InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Bataat, voedsel voor diabetici

Bataat, voedsel voor diabetici

In de plantenfamilie van de Windeachtigen, vinden we het geslacht Ipomoea, waar we vooral verschillende eenjarige klimmers zoals Dagbloem, Ipomoea purpurea van kennen. Naast deze sierplanten vinden we in hetzelfde geslacht vooral de Bataat, Ipomoea batatas, bij de meeste mensen wel bekend als zoete aardappel. Minder bekend is dat deze knol naast zijn voedingswaarde ook een medicinale werking heeft. Caiapo of Uala, zoals hij op Hawai genoemd wordt, is traditioneel gebruikt geweest als toniserend middel tijdens de zwangerschap en om de melksecretie te bevorderen. `Uala was used as a tonic during pregnancy and to induce lactation. Other varieties were said to cure asthma. `Uala was also used as a laxative, and could be prepared as a gargle for sore throat and to reduce phlegm.

Goed voor diabetici

Recenter is uit wetenschappelijk onderzoek gebleken dat een extract uit de zoete aardappel Ipomoea batatas, de diabetische stofwisseling verbetert. Wetenschappers hebben deze werking in een klinische studie gecontroleerd. Het onderzoek werd uitgevoerd met caiapo, een product van de Japanse firma Fuji Sangyo; in een dubbelblinde studie met 18 mannelijke patiënten die leden aan diabetes-type 2 (ouderdomsdiabetes). Het doel van de studie was, het effect van het extract op de bloedsuikerstofwisseling te onderzoeken. Terzelfdertijd wilde men ook het werkingsmechanisme van de bataat beter leren kennen. De patiënten namen ofwel een placebo of twee verschillende doseringen van de plantenextracten (4x 168 mg of 4x 336 mg dagelijks) gedurende een tijdsspanne van zes weken. De deelnemers van de studie werden eenmaal per week onderzocht, waarbij de nuchtere bloedspiegel werd gemeten. Vóór en na de zes weken caiapo-gave werd bij alle deelnemers de glucosetolerantie getest, om de insulinegevoeligheid te kunnen bepalen.

De resultaten gaven een positieve werking voor de hoogste gedoseerde extracten op het bloedsuiker en de glucosetolerantie. De laagste dosering van caiapo beïnvloedde daarentegen alleen de glucosetolerantie. De placebogroep wees geen enkel effect uit. Gedurende de studie was er geen enkele patiënt met nevenwerkingen. De resultaten van deze pilootstudie tonen aan, dat het gebruik van 4g caiapo per dag gedurende zes weken een daling van de bloedsuikerspiegel als gevolg heeft. Voor de onderzoekers was het verrassend dat bij de hooggedoseerde-groep ook een reducering van het gezamelijke- en het LDL-cholesterol-gehalte werd bereikt.

Werkzame stoffen

In vroegere onderzoeken werden uit de bataat een zuur glycoproteïne als antidiabetisch werkende inhoudsstof geïsoleerd. De nu lopende onderzoeken zullen tot een betere kennis van het werkingsmechanisme van deze glycoproteïne bijdragen.
Deze klinische studie toont alvast aan, dat Caiapo een veelbelovend therapeuticum kan worden voor patiënten met type-2-diabetes; te meer dat in de loop van het onderzoek het onverwachte cholesterol verminderend effect werd vastgesteld. Om de therapeutisch relevantie van de extracten van Ipomoea batatas volledig te kunnen beoordelen, zal onderzoek over een veel langere tijd en met meer patiënten moeten worden uitgevoerd.

Heel recent werden er in enkele onderzoeken ook sterke anti-oxydant en anti-mutagene werkingen vastgesteld, deze effecten werden niet in de wortel maar wel in het blad gevonden. Bladeren die naast de wortel ook traditioneel als groente gebruikt worden en dus ook veilig zijn in gebruik, leveren op die manier ook een bijdrage aan de gezondheid van de bevolking in Hawaï en op de Phillipijnen.

Voor verder onderzoek

  • http://www.stuartxchange.org/Kamote.html
  • http://www.all-about-sweet-potatoes.com/history-origin-sweet-potato.html
  • Antioxidative and Antimutagenic Potentials of Phytochemicals from Ipomoea batatas / International Journ of Cancer Research 2009 / Intisar Islam et al
  • Kusano S, Abe H: Antidiabetic activity of white skinned sweet potato (Ipomoea batatas L.) in obese Zucker fatty rats. Biol Pharm Bull 23:2326,2000Medline
  • Kusano S, Abe H, Tamura H: Isolation of antidiabetic components from white-skinned sweet potato (Ipomoea batatas L.). Biosci Biotechnol Biochem65:109114, 2001CrossRefMedline
  • Ludvik BH, Mahdjoobian K, Waldhaeusl W, Hofer A, Prager R, Kautzky-Willer A, Pacini G: The effect of Ipomoea batatas (Caiapo) on glucose metabolism and serum cholesterol in patients with type 2 diabetes: a randomized study (Letter). Diabetes Care 25:239240, 2002FREE Full Text
  • http://care.diabetesjournals.org/content/26/4/1277.full
Gerelateerde artikelen
De zoete aardappel of bataatDe zoete aardappel is in de verste verte geen familie van de gewone aardappel. Ook smaakt hij heel anders. De verschille…
Superfood: de zoete aardappel of bataatSuperfood: de zoete aardappel of bataatHoewel de naam het sterk doet vermoeden is de zoete aardappel geen familie van de aardappel die we vaak in de Nederlands…
Exotische groente: maïs & zoete aardappel / bataatExotische groente: maïs & zoete aardappel / bataatZowel de zoete aardappel als de maïs werden door de ontdekkers van Amerika naar Europa gebracht. Voor beide was de start…
De zoete aardappel, veelzijdig en gezondDe zoete aardappel, veelzijdig en gezondDe zoete aardappel rukt op, want we zien deze vergeten knol want dat is het eigenlijk weer steeds vaker in allerlei…
Is de zoete aardappel gezond?Is de zoete aardappel gezond?Hoe gezond is de zoete aardappel eigenlijk? Er zitten aardig wat vitaminen in, maar wat doen deze vitaminen nou eigenlij…

Reageer op het artikel "Bataat, voedsel voor diabetici"

Infoteur: Herborist
Gepubliceerd: 07-09-2010
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!