InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Hazelnoten: Voordelen voor de gezondheid

Hazelnoten: Voordelen voor de gezondheid

Hazelnoten: Voordelen voor de gezondheid Hazelnoten vormen een smakelijke snack en zijn een geweldige aanvulling op veel gerechten. Hazelnoten hebben een zoete smaak en zijn rauw of geroosterd eetbaar. Deze noten bevatten vitamine E, gezonde vetten, eiwitten en voedingsvezels, waardoor ze tal van gezondheidsvoordelen bieden. Door hazelnoten op te nemen in een evenwichtige, calorie-gecontroleerde voeding, is het mogelijk om bijvoorbeeld de stoelgang te ondersteunen, lagere cholesterolwaarden te bereiken en het aantal zaadcellen te verbeteren. Het eten van hazelnoten kent weinig risico’s, maar het is toch belangrijk om op de hoogte te zijn van enkele potentiële nadelen van deze noten.

Voedingsstoffen in hazelnoten

1 portie hazelnoten (28 gram) bevat:
  • calorieën: 176
  • eiwitten: 4,2 gram
  • koolhydraten: 4,7 gram
  • koper: 24% van de algemene dagelijkse inname
  • magnesium: 12% van de algemene dagelijkse inname
  • mangaan: 87% van de algemene dagelijkse inname
  • thiamine: 12% van de algemene dagelijkse inname
  • totaal vet: 17 gram
  • vezels: 2,7 gram
  • vitamine E: 21% van de algemene dagelijkse inname

Hazelnoten bevatten bovendien grote hoeveelheden vitamine B6, foliumzuur, fosfor, kalium en zink. Bovendien zijn ze een rijke bron van mono- en meervoudig onverzadigde vetten en bevatten ze een goede hoeveelheid omega-6- en omega-9-vetzuren, zoals oliezuur.

Aantal zaadcellen verbeteren

Het nuttigen van meer noten, waaronder hazelnoten, verhoogt mogelijk het aantal zaadcellen en verbetert ook mogelijk de kwaliteit van het sperma. Wel is anno november 2018 meer onderzoek nodig om te bepalen of de voordelen van toepassing zijn op de bredere bevolking, omdat enkel kleine studies uitgevoerd zijn rond dit thema.

Cholesterol verlagen

Het eten van hazelnootjes helpt het de niveaus van lipoproteïnecholesterol met lage dichtheid (slechte cholesterol) verminderen. Dit type cholesterol verhoogt het risico op hartproblemen. Mensen eten hazelnoten dan het best wel elke dag, maar ze moeten er wel op letten dat de totale calorie-inname niet verhoogd wordt.

Gewichtstoename verminderen

Het eten van noten helpt sommige mensen om minder in gewicht bij te komen. Door noten zoals hazelnoten te consumeren, vermindert de gewichtstoename en een verlaagt het risico op obesitas. Mensen die meer noten eten, hebben dus minder kans op overgewicht dan mensen die dat niet doen. De totale calorie-inname mag dan uiteraard niet verhoogd worden.

Gezonde stoelgang ondersteunen

Hazelnoten zijn een goede bron van voedingsvezels. Het eten van veel vezels stimuleert een regelmatige stoelgang en helpt om constipatie te voorkomen. Vrouwen in de leeftijd 31-50 jaar eten best 25,2 gram voedingsvezels per dag. Mannen in dezelfde leeftijdscategorie moeten 30,8 gram vezels per dag eten. Een portie hazelnoten van 28 gram bevat ongeveer 2,7 gram voedingsvezels.

Gezondheid van het hart ondersteunen

Hazelnoten helpen de gezondheid van het hart te ondersteunen. Het eten van een hazelnootrijk dieet vermindert namelijk het risico op hartproblemen.

Insulinegevoeligheid verbeteren

Het dagelijks eten van 30 gram notenmix waarvan 7,5 gram bestaat uit hazelnoten, verbetert de insulinegevoeligheid van mensen. Een verminderde insulinegevoeligheid speelt een rol bij de ontwikkeling van diabetes mellitus (suikerziekte) type 2. Het verbeteren van deze gevoeligheid vermindert het risico op de chronische aandoening.

Ontstekingen verminderen

Het eten van hazelnoten verlicht mogelijk ontstekingsverschijnselen, maar deze stelling heeft meer onderzoek nodig anno november 2018 daar wetenschappelijke onderzoeken hierover tegenstrijdige resultaten vertonen.

Tegen celbeschadiging beschermen

Hazelnoten zijn rijk aan antioxidanten, stoffen die beschermen tegen de oxidatie van cellen. Ze verminderen de mate van celbeschadiging door vrije radicalen. Hazelnoten bevatten de antioxidant vitamine E. Vitamine E helpt bij het lichaam te beschermen tegen celschade die geassocieerd is met kanker.

Hazelnoten toevoegen aan de voeding

Mensen eten hazelnoten vaak als tussendoortje of voegen ze toe aan salades. Gemalen hazelnoten kunnen in verschillende recepten worden verwerkt. Verschillende kant-en-klare hazelnootpasta's bevatten veel suiker en daarom vermijden mensen deze beter.

Risico's van inname hazelnootjes

Allergie

Veel mensen hebben notenallergieën, waaronder een allergie voor hazelnoten. Wanneer mensen voor anderen eten bereiden, is het altijd belangrijk om na te vragen of mensen allergisch zijn voor bepaalde ingrediënten zoals hazelnoten.

Fytinezuur

Hazelnoten bevatten wel fytinezuur, waarvan is aangetoond dat het de absorptie van bepaalde mineralen, zoals ijzer en zink, uit de noten belemmert.

Gewichtstoename

Om te genieten van de gezondheidsvoordelen van hazelnoten, moet een persoon rekening houden met het totale aantal calorieën dat ze elke dag consumeren. Bij het toevoegen van hazelnoten aan de voeding, gaan mensen sneller meer calorieën consumeren dan nodig is, wat dan wel leidt tot een gewichtstoename.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Dieet en noten, vet- en calorierijk, maar toch gezond!Dieet en noten, vet- en calorierijk, maar toch gezond!In de wereld worden er veel noten gegeten. Noten bevatten, in verhouding met veel andere producten, vrij veel calorieën…
Voordelen van vezelrijk voedselDe voordelen voor de gezondheid van vezelrijk voedsel zijn legio. Het eten van een menu dat rij is aan vezels doet veel…
Noten zijn gezonder dan veel mensen denkenNoten zijn gezonder dan veel mensen denkenNoten bestaan voor 80% à 90% uit onverzadigde vetten. Deze vetten verlagen het cholesterolgehalte. In de meeste noten zi…
De geneeskracht van hazelnootDe geneeskracht van hazelnootIn de herfst kun je in het bos hazelnoten van de grond oprapen zodat je voor de hele winter, lente en zomer een voorraad…
Noten zijn gezondNoten zijn gezondEr wordt vaak onterecht gedacht dat noten dikmakers zijn en daardoor niet bij een gezonde levensstijl passen. Noten pass…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: JolaKalmuk, Pixabay
  • Geraadpleegd op 30 november 2018:
  • 11 Amazing Health Benefits of Hazelnuts, https://www.naturalfoodseries.com/11-benefits-hazelnuts/
  • 7 Ways Hazelnuts Benefit Your Health, https://www.healthline.com/nutrition/hazelnut-benefits
  • Coëlho, Medisch Zakwoordenboek, digitale editie, versie 2010
  • Hazelnuts: 7 Health Benefits, https://www.davidwolfe.com/hazelnut-health-benefits/
  • What are the health benefits of hazelnuts?, https://www.medicalnewstoday.com/articles/323807.php

Reageer op het artikel "Hazelnoten: Voordelen voor de gezondheid"

Infoteur: Miske
Gepubliceerd: 03-12-2018
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!