voet aan wal in Zuid-Amerika zetten, op de hoogte van de medicinale eigenschappen van jojoba-olie. Het wordt van oudsher aangewend bij eczemen, huidziekten, nekontstekingen, keelontstekingen, oogontstekingen en meer aandoeningen. Bovendien gebruikten de oorspronkelijke bewoners van Zuid Amerika deze olie als zonnebrand. Het heeft een natuurlijke factor 4 en houdt de huid in goede conditie; deze kan niet uitdrogen.

Jojoba: voor elke huidtype

Jojoba-olie laat zich goed uitspreiden; je kunt een klein beetje olie prima over de hele huid verdelen terwijl het een dun olielaagje achterlaat. Jojoba-olie kan diep in de huid doordringen waardoor de huidvochtigheid positief beïnvloed wordt. Jojoba-olie is goed voor alle huidtypen. Voor de extra vette huid geldt dat jojoba-olie de talgproductie kan indammen.

Jojoba voor in het haar

Behalve goed voor de huid is jojoba-olie ook goed voor het haar. Jeukende hoofdhuid en droog haar kunnen behandeld worden door een hoofdmassage met jojoba-olie.

Jojoba-olie, goed tegen eczeem

Jojoba-olie is extra goed bij eczeem, psoriasis, geïrriteerde huid, vette huid en ouder wordende huid. Het is een natuurlijke antioxidant. Van jojoba-olie zijn geen contra-indicaties bekend; dat betekent dat het door iedereen wordt verdragen. Een wetenschappelijk onderzoek aan de universiteit van Caïro gepubliceerd in 2005 toonde aan dat jojoba-olie ontstekingsremmende activiteit heeft. Overigens denken de wetenschappers dat jojoba-olie hierdoor een potentieel antikankermedicijn kan worden.

Jojobaplantage in een woestijn in India. / Bron: LRBurdak, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Jojobaplantage in een woestijn in India. / Bron: LRBurdak, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Vetzuren in jojoba-olie:

  • Palmitinezuur: 2.7%
  • Stearinezuur: 0.5%
  • Oliezuur: 17.9%
  • Gadoleïnezuur: 62.6
  • Erucazuur: 13%
  • Overige vetzuren: 3.3%

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Adam Engelhart, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.0)
  • Boek: Fitt met dem richten Fett, Maria Köllner
  • http://www.anthemis.nl/aromabasis/jojoba.htm
  • Jojoba-olie ontstekingsremmend
  • Foto´s: wikimedia comons, bewerking Tom008
  • Afbeelding bron 1: Publiek domein, Wikimedia Commons (PD)
  • Afbeelding bron 2: LRBurdak, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Reageer op het artikel "De geneeskracht van jojoba-olie"

Infoteur: Tom008
Laatste update: 15-06-2015
Subrubriek: Beauty
Special: Olie
Schrijf mee!