InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Waarom het eten van een appel meer dan gezond is

Waarom het eten van een appel meer dan gezond is

Waarom het eten van een appel meer dan gezond is De uitspraak “An apple a day keeps the doctor away” is niet voor niets ontstaan. Dat het eten van appels gezond is, weet iedereen. Het eten van een appel is niet alleen gezond maar heeft nog meer voordelen voor het functioneren van het lichaam. In dit artikel worden 9 voordelen genoemd waarom het eten van een appel zo goed voor uw lichaam is.

Artikel Indeling

Een Appel eten, met of zonder schil?

Een groot deel van de vitamines en mineralen van een appel zit een in de schil van de appel. Het is dan ook aan te raden te appel met schil op te eten. Aangezien er vaker bestrijdingsmiddelen op een appel worden gespoten, is aan te raden om de appel eerst goed af te wassen met water.

De 9 redenen waarom een appel zo goed voor uw lichaam is

1. Appels zorgen voor verlaging van het cholesterolgehalte

Een gemiddelde appel bevat ongeveer 5 gram aan vezels. Appels bevatten veel pectine, dit is een oplosbare vezel die het cholesterolgehalte verlaagt. De pectine voorkomt de ontwikkeling van de cholesterol in de binnenkant van de bloedvaten. Waardoor het risico op hart- en vaatziekten zal verkleinen. Lees verder waarom andere voedingsmiddelen ook goed zijn voor de verlaging van het cholesterolgehalte: Olijven, Avocado's en Sinaasappels.

2. Appels voor gewichtsverlies

Appels verlichten uw hongergevoel voor slechte enkele calorieën. Het is dan ook niet verwonderlijk, dat appels vaak deel uitmaken van een gezond dieet ter bevordering van het gewichtsverlies. Om uw gewicht te beheersen en uw gezondheid te verbeteren wordt het dan ook aangeraden om voedingsmiddelen rijk aan vezels, zoals appels te eten. Lees verder waarom ook de Sinaasappel goed is voor gewichtsverlies!

3. Appels gaan ouderdom tegen

Door het hoge gehalte aan antioxidanten beschermen appels het geheugen. Het dagelijks eten van een appel zorgt ervoor dat u minder kans heeft op de ontwikkeling van dementie en Alzheimer.

4. Appels bevatten Vitamine C

Vitamine C Helpt uw lichaam bij de ondersteuning van het immuunsysteem. Mensen die tekort komen aan vitaminen C zullen slechter genezen en gemakkelijker blauwe plekken oplopen.

5. Appels gaan het bederven van de tanden tegen

Het bederven van de tanden wordt voornamelijk veroorzaakt door bacteriën. Appels bevatten een sap die 80% van deze bacteriën te kan doden. Het eten van een appel per dag houdt dus niet alleen de dokter bij u weg, maar ook de tandarts!

6. Appels kunnen kanker voorkomen

De antioxidanten die in de schil van de appel zit kan verschillende vormen van kanker tegengaan. Uit onderzoek van de universiteit van Wisconsin is namelijk gebleken dat prostaat- en borstkankercellen trager groeiden en minder lang overleefden nadat deze in aanraking kwamen met de antioxidanten van de appel. Ook blijkt bij het eten van appels het marpine-niveau toe te nemen, dit helpt erbij de groei van tumoren te onderdrukken.

7. Appels dragen bij aan het ontgiften van de lever

Voortdurend consumeren we giftige stoffen, of deze nu van drank of voedsel afkomen. De lever is verantwoordelijk om deze giftige stoffen uit het lichaam op te ruimen. Om de lever te ontgiften is het belangrijk om voldoende fruit zoals appels te eten.

8. Appels zorgen voor een beter uithoudingsvermogen

Een appel eten voordat u gaat sporten kan uw uithoudingsvermogen verhogen. Appels bevatten namelijk het antioxidant genaamd quercetine. quercetine zorgt ervoor dat er meer zuurstof beschikbaar komt voor de longen, waardoor uw uithoudingsvermogen vergroot wordt.

9. Appels helpen bij het voorkomen van aambeien

Aambeien zijn gezwollen aders in het anale kanaal. Deze zwelling wordt veroorzaakt door teveel druk in het bekkengebied. Om de stoelgang te bevorderen is het belangrijk om verse vruchten zoals appels te eten. Ook is het belangrijk om voldoende te drinken en te bewegen.

Lees verder

© 2013 - 2018 Bankdrukker, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Hoe gezond zijn groene appels?Hoe gezond zijn groene appels?We kennen de glanzende groene appels die liggen bij groenteboeren, de markt of in de supermarkt. Toch eten we meer rood/…
Afvallen met appelsAfvallen met appelsKun je met appels afvallen? Lang niet iedereen gelooft er in, maar het antwoord op die vraag zou je kunnen verbazen. Afv…
Waar zijn appels goed voor?Waar zijn appels goed voor?Appels zijn één van de bekendste soorten fruit en de meeste mensen lusten het wel. Appels zijn er in verschillende soort…
Heerlijke appelgerechtenAn apple a day keeps the doctor away zeggen ze in het Engels. Oftewel een appel elke dag houdt de dokter weg. Het eten v…
Heerlijke desserts met appelHeerlijke desserts met appelAppelkruimel, gebakken appel met ijs en appelbollen zijn eenvoudig te maken recepten doen niet onder voor een heerlijke…
Bronnen en referenties
  • http://www.besthealthmag.ca/eat-well/nutrition/15-health-benefits-of-eating-apples

Reageer op het artikel "Waarom het eten van een appel meer dan gezond is"

Infoteur: Bankdrukker
Laatste update: 18-09-2016
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!