InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Een stralende huid door de juiste voeding

Een stralende huid door de juiste voeding

Een stralende huid door de juiste voeding De huid is het grootste orgaan van ons lichaam. Door veroudering, stress en vrijstelling aan de zon, zal de huid van uw lichaam er steeds ouder en ongezonder uit gaan zien. U kunt deze veroudering echter tegengaan door op uw voeding te letten. Wanneer u namelijk de juiste voeding eet zal uw huid langer stralend en gezond blijven.

Artikel Indeling

Voeding voor een stralende huid

Om de huid jong en stralend te houden is het van belang dat u naast genoeg lichaamsbeweging, de juiste voeding binnen krijgt. Belangrijke voedingsmiddelen die hier aan bijdragen zijn:

Vis en schelpdieren
De voedingsstoffen die vis zo goed voor uw huid maken zijn zink en vooral de Omega-3 vetzuren. Het verhogen van het Omega-3 gehalte in uw lichaam zorgt ervoor dat droogheid en ontsteking minder vaak voor zullen komen. Ook zorgt Omega-3 ervoor dat de bloedsomloop verbeterd zal worden. De circulatie van het bloed is essentieel voor een gezonde huid.
Zink kan bijdragen aan het bestrijden van acne. Ook draagt Zink bij aan het afstoten van dode huidcellen, waardoor de huid er weer jonger uit zal gaan zien.

Aardbeien
Aardbeien zijn rijk aan Vitamine C. Uit onderzoek van American Journal of Clinical Nutrition is gebleken dat voedingsmiddelen die rijk zijn aan vitamine C, rimpels en droogheid bij de huid tegengaan.

Tomaten
Tomaten hebben hun rode tint te danken aan de lycopeen. Lycopeen is een carotenoïde die er aan bijdraagt de huid soepel te houden. Uit onderzoek is gebleken dat mensen met een hogere concentratie lycopeen in hun lichaam een gladdere huid hadden. Het consumeren van lycopeen kan uw huid ook beschermen tegen verbranding door de zon. Lycopeen kunt u verder halen uit wortelen, watermeloen, guave en rode paprika.

Spinazie en andere bladgroenten
Spinazie en andere bladgroenten bevatten een hoog gehalte vitamine A. Vitamine A helpt uw huid bij het produceren van frisse nieuwe huidcellen en bij het verwijderen van de oude huidcellen. Ook gaat vitamine A de droogheid van de huid tegen.

Noten
Noten en vooral amandelen zijn rijk aan vitamine E. Vitamine E bestrijdt huidveroudering en draagt bij aan het beschermen tegen de zon. Vitamine E helpt de huid ook bij het vasthouden van vocht, waardoor de huid er jonger uit zal zien.

Water
Ten slotte is water is ook erg belangrijk voor de huid. Water zorgt er namelijk voor dat uw huid voldoende gehydrateerd zal zijn. Wanneer u uw vochtbalans op peil kunnen ook de afvalstoffen in het lichaam op een efficiënte manier worden afgevoerd. Het is aan te raden om dagelijks ongeveer twee liter water drinken.

Voeding die niet goed is voor uw huid

Wanneer u een stralende huid wilt behouden zijn er ook voedingsmiddelen die u beter kunt vermijden.

Het eten van grote hoeveelheden boter is bijvoorbeeld niet goed voor de huid. Verder kunt u het beste rood vlees zoals worst, spek en gehakt vermijden. Rood vlees en boter bevatten namelijk transvetten. Ook kunt u het beste suikers vermijden. Suiker tast namelijk uw collageen aan dat voor stevigheid zorgt bij de huid. Suiker heeft ook een negatieve werking op het immuunsysteem van uw lichaam, waardoor sneller ontstekingen zullen ontstaan. Producten zoals frisdranken, snoep en wit brood die veel suiker bevatten, kunt u dus het beste links laten liggen.

Ten slotte is het ook aan te raden niet te veel voeding met een hoog zoutgehalte te eten. Zout verhoogt namelijk de bloeddruk en kan een veroorzaker van acne zijn.

Lees verder

© 2013 - 2019 Bankdrukker, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Hoe verzorg je een vette huid?Hoe verzorg je een vette huid?Een vette huid komt vooral voor bij jonge mensen en is te herkennen aan de T-zone (voorhoofd, neus en kin), die dan vaak…
Sappen en smoothies voor een mooie huid zonder rimpelsSappen en smoothies voor een mooie huid zonder rimpelsEen mooie huid zonder rimpels begint van binnenuit met een gezonde en gevarieerde voeding. De recepten voor smoothies en…
Wat kun je doen tegen een doffe huidWat kun je doen tegen een doffe huidOnder invloed van allerlei factoren kan onze huid het stralende uiterlijk van vroeger verliezen. We krijgen last van een…
Crème, het tovermiddel voor een mooie huidEen mooie huid willen we allemaal. Al van jongs af aan leren wij van ouders, kennisse, vrienden en vriendinnen en reclam…
Voeding, de sleutel tot een mooie huid?Voeding, de sleutel tot een mooie huid?“Je bent wat je eet!” Is een bekende uitspraak. De huid is de spiegel van onze gezondheid. Slechte voeding kan resultere…

Reageer op het artikel "Een stralende huid door de juiste voeding"

Infoteur: Bankdrukker
Laatste update: 04-08-2013
Subrubriek: Beauty
Special: Gezonde voeding
Schrijf mee!