InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Is Brinta gezond?

Is Brinta gezond?

Is Brinta gezond? Is Brinta gezond? Ja, Brinta heeft meerdere gezondheidsvoordelen. Brinta is onder andere goed voor de spijsvertering, de botten en de huid. Tevens heeft Brinta een positieve invloed op de bloedsuikerspiegel. Ten slotte is Brinta, een goede leverancier van koolhydraten, wat kan resulteren in een energie-boost, ideaal dus voor op de maandagochtend!

Voedingswaarden van Brinta

Een Portie van 100 gram Brinta bevat 347 kcal, 14 gram aan eiwitten, 64 gram aan koolhydraten (waarvan 4,6 gram uit suikers bestaat), 1,9 gram aan vetten (waarvan 0,4 gram verzadigd). Daarnaast Bevat Brinta vitamine B1, foliumzuur, ijzer, magnesium, zink en fosfor.

Brinta is erg gezond! / Bron: Hans, PixabayBrinta is erg gezond! / Bron: Hans, Pixabay

Brinta is rijk aan voedingsvezels

90% van de Nederlandse bevolking consumeert dagelijks te weinig vezels. Een volwassene zou eigenlijk 30 tot 40 gram aan voedingsvezels binnen moeten krijgen. Voedingsvezels zijn van belang voor een goede werking van de spijsvertering. Daarnaast dragen voedingsvezels bij aan het hebben van een verzadigd gevoel. Wanneer u gewicht wil verliezen en lang een verzadigd gevoel wil behouden kunt u dit dus realiseren door Brinta te eten in de ochtend. U zult dan minder snel zijn geneigd om te snoepen gedurende de dag.

Tevens draagt het nuttigen van de voedingsvezels bij aan het verlagen van het slechte cholesterolgehalte. Ten slotte, heeft de combinatie van het hoge vezelgehalte en de lage glycemische indexwaarde een positieve invloed op uw bloedsuikerspiegel. Het is dan ook aan te raden voor mensen met diabetes om Brinta te nuttigen als ontbijt. Een ander product dat rijk is aan voedingsvezels is volkorenbrood.

Brinta is goed voor de botten en de huid

Brinta draagt bij aan de stevigheid van de botten, dit komt doordat Brinta rijk is aan fosfor, magnesium en calcium. Ook is het aan te raden om melk toe te voegen aan de Brinta wanneer u de stevigheid van uw botten wilt bevorderen. Tevens kan het consumeren van Brinta helpen bij het genezen van een droge huid en bij eczeem. Lees ook waarom andere voedingsmiddelen ook goed zijn voor de huid: Olijven, ananassen, avocado's en sinaasappels.

Brinta als Energiebooster

Doordat Brinta rijk is aan langzaam verteerbare koolhydraten, Vitaminen B, fosfor en magnesium, zal het u lang een energiek gevoel geven gedurende de dag. Met name duursporters zijn hierdoor gek op Brinta. Wanneer u intensief heeft gesport zullen er veel koolhydraten worden verbrandt. Om ervoor te zorgen dat u lichaam herstelt na het sporten, is het aan te raden om binnen een uur na het sporten een portie Brinta te nuttigen.

De geschiedenis van Brinta

Brinta werd voor het eerst geproduceerd in 1944 in de de fabriek van Willem Albert Scholten. Toentertijd is Brinta uitgevonden door Frederik André Möller. In 1945 werd Brinta gepromoot door middel van praalwagens die door het hele land reden met een grote Brinta-verpakking op hun dak. In

1996 is het product "Brinta Wake up!" ontwikkeld. Dit product is gericht op mensen die geen tijd hebben om te ontbijten. Vanwege het feit dat "Brinta Wake up!" alleen met koude melk kan worden bereid, is het nog sneller te bereiden dan gewone Brinta. Inmiddels bestaan er verschillende smaakvarianten voor "Brinta Wake up!" zoals bijvoorbeeld: chocolade, perzik-abrikoos en appel-kaneel. Sinds 2005 is de variant "Brinta FruitVit" geïntroduceerd. Deze variant is bevat rozijnen en appel. De naam van "Brinta FruitVit" werd later veranderd in "Brinta Appel Rozijn". Ten slotte ontwikkelde Brinta in 2008 haar eigen "Brinta-brood". Dit brood bevat eens stuk meer vezels dan normaal brood.

Lees verder

© 2015 - 2019 Bankdrukker, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Brinta als start van de dagBrinta als start van de dagBrinta (BReakfast INstant Tarwe) staat in veel Nederlandse huishoudens ís morgens op tafel. Hoeveel mensen zouden hun da…
Gezond ontbijtenGezond ontbijtenHet ontbijt is het belangrijkste eetmoment van de dag. Het geeft energie en zet je stofwisseling in werking. Je bent in…
Ontbijten: gezonde variatiesOntbijten: gezonde variatiesOntbijten met brood, yoghurt of pap. En natuurlijk niet te vergeten: de bekende ontbijtgranen en producten als cornflake…
Gezond ontbijten met een zelfgemaakte smoothieGezond ontbijten met een zelfgemaakte smoothieDe belangrijkste maaltijd van de dag is het ontbijt. Het ontbijt overslaan kan er zelfs aan bijdragen dat je aankomt in…
Gezond ontbijtenGezond ontbijtenHet ontbijt is de belangrijkste maaltijd van de dag. Je lichaam heeft immers al 12 uur geen voedingsstoffen binnen gehad…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Stux, Pixabay
  • http://www.brinta.nl
  • Afbeelding bron 1: Hans, Pixabay

Reageer op het artikel "Is Brinta gezond?"

Reacties

Metha Smeding, 07-03-2017 21:31 #2
Is een bord Brinta gezond voor het slapen gaan?

Lia, 21-06-2016 10:35 #1
Is het tarwegraan allen gemalen, of is het ook anders bereid? Met andere woorden: is de tarwe rauw of niet?

Infoteur: Bankdrukker
Laatste update: 18-09-2016
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Gezonde voeding
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!