InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Kokosmelk: Productie, gezondheidsvoordelen en voedingsinhoud

Kokosmelk: Productie, gezondheidsvoordelen en voedingsinhoud

Kokosmelk: Productie, gezondheidsvoordelen en voedingsinhoud Kokosmelk is een witte, melkachtige substantie die wordt gewonnen uit het vlees van volwassen kokosnoten. Kokosmelk is een veelzijdig ingrediënt en een uitstekend alternatief voor melk. Net als andere kokosproducten biedt kokosmelk diverse gezondheidsvoordelen wanneer mensen dit met mate consumeren. Kokosmelk is bijvoorbeeld nuttig om gewichtsverlies te stimuleren. Verschillende soorten kokosmelk, in dozen en blikjes, zijn verkrijgbaar in supermarkten, natuurvoedingswinkels en online winkels. Dankzij enkele tips opteren mensen voor de meest gezonde versie.

Productie van kokosmelk

Kokoswater is de vloeistof in een kokosnoot, terwijl kokosmelk afkomstig is van het witte vruchtvlees van de vrucht. Kokosmelk heeft een dikke of dunne consistentie. Bij het maken van dikke melk raspen fabrikanten het vlees van volwassen kokosnoten en persen ze dit vervolgens door een kaasdoek om de vloeistof te extraheren. Dikke melk behoudt meer vet dan dunne melk. Dunne kokosmelk is afkomstig van het geperste kokosvlees dat in de kaasdoek is achtergebleven. Fabrikanten mengen het met warm water en persen het vervolgens een tweede keer door een kaasdoek. De resulterende vloeistof is veel dunner.

Gezondheidsvoordelen van melkachtige substantie uit kokosnoten

Het matig consumeren van kokosmelk stimuleert gewichtsverlies / Bron: Tobyotter, Flickr (CC BY-2.0)Het matig consumeren van kokosmelk stimuleert gewichtsverlies / Bron: Tobyotter, Flickr (CC BY-2.0)

Gewichtsverlies

Kokosmelk bevat middelgrote keten triglyceriden (MCT's), die gekoppeld zijn aan gewichtsverlies. MCT's stimuleren namelijk energie via warmteproductie, een specifiek proces. MCT’s verminderen het lichaamsgewicht en de tailleomvang. Ook brengen ze onstabiele darmmicrobiomen in evenwicht. Een gebrek aan deze stabiliteit speelt een rol bij de totstandkoming van overgewicht. Het nuttigen van MCT's bij het ontbijt leidt tot een verminderde voedselinname later op de dag. MCT’s verhogen de insulinegevoeligheid en deze gevoeligheid bevordert wellicht ook gewichtsverlies. Insuline is een essentieel hormoon dat glucose afbreekt en de bloedsuikerspiegel regelt.

Gezondheid van huid

Kokosmelk is extreem hydraterend en is nuttig voor het behandelen van een droge huid, een gezwollen huid, een rode huid en een jeukende huid. De melk stimuleert voorts een gezonde en stralende huid. Bovendien is kokosmelk goed om een vroegtijdige veroudering van de huid te voorkomen. Kokosmelk is voorts een effectief en natuurlijk middel om zonnebrand te behandelen. De antimicrobiële eigenschappen van kokosmelk helpt puistjes te voorkomen, terwijl vetzuren uit kokosmelk een verstopping van de huidporiën (acne) voorkomen.

Gezondheid van hart

Voeding die rijk is aan verzadigd vet leidt sneller tot een hoog cholesterolgehalte en een verhoogd risico op hartaandoeningen. Kokosmelk bevat een hoog vetgehalte en daarom beschouwen sommige mensen dit als ongezond voor het hart. Verschillende bronnen van verzadigde vetten kunnen echter op verschillende manieren het lichaam beïnvloeden. Ook speelt genetica een rol bij de wijze waarop een persoon verzadigde vetten metaboliseert en de mate waarin deze vetten de gezondheid beïnvloeden.

Versterking van immuunsysteem

Kokosnoten bevatten laurinezuur, een lipide dat het immuunsysteem kan ondersteunen. Mogelijk heeft laurinezuur antimicrobiële en ontstekingsremmende eigenschappen. Laurinezuur remt effectief de groei van Staphylococcus aureus, Streptococcus pneumoniae (streptokokkeninfectie) en Mycobacterium tuberculosis. Laurinezuur activeert apoptose (celdood) bij borstkankercellen en endometriumkankercellen. Dit zuur remt vermoedelijk de groei van kankercellen door bepaalde receptoreiwitten te stimuleren die de groei van cellen reguleren.

Voedingsinhoud

Kokosmelk bevat een hoog gehalte aan verzadigd vet, waardoor het zeer calorierijk voedsel is. De melk is ook rijk aan vitamines en mineralen, maar de voedingsinhoud varieert per product. Kokosmelkdrankjes hebben bijvoorbeeld een ander voedingsprofiel dan ingeblikte kokosmelk.

Het voedingsprofiel per kop rauwe, ingeblikte kokosmelk is:
  • calcium: 41 milligram (mg)
  • calorieën: 445
  • eiwit: 4,57 g
  • ijzer: 7,46 mg
  • kalium: 497 mg
  • koolhydraten: 6,35 g
  • magnesium: 104 mg
  • vet: 48,21 g
  • vitamine C: 2,30 mg
  • water: 164,71 g

Het voedingsprofiel per kop gezoete kokosmelkdrank is:
  • calcium: 451 mg
  • calorieën: 74
  • eiwit: 0,50 g
  • kalium: 46 mg
  • koolhydraten: 7,01 g
  • vet: 4,99 g
  • water: 226,97 g

Fabrikanten versterken deze dranken vaak met vitamine A, B12 en D2.

Toevoeging in de voeding

Er zijn voldoende mogelijkheden om kokosmelk toe te voegen aan maaltijden en drankjes. Kokosmelk kan goed gaan in:
  • Aziatische gerechten
  • havermout
  • kip-curry
  • ontbijtgranen
  • smoothies
  • soepen

Tips bij aankoop kokosmelk

Er zijn veel soorten kokosmelk te koop. Sommige variëteiten hebben een hogere vet- en calorie-inhoud dan andere, afhankelijk van hoe de fabrikant de melk heeft gemengd en hoeveel water ze hebben toegevoegd. Ingeblikte kokosmelk heeft meestal een dikke, roomachtige consistentie. Dit is vetrijk en daarom gebruiken mensen het meestal voor bakken of koken. Kokosmelkdranken zijn vaak dun en hebben een consistentie die dichter bij gewone koemelk aanleunt. Deze drankjes moeten mensen bewaren in de koelkast. Sommige merken voegen ook suiker toe, dus het is belangrijk om de etiketten te controleren. Kokosmelkdranken bevatten minder eiwitten dan gewone melk. Het is bijgevolg aanbevolen om voldoende eiwitten uit andere bronnen op te nemen in de voeding. Verder opteren mensen best voor kokosmelkproducten die heel weinig ingrediënten bevatten. Mensen moeten zeker uitkijken voor extra suikers, conserveermiddelen en kunstmatige verdikkingsmiddelen.

Risico's

Allergie

Sommige eiwitten in kokosnoten zijn vergelijkbaar met deze in noten en lokken daarom soms een allergische reacties uit. Een allergie voor kokosnoot is zeer zeldzaam. Alle patiënten die allergisch reageren op kokosnoten, consumeren best geen kokosmelk.

De symptomen van een kokosnotenallergie zijn vergelijkbaar met deze van andere voedselallergieën:

Gewichtstoename

Met mate biedt kokosmelk gezondheidsvoordelen, maar te veel kokosmelk consumeren, veroorzaakt problemen. Kokosmelk bevat veel calorieën en vetten. Te veel van de melk consumeren en een koolhydraatrijke voeding eten, leidt tot een gewichtstoename.

Spijsverteringsproblemen

Kokosmelk bevat ook fermenteerbare koolhydraten. Deze veroorzaken soms verteringsproblemen, zoals diarree of obstipatie bij mensen met het prikkelbaredarmsyndroom.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Gezonde voeding: de kokosnootGezonde voeding: de kokosnootDe kokosnoot behoort tot de meest voedzame vruchten op onze aarde maar toch worden ze heel vaak over het hoofd gezien. D…
Is kokosmelk gezond?Is kokosmelk gezond?Is kokosmelk nu eigenlijk gezond? Ja kokosmelk is erg gezond! Kokosmelk is namelijk rijk aan verschillende vitaminen en…
Het nieuwste beautydrankje: kokoswaterKokoswater is een nieuw drankje wat steeds meer terrein wint in populariteit. Het wordt veel gedronken door sporters en…
Variatietips voor het etenVariatietips voor het etenSoms kun je alledaagse producten en gerechten met een kleine verandering of aanpasing veranderen in iets nieuws, lekkers…
Alcoholvrije cocktails met kokosmelkDe kokosnoot is de vrucht van de kokospalm, een tropische plant die niet echt een boom is daar de stam is opgebouwd uit…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: LisaRedfern, Pixabay
  • Geraadpleegd op 21 november 2018:
  • 9 Amazing Benefits of Coconut Milk to Maintain Skin & Hair Health, https://www.epainassist.com/diet-and-nutrition/amazing-benefits-of-coconut-milk-to-maintain-skin-and-hair-health
  • Coëlho, Medisch Zakwoordenboek, digitale editie, versie 2010
  • Everything You Need To Know About Coconut Milk, https://www.puregreen.com/pure-green-magazine/coconut-milk-benefits
  • Health benefits of coconut milk, https://www.medicalnewstoday.com/articles/323743.php
  • The Benefits of Coconut Milk, https://jamaicahospital.org/newsletter/?p=5318
  • Afbeelding bron 1: Tobyotter, Flickr (CC BY-2.0)

Reageer op het artikel "Kokosmelk: Productie, gezondheidsvoordelen en voedingsinhoud"

Infoteur: Miske
Gepubliceerd: 22-11-2018
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!