InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Gezond ontbijten

Gezond ontbijten

Gezond ontbijten Het ontbijt is het belangrijkste eetmoment van de dag. Het geeft energie en zet je stofwisseling in werking. Je bent in staat om te presteren en grijpt minder snel naar zoete of hartige snacks. Daarom in dit artikel ideeën voor een gezond ontbijt.

Gezond ontbijt

Een gezond ontbijt bestaat uit complexe koolhydraten, eiwit en een beetje vet. Complexe koolhydraten laten de bloedsuikerspiegel langzaam stijgen, waardoor je langer een verzadigd gevoel hebt.

Boterhammen

Wil je ontbijten met boterhammen? Neem dan 2 a 3 boterhammen, besmeerd met bij voorkeur halvarine en belegd met bijvoorbeeld jam, appelstroop, kipfilet of 30+ kaas. Een stuk fruit erbij voor de vitaminen en het ontbijt is compleet. Voor de variatie kun je brood vervangen door roggebrood of knäckebröd. Je kunt eventueel ook een boterham vervangen door een plakje ontbijtkoek.

Yoghurt

Een andere mogelijkheid is om te ontbijten met yoghurt. Yoghurt bevat eiwitten en calcium en geeft bovendien een gevoel van verzadiging, waardoor je minder gauw gaat snacken. Maar alleen yoghurt is wat saai. Daarom kun je all bran, cruesli of muesli nemen. Een goede hoeveelheid is 50 gram. Dit komt overeen met ongeveer 200 calorieën. Let er wel op welke soort ontbijtgranen je kiest. In veel soorten cruesli zitten namelijk veel suikers. In totaal telt het ontbijt dan circa 260 kcal, een prima hoeveelheid. Eventueel kun je verse stukjes fruit door de yoghurt doen. Een frisse start van de dag.

Smoothie

Krijg je je ontbijt ís morgens maar moeilijk weg? Dan kun je kiezen voor een smoothie. Doe magere yoghurt in de blender, met fruit naar keuze, zoals peer of banaan.

Brinta of havermout

Brinta is snel klaar. Je hoeft alleen maar de melk te koken en de Brinta erdoor heen te mengen. In Brinta zitten voedingsvezels, die zorgen voor een goede spijsvertering. Een bord brinta van 200 ml melk en 30 gram Brinta telt 220 kcal.
Je kunt er suiker doormengen naar eigen smaak, maar je kunt ook enkele zoetjes oplossen in de melk.

Kwark

Vruchtenkwark of naturel kwark bevat eiwitten. In vruchtenkwark zitten echter wel veel suikers. Een schep zemelen erdoor, een stuk fruit en je bent de dag goed begonnen.

Drinken

Een kopje thee of koffie, een glas halfvolle melk of karnemelk zijn gezonde dranken om tijdens het ontbijt te drinken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Het 10 dagen dieetHet 10 dagen dieet10 pond in 10 dagen afvallen. Het is mogelijk met dit dieet, maar er zijn wel bepaalde regels die volledig nageleefd moe…
Magere kwark is lekker en gezondMagere kwark is lekker en gezondMagere kwark als ontbijt met lekkere verse vruchten of als toetje met wat honing en een kruimelig koekje, het kan allema…
Tien dagen dieetTien dagen dieetHet tien dagen dieet is een dieet waarbij u in tien dag 5 kilo kan afvallen. Hou er rekening dat bij afvallen in zo´n ko…
Waarom is goed ontbijten belangrijk?Waarom is goed ontbijten belangrijk?Waarom is goed ontbijten belangrijk? Het ontbijt is de belangrijkste maaltijd van de dag. Toch wordt het ontbijt door ve…
Koolhydraatarm ontbijtenTijdens een koolhydraatarm dieet worden de koolhydraten zoveel mogelijk uit het voedingspatroon geschrapt. Koolhydraten…

Reageer op het artikel "Gezond ontbijten"

Infoteur: Rebeccahoogers
Gepubliceerd: 05-09-2010
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Gezonde maaltijd
Medische informatie…
Schrijf mee!