InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Is een sinaasappel gezond?

Is een sinaasappel gezond?

Is een sinaasappel gezond? Is een sinaasappel gezond? Ja, deze populaire fruitsoort is erg gezond, meer dan gezond zelfs! De heerlijke vrucht bevat een lange lijst aan voedingstoffen zoals vitaminen en mineralen. In dit artikel kunt u lezen waarom de sinaasappel zo gezond is.

10 redenen waarom het eten van een sinaasappel gezond is

Reden 1: het bevorderen van gewichtsverlies

Sinaasappels bevatten erg weinig calorieën. De gemiddelde sinaasappel bevat ongeveer 65 calorieën. Hierdoor is een sinaasappel een goede aanvulling op een gezond dieet om uw gewicht te verliezen. Ook hebben sinaasappels een hoog vezelgehalte. Hierdoor zal uw langer een vol gevoel houden, waardoor u vervolgens weer minder zult eten.

Een sinaasappel is meer dan gezond! / Bron: Jarmoluk, PixabayEen sinaasappel is meer dan gezond! / Bron: Jarmoluk, Pixabay
Reden 2: voor een optimale hartfunctie
Sinaasappels zijn rijk aan kalium. Dit is een elektrolyt mineraal dat verantwoordelijk is voor de hartfunctie. Door de hoge hoeveelheid vitaminen C in sinaasappels en flavonoïden, beschermen sinaasappels ook tegen hart-en vaatziekten.

Reden 3: Een sinaasappel kan kanker voorkomen

Sinaasappels kunnen kanker voorkomen. Uit onderzoek is gebleken dat het consumeren van veel sinaasappels kan helpen bij het strijden tegen kanker zoals longkanker, mondkanker, borstkanker en huidkanker. De stof D-limoneen in sinaasappels speelt een belangrijke rol bij het voorkomen van van de bovengenoemde kankers.

Reden 4: hou sperma gezond

Sinaasappels bevatten foliumzuur, dit is een essentiële voedingsstof voor gezond sperma. Deze voedingsstof beschermt sperma van genetische schade die een aangeboren afwijking kan veroorzaken.

Reden 5: Wordt vrolijk door de geur

Het is gebleken dat de geur van sinaasappels het stofje serotonine in uw lichaam aanmaakt. Van serotonine wordt u erg vrolijk, zelfs de geur van sinaasappelsap en geurkaarsen met een sinaasappelgeur kunnen u opvrolijken.

Reden 6: Verlaag het cholesterolgehalte

Sinaasappels staan erom bekend te helpen bij het verlagen van slechte cholesterol spiegels. De stof hesperidine in sinaasappels helpt bij het verlagen van het cholesterolgehalte. Ook de stof pectine in sinaasappels draagt bij aan het verlagen van het cholesterolgehalte, door opname van vetten in het lichaam te vertragen.

Reden 7: Voor een gezonde huid

De antioxidanten in een sinaasappel helpen de huid gezond te blijven. De antioxidanten beschermen de huid namelijk tegen beschadiging van vrij radicalen, die veroudering veroorzaken. Lees verder waarom andere voedingsmiddelen ook goed zijn voor de huid: Komkommers, Olijven, Ananassen en Avocado's.

Reden 8: Goed voor de tanden en botten

Sinaasappels zijn verder ook goed voor uw tanden en botten. Ze zijn namelijk rijk aan calcium. Het hoge calcium gehalte in sinaasappels draagt eraan bij, de botten en tanden sterk te houden en te beschermen.

Reden 9: Voor gezonde ogen

Sinaasappels zijn rijk aan vitamine A. Vitamine A bevat een groep van stoffen die uw ogen beschermen. Deze groep genaamd carotenoïde kan helpen bij het voorkomen van een leeftijdsgebonden aandoening die leidt tot blindheid.

Reden 10: Gaan gewrichtsontsteking tegen

Sinaasappels staan er ten slotte ook om bekend gewrichtsontsteking zoals artritis tegen te gaan. Sinaasappelen hebben namelijk onstekingswerende eigenschappen die helpen bij het verlichten van de pijn en stijfheid van de gewrichten. Uit onderzoek is gebleken dat het drinken van een glas vers geperste sinaasappelsap per dag het risico op het ontwikkelen van artritis aanzienlijk verlaagd.

Interessante Feiten over de sinaasappel

  1. Brazilië produceert meer sinaasappels dan enig ander land
  2. De Engels kleur "Orange" is afkomstig van de Engels benaming voor de sinaasappel, namelijk "Orange fruit"
  3. Sinaasappelsmaak is s werelds derde favoriete smaak na chocolade en vanille
  4. Christopher Columbus bracht de eerste sinaasappelzaden naar de nieuwe wereld tijdens zijn tweede reis in 1493

Lees verder

© 2013 - 2018 Bankdrukker, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Waar zijn sinaasappels goed voor?Waar zijn sinaasappels goed voor?De sinaasappel is een vrucht van de sinaasappelboom en het is een citrusvrucht. De sinaasappel komt uit het zonnige Span…
Zomerse cocktails zonder alcoholZomerse cocktails zonder alcoholEen cocktail met alcohol is lekker, maar zonder misschien nog wel lekkerder. Dat bewijzen de onderstaande recepten die g…
Hoe gezond is sinaasappelsap?Hoe gezond is sinaasappelsap?De sinaasappel is gezond en zit boordevol vitamine C (per 120 gram sinaasappel, zo'n 61 milligram). Daarmee zeggen we ni…
Smoothies en sappen tegen griep en verkoudheidSmoothies en sappen tegen griep en verkoudheidDe volgende smoothies en sappen bestrijden efficiënt griep en verkoudheid. Je kunt ze drinken als aperitief, als ontbijt…
Het Ziekenhuisdieet: 5 kilo afvallen in 5 dagen!Het Ziekenhuisdieet: 5 kilo afvallen in 5 dagen!Binnen 5 dagen 5 kilo kwijt? Dat kan! Het ziekenhuis staat al geruime tijd bekend als een dieet om heel snel gewicht te…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Is een sinaasappel gezond?"

Reactie

Edwin, 29-08-2013 06:20 #1
Er zit alleen veel fluor in.

Infoteur: Bankdrukker
Laatste update: 18-09-2016
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Gezonde voeding
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!