InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Androgyne modellen: soms man, soms vrouw

Androgyne modellen: soms man, soms vrouw

Androgyne modellen: soms man, soms vrouw In de modellenwereld is niks te gek. Constant wordt er geprobeerd om met iets nieuws te komen en daar horen ook speciale modellen bij. Modellen bestaan niet alleen nog maar uit een man of alleen vrouw. Ook modellen die tussen beiden geslachten invallen zijn erg populair in de fashion industrie. Deze modellen, soms vrouw en soms man, zijn vaak zeer succesvol. Recentelijk heeft Andrej Pejic nog gemodelleerd voor HEMA. Wat zijn androgyne modellen en welke zijn opmerkelijk?

Wat betekent androgyn?

Androgyn betekent dat je zowel spreekt van een man als een vrouw. Het klassieke beeld geeft twee geslachten weer. Deze twee geslachten zijn, zoals we allen weten de man en de vrouw. Toch bestaan er ook mensen die niet helemaal passen in dit klassieke beeld. Deze personen zijn soms vrouw en soms man qua uiterlijk. Biologisch gezien zijn deze mensen natuurlijk niet veranderd. Het eerste deel van het woord slaat op de man en het twee deel (gyn) slaat op de vrouw. Het woord androgyn kan in bepaalde contexten andere betekenissen hebben. Men kan zich bijvoorbeeld androgyn voelen, zich androgyn gedragen of zich androgyn uiten.

Androgyn voelen

Wanneer iemand zich androgyn voelt kan dat betekenen dat hij/zij niet geslacht specifieke gevoelens heeft. Dit betekent dat een vrouw zich niet specifiek een vrouw voelt en een man zich niet specifiek een man voelt. Ook kan een man zich een vrouw voelen en een vrouw kan zich een man voelen. Ook bestaat het dat een vouw zich zowel een man als een vrouw voelt (tegelijk). Een man kan zich ook tegelijk een man en vrouw voelen.

Androgyn gedragen

Wanneer iemand zich androgyn gedraagt betekent het bijvoorbeeld dat een man zich in bepaalde situaties vrouwelijk kan gedragen terwijl mannelijk specifiek gedrag typerend is. Ook een vrouw kan zich mannelijk gedrag terwijl vrouwelijk gedrag in een bepaalde situatie specifiek typerend is. Androgyne gedragingen komen vaak voor vanuit een spirituele of religieuze overtuiging. Ook afzetting tegen de standaard (rebels gedrag) kan een reden zijn om niet tot conformerend gedrag over te gaan.

Androgyne uitingen

Een persoon kan zich ook androgyn uiten. Vaak gebeurt dit wanneer er een specifiek doel is. Denk bijvoorbeeld aan carnaval. Mannen kunnen zich uiten als vrouwen, vrouwen als mannen. Androgyne uitingen kunnen ook van blijvende duur zijn. Een constante androgyne uiting wordt transgender genoemd. In de modewereld zijn androgyne uitingen zeer populair. Mannen in vrouw specifieke kleding, vrouwen in stereotyperend mannelijke kleding.

Androgyne modellen

Een aantal succesvolle androgyne modellen zijn Lea T uit Brazilië, Andrej Pejic uit Australië, Tamy Glauser uit Zwitserland en Saskia de Brauw uit Nederland. Andrej Pejic heeft recentelijk nog gemodelleerd voor HEMA. De mannelijk model heeft model gestaan voor een stereotyperend vrouwelijk kledingstuk.

Mannen moeten slank zijn

Je zou soms denken dat de modewereld in een chronische bipolaire stoornis zit. Soms is het ene in, dan weer het andere. Ook de look van modellen is onderhevig aan modetrends. Denk bijvoorbeeld aan verschillende uiterlijke kenmerken die modellen moeten hebben volgens het heersend modebeeld. Extreem dunne modellen zijn een tijdlang erg in de mode geweest. Ook voor mannen gold een extreem laag vetpercentage. Dunne, slanke en lange mannelijke modellen was ideaal. Wanneer de mode verandert, verandert ook het ideaalbeeld van het model dat de kleding moet presenteren.

Androgyne modellen zijn veelzijdig

Een groot voordeel van androgyne modellen is de inzetbaarheid. Mannen kunnen ingezet worden om vrouwelijke kleding te presenteren, vrouwen kunnen ingezet worden om mannelijke kleding te showen. Waarom niet gewoon een man of vrouw inhuren? Simpel, een androgyn model voegt net dat beetje extra toe aan een kledingstuk. Ook kunnen mannelijke androgyne modellen een krachtigere look neerzetten. Mannen hebben in veel gevallen een sterker gedefinieerde kaaklijn en strakkere lijnen. Dit kan gebruikt worden om een product beter te laten verkopen. Ook vrouwen die voor typisch mannelijke producten modelleren kunnen een grote toegevoegde waarde bewerkstelligen. Grote modemerken maken hier gretig gebruik van.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Androgyne modellen: soms man, soms vrouw"

Infoteur: Kropslavinken
Gepubliceerd: 03-08-2013
Subrubriek: Beauty
Schrijf mee!