Gezond ontbijten

Gezond ontbijten Het ontbijt is het belangrijkste eetmoment van de dag. Het geeft energie en zet je stofwisseling in werking. Je bent in staat om te presteren en grijpt minder snel naar zoete of hartige snacks. Daarom in dit artikel ideeën voor een gezond ontbijt.

Gezond ontbijt

Een gezond ontbijt bestaat uit complexe koolhydraten, eiwit en een beetje vet. Complexe koolhydraten laten de bloedsuikerspiegel langzaam stijgen, waardoor je langer een verzadigd gevoel hebt.

Boterhammen

Wil je ontbijten met boterhammen? Neem dan 2 a 3 bruine of volkoren boterhammen, besmeerd met bij voorkeur halvarine en belegd met bijvoorbeeld zuivelspread, hüttenkäse of 30+ kaas en wat rauwkost. Een stuk fruit erbij voor de vitaminen en het ontbijt is compleet. Voor de variatie kun je brood vervangen door roggebrood of knäckebröd.

Yoghurt

Een andere mogelijkheid is om te ontbijten met yoghurt. Yoghurt bevat eiwitten en calcium en geeft bovendien een gevoel van verzadiging, waardoor je minder gauw gaat snacken. Maar alleen yoghurt is wat saai. Daarom kun je all bran of muesli nemen. Een goede hoeveelheid is 50 gram. Dit komt overeen met ongeveer 200 calorieën. Let er wel op welke soort ontbijtgranen je kiest. In veel soorten krokante muesli (zoals Cruesli) zitten namelijk veel suikers. In totaal telt het ontbijt dan circa 260 kcal, een prima hoeveelheid. Eventueel kun je verse stukjes fruit door de yoghurt doen. Een frisse start van de dag.

Smoothie

Krijg je je ontbijt ís morgens maar moeilijk weg? Dan kun je kiezen voor een smoothie. Doe magere yoghurt in de blender, met fruit naar keuze, zoals peer of banaan.

Brinta of havermout

Brinta is snel klaar. Je hoeft alleen maar de melk te koken en de Brinta erdoor heen te mengen. In Brinta zitten voedingsvezels, die zorgen voor een goede spijsvertering. Een bord Brinta van 200 ml melk en 30 gram Brinta telt 220 kcal.
Je kunt er suiker doormengen naar eigen smaak, maar je kunt ook enkele zoetjes oplossen in de melk.

Kwark

Kwark bevat eiwitten. In vruchtenkwark zitten echter wel veel suikers. Het is in dat geval beter om naturel kwark te nemen en er zelf stukjes fruit door te doen. Een schep zemelen erdoor, eventueel nog een stuk fruit erbij, en je bent de dag goed begonnen.

Drinken

Een kopje thee of koffie, een glas halfvolle melk of karnemelk zijn gezonde dranken om tijdens het ontbijt te drinken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Magere kwark is lekker en gezondMagere kwark is lekker en gezondMagere kwark als ontbijt met lekkere verse vruchten of als toetje met wat honing en een kruimelig koekje, het kan allema…
Tien dagen dieetTien dagen dieetHet tien dagen dieet is een dieet waarbij u in tien dag 5 kilo kan afvallen. Hou er rekening dat bij afvallen in zo´n ko…
Afvallen met een ziekenhuisdieet schemaAfvallen met een ziekenhuisdieet schemaEen ziekenhuisdieet helpt je als je snel wilt afvallen. Bij dit dieet eet je drie maaltijden per dag zonder tussendoortj…

Bataat, voedsel voor diabeticiIn de plantenfamilie van de Windeachtigen, vinden we het geslacht Ipomoea, waar we vooral verschillende eenjarige klimme…
Ondergewicht, wat kan je er aan doen?Ondergewicht, wat kan je er aan doen?De meeste mensen weten tegenwoordig wel hoe je het beste op een verstandige manier overtollige kilo's kwijt kan raken. M…

Reageer op het artikel "Gezond ontbijten"

Infoteur: Rebeccahoogers
Gepubliceerd: 05-09-2010
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Gezonde maaltijd
Medische informatie…
Schrijf mee!