InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Is kokosmelk gezond?

Is kokosmelk gezond?

Is kokosmelk gezond? Is kokosmelk nu eigenlijk gezond? Ja kokosmelk is erg gezond! Kokosmelk is namelijk rijk aan verschillende vitaminen en mineralen. Hierdoor kan kokosmelk uw tanden en botten sterk houden. Daarnaast kan kokosmelk zorgen voor het behoud van de weefsels van het hart, de nieren, de hersenen en de spieren.

Wat is kokosmelk?

Kokosmelk is een romige en voedingsrijke vloeistof die gemaakt wordt van het vlees van rijpe kokosnoten. Het is een populaire drank in de Filipijnen, het Caribisch gebied en andere plaatsen waar kokospalmen in overvloed groeien. Kokosmelk heeft de geur van de kokosnoot en heeft een zoete smaak.

Kokosmelk is een uitstekend alternatief voor koemelk omdat het gemakkelijk verteerbaar is en eenvoudig is om te maken. Tevens bevat het een overvloed aan voedingsstoffen. U kunt het gewoon drinken of gebruiken voor het koken.

Kokosmelk is erg gezond / Bron: LisaRedfern, PixabayKokosmelk is erg gezond / Bron: LisaRedfern, Pixabay

Is kokosmelk gezond?

Ja, kokosmelk biedt meerdere gezondheidsvoordelen voor uw lichaam:

Vitaminen en Mineralen in kokosmelk

kokosmelk bevat de vitaminen C, E en B. Vitamine C en E kunnen helpen om het immuunsysteem te stimuleren en B-vitamines zijn verantwoordelijk voor de energie van uw cellen. Kokosmelk is verder rijk aan magnesium, kalium, fosfor en ijzer.

Magnesium is verantwoordelijk voor vele biochemische functies in het lichaam waaronder het reguleren van het hartritme en de ondersteuning van de functie van de zenuwcellen. Kalium zorgt voor het behouden van de weefsels van het hart, de nieren, de hersenen en de spieren.Fosfor houdt uw tanden en botten sterk en ijzer creëert de rode bloedcellen en vervoert zuurstof door uw hele lichaam. Voeg een beetje kokosmelk toe aan uw ontbijtgranen of drink een glas of twee per dag om deze voordelen te realiseren.

Antioxidanten in kokosmelk

Ceylon Medical Journal heeft ondervonden dat kokosmelk rijk is aan antioxidanten. dit zijn de stoffen die vrije radicalen bestrijden en dus schade voorkomen. Vrije radicalen worden geassocieerd met de ontwikkeling van veel ziekten waaronder kanker, cardiovasculaire ziekte, de ziekte van Alzheimer en leeftijd gerelateerde dementie.

Antioxidanten kunnen helpen bij het herstellen van eerdere schade en kunnen het verouderingsproces vertragen. Het is aan te raden om een glas kokosmelk te drinken en andere antioxidant-rijke voedingsmiddelen zoals pecannoten, rozijnen en cranberry's in uw dieet op te nemen. Energie producerende snacks die rijk zijn aan antioxidanten zullen uw immuniteit stimuleren en zorgen voor de wederopbouw van de beschadigde cellen in uw lichaam.

Laurinezuur tegen talloze ziekten

Kokosmelk is rijk aan laurinezuur. Dit is een vetzuur dat overvloedig aanwezig is in moedermelk. Volgens het National Center for Biotechnology Information heeft laurinezuur vele anti-schimmel en anti-virale eigenschappen die zeer effectief zijn in het lichaam en helpen bij het strijden tegen bacteriën en talloze andere ziekten.

Laurinezuur kan ook de cholesterol- en triglyceridenniveaus verlagen, die hart-en vaatziekten en beroerte risico’s kunnen veroorzaken. Er zijn slechts een paar voedingsmiddelen die rijk zijn aan laurinezuur zijn, dus drink kokosmelk regelmatig om te profiteren van deze voordelen!

Kokosmelk tegen hartziektes

Kokosmelk bevat geen "slechte" transvetzuren. De vetten die aanwezig zijn in kokosmelk zijn zullen niet snel zorgen voor verstoppingen van de slagaders. Hierdoor kan kokosmelk een gezond alternatief zijn voor koemelk, als het gaat om het behoud van de gezondheid van uw hart. Kokosmelk bevat monoglyceriden. Deze stof wordt door het lichaam geabsorbeerd en gebruikt als energiebron kort nadat het wordt geconsumeerd. Omdat het lichaam de kokosnootvetten niet op slaat, is er minder kans dat uw slagaders of bloedvaten verstoppen. Hierdoor wordt het risico op hart-en vaatziekten verlaagt.

Lees verder

© 2015 - 2019 Bankdrukker, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Exotische soep recepten met kokosmelkExotische soep recepten met kokosmelkPindakaassoep en bananensoep lijken een beetje bizar, maar eenmaal je ze hebt geproefd, zullen ze ongetwijfeld tot je fa…
Variatietips voor het etenVariatietips voor het etenSoms kun je alledaagse producten en gerechten met een kleine verandering of aanpasing veranderen in iets nieuws, lekkers…
Alcoholvrije cocktails met kokosmelkDe kokosnoot is de vrucht van de kokospalm, een tropische plant die niet echt een boom is daar de stam is opgebouwd uit…
Cendol, een verfrissend kokosdrankjeCendol, een verfrissend kokosdrankjeCendol, wat je uitspreekt als tjendol, is een drankje uit Azie op basis van kokosmelk, palmsuiker en een groene gelei va…
Thais koken: CurryThais koken: CurryDe Thaise curry behoort tot de lekkerste gerechten van de Thaise keuken. De bekendste Thaise curries zijn rode curry, gr…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: OpenClipart Vectors, Pixabay
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Coconut_milk
  • http://www.seedguides.info/coconut-milk/
  • http://www.med-health.net/Is-Coconut-Milk-Good-For-You.html
  • Afbeelding bron 1: LisaRedfern, Pixabay

Reageer op het artikel "Is kokosmelk gezond?"

Reacties

Henk Colenbrander, 23-07-2018 12:59 #4
Ben 33 maanden in Indië geweest als dpl. militair. Als de jongens op patrouille gingen, meestal meerdere uren aan een stuk met 30 graden, in een geaccidenteerd terrein, vooral in Oost-Java, wilde men behalve thee uit de heupfles wel eens wat anders drinken als die leeg was. Mocht wel van de commandant, maar pas op de terugweg want ze kregen er slappe knieën van. Ze schoten een paar klappers of meer uit de palmboom, groen en puur, was weeïg en niet direct apart lekker.
Theorie en praktijk, wat is wijsheid. Als 92 - jarige ben ik benieuwd.

Bernice, 30-06-2016 16:02 #3
Kokosmelk is een hele goeie vervanger voor koemelk. Het voedingscentrum wordt gesponsord door Unilever de maker/producent van allerlei slechte producten die niks toevoegen aan je gezondheid. Ga dus niet uit van wat het voedingscentrum adviseert. Ze vertellen wat de fabrieken hun vertelt en dat is alleen maar om meer geld aan ons te verdienen…

A. Landman, 05-09-2015 11:09 #2
Idd M.E. ter Veer wie moeten we nou geloven.
Ik denk opzicht dat kokosmelk wel goed is.
Als je die mensen uit die landen spreek zie je ook hoe jong ze eruit zien, terwijl ze al oud zijn.
Dus tja misschien dat je het met mate moet drinken.

M. E. ter Veer, 25-08-2015 11:55 #1
Goede morgen,
Ik heb uw bericht gelezen en dacht dat ik goed bezig was door kokosmelk te gebruiken.
Nu las ik net op voedingscentrum.nl dat er veel transvetten in zetten en dat het slecht is voor hart en bloedvaten enzv. Wat moet ik nu geloven weet het nu even niet meer.

M.E. Ter Veer

Infoteur: Bankdrukker
Laatste update: 18-09-2016
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Gezonde voeding
Reacties: 4
Medische informatie…
Schrijf mee!