InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Clean eating: een gezonde barbecue

Clean eating: een gezonde barbecue

Clean eating: een gezonde barbecue Het mooie weer komt er weer aan en de barbecues worden massaal uit de schuur gehaald. Barbecueën is leuk en gezellig en bovendien erg lekker, maar de meeste barbecues zijn niet zo gezond. In dit artikel vind je tips hoe je op een gezonde manier kunt barbecueën.

Clean eating

Clean eating betekent dat je producten eet die zo dicht mogelijk bij de natuur staan en zo min mogelijk verwerkt zijn in een fabriek. Je eet producten die uit zo min mogelijk ingrediënten bestaan zoals groente, fruit, noten, vlees en vis. Producten die veel en vooral onnatuurlijke ingrediënten bevatten zoals chips, sultana's, kant en klaar sauzen en snoep vermijd je zoveel mogelijk. Clean eten is erg gezond en helpt je op een gezond gewicht te blijven of te komen. Toch is het soms erg lastig om vol te houden, zeker op mooie zomerdagen als er massaal door iedereen wordt gebarbecued. Je wilt natuurlijk niet altijd spelbreker zijn door nooit mee te barbecueën, maar je wilt je ook niet vergrijpen aan slecht eten. Gelukkig is het wel mogelijk om op een veilige en gezonde manier te barbecueën. Zo kan barbecueën toch binnen je clean eating gewoontes passen.

Waarom barbecueën ongezond is

Een van de redenen dat barbecueën vaak ongezond is, is omdat het vaak verkeerd wordt gedaan. Vaak zie je dat het rooster te dicht boven het houtskool ligt en dat de barbecue heftig rookt. Bij dit soort taferelen komt het vet dat smelt van het vlees snel in aanraking met het houtskool en hierdoor ontstaan polycyclische aromatische koolwaterstoffen (PCA's ). Deze PCA's gaan met de rook mee naar boven en komen zo weer op het vlees terecht en dit is schadelijk voor de gezondheid.

Een andere reden dat barbecueën ongezond kan zijn is het eten wat geserveerd wordt. Bij de meeste barbecues zie je veel varkensvlees, wit stokbrood, salades met vette dressings en natuurlijk kant en klare sauzen voor bij het vlees. Dit zijn niet de meest gezonde producten.

Maar het kan ook veilig

Barbecueën kun je gelukkig ook op een veilige en gezonde manier doen. Allereerst moet je ervoor zorgen dat het rooster op voldoende afstand van de houtskool ligt. Deze afstand moet minstens 10 centimeter zijn. Verder is het van belang dat je de barbecue eerst even uit laat roken voordat je vlees erop legt. Zodra er een laagje witte as op het houtskool ligt is het veilig om er vlees op te leggen. De meeste dampen zijn dan uit het houtskool en komen niet meer op je vlees terecht. Het beste is om je vlees op een aluminium bakje te leggen. Het bakje vangt dan het smeltende vet van het vlees op en dit vet kan dan niet op het houtskool druipen. Zolang het vet niet op het houtskool druipt is er een geringe kans op het vrijkomen van schadelijke PCA's. Verder is het belangrijk dat je verbrande stukjes vlees niet op eet. In verkoolde delen zitten de meeste schadelijke stoffen. Snij daarom de verkoolde delen weg. Sinds barbecueën vaak op warme zomerdagen wordt gedaan is het belangrijk om goed hygiënisch te werken. Zorg dat het rauwe vlees zo lang mogelijk in de koelkast kan liggen om besmetting met bacteriën te voorkomen. Ontdooi vlees dat ingevroren is begin van de dag in de koelkast of een paar uur van te voren door het in een emmer met koud water te leggen. Dit is beter dan het vlees buiten de koelkast laten ontdooien.

tips om de barbecue naast veilig ook gezond te maken en clean

Naast dat barbecueën op een veilige manier kan, kun je de barbecue ook gezond maken. Hieronder volgen tips om je barbecue lekker en gezond te maken:
  • Kies voor goed vlees: kies niet voor varken maar voor kip, mager rundvlees en vis
  • Voeg groenten toe: hoewel een barbecue traditioneel gezien voornamelijk uit vlees bestaat, is het erg gezond en ook lekker om groenten toe te voegen. Maak spiesjes met verschillende groenten zoals courgette, champignons, paprika en tomaat. Het kleurt leuk op de barbecue en is gezonder dan alleen maar vlees
  • Salades: salades kunnen erg gezond en lekker zijn, maar vaak worden er verkeerde dressings met veel vet, suiker en calorieën overheen gegooid. Maak deze keer een salade met alleen een dressing van wat olijfolie en balsamico azijn. Mocht je graag iets zoeter willen, voeg dan een theelepel agavesiroop toe.
  • Brood: vaak wordt er wit stokbrood gegeten bij een barbecue, echter is wit brood erg ongezond. Het is puur maagvulling, maar bevat weinig voedingswaarde en relatief veel suikers. Beter is om het brood te vervangen door zuurdesembrood van bijvoorbeeld spelt of boekweit.
  • Sausjes: kant en klaar sauzen bevatten veel suiker, zout en vet. Kortom: ongezond dus! Vervang deze sausjes door zelfgemaakte sauzen zoals verse guacamole. Dit maak je door avocado's te pureren met limoensap, vervolgens voeg je een sjalotje toe, een tomaat in kleine blokjes wat knoflook en zout en peper. Zo heb je in een handomdraai een saus vol goede voedingsstoffen.

Conclusie

Barbecueën kan ook op een veilige en gezonde manier. Wees creatief met het toevoegen van groentes en vervang ongezonde sauzen en dressings met gezonde alternatieven. Eet smakelijk alvast!
© 2013 - 2019 Malur, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Tips voor een gezonde en verantwoorde barbecueTips voor een gezonde en verantwoorde barbecueOrganiseer of heb je binnenkort een barbecue? Dan hoeft dit niet persé te betekenen dat dit vet en ongezond moet zijn. J…
Vegetarische barbecueVeel mensen denken dat het voor vegetariërs erg lastig is om lekker mee te kunnen eten tijdens een barbecue. Dit hoeft h…
Barbecueën: Soorten barbecues en barbecuetipsBarbecueën: Soorten barbecues en barbecuetipsMede door de prachtige zomers van de afgelopen jaren is buiten koken en barbecueën helemaal "in". Het is toch veel sfeer…
Weber one touch premium barbecueWeber one touch premium barbecueBen je opzoek naar een nieuwe barbecue? Dan is de Weber one touch premium wellicht een mooie barbecue voor jou. De Weber…
Wat heb je nodig voor de barbecue?Wat heb je nodig voor de barbecue?Het is heerlijk om in de zomer lekker in je tuin je gaan zitten en de barbecue erbij te zetten. Lees hieronder wat je al…
Bronnen en referenties
  • www.healtylives.nl

Reageer op het artikel "Clean eating: een gezonde barbecue"

Infoteur: Malur
Gepubliceerd: 15-08-2013
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!