InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Is roggebrood gezond?

Is roggebrood gezond?

Is roggebrood gezond? Is roggebrood gezond? Ja, roggebrood draagt bij aan de algehele gezondheid. Roggebrood wordt natuurlijk niet voor niets gezien als de gezonde vervanger van wit brood. Roggebrood is namelijk rijk aan nuttige vezels, mineralen en vitaminen. Roggebrood kan bijdragen aan gewichtsverlies en het tegen gaan van diabetes en hart- en vaatziekten

Inhoud

Roggebrood is gezond / Bron: Mp1746, PixabayRoggebrood is gezond / Bron: Mp1746, Pixabay

Waarom is roggebrood gezond?

Roggebrood zit vol met vezels die bijdragen aan gezondheid en gewichtsverlies

Vezels zijn essentiële onderdelen van een gezond dieet. Het volgen van een dieet dat rijk is aan vezels houdt het spijsverteringsstelsel gezond. Vezels binden zich aan giftige stoffen in de dikke darm en verwijderen deze uit het systeem. Tevens is het aangetoond dat diëten die rijk zijn aan vezels gewichtsverlies bevorderen. Daarnaast hebben onderzoekers ondervonden dat het eten roggebrood leidt tot een lager lichaamsgewicht dan het eten van tarwebrood. Andere onderzoeken hebben aangetoond dat roggebrood u lang een verzadigd gevoel geeft. Hierdoor zult u minder snel geneigd zijn om ongezonde snacks gedurende de dag te eten. Verder bevat roggebrood vier keer meer vezels en minder calorieën dan standaard wit brood. Het vervangen van wit brood met roggebrood in uw dieet is dan ook een eenvoudige en effectieve manier om gewicht te verliezen zonder dat er drastische veranderingen plaatsvinden.

Tevens helpt roggebrood helpt bij het voorkomen van galstenen. Het eten van voedingsmiddelen met een hoog gehalte van onoplosbare vezels, zoals roggebrood, kan namelijk helpen bij het voorkomen van galstenen.

Het voorkomen van diabetes en hart-en vaatziekten

Roggebrood kan ook helpen om diabetes en hart-en vaatziekten te voorkomen. De grote hoeveelheid magnesium in het roggebrood, kan helpen bij het verlagen van het risico op het ontwikkelen van type 2 diabetes. Verder is het voor degenen die diabetes hebben verstandig om te kiezen te kiezen voor roggebrood in plaats van tarwebrood, omdat roggebrood een lagere insulinereactie veroorzaakt.

Tevens vermindert roggebrood de kans op ontsteking in het lichaam. Chronische ontsteking kan leiden tot tal van ziekten, zoals diabetes, hart- en vaatziekten en artritis. Diëten die rijk zijn aan vezels verlagen dan ook het risico op hart- en vaatziekten. Lees verder waarom andere voedingsmiddelen ook goed zijn voor het hart: Dadels, Olijven, Sinaasappels en Aardbeien.

Vitaminen, mineralen en fytonutriënten in roggebrood

Roggebrood zit vol met essentiële vitaminen, mineralen en fytonutriënten. Daarnaast is roggebrood zeer rijk aan mangaan, met een portie van 72 procent van de aanbevolen dagelijkse waarde.

Verder is roggebrood rijk aan fosfor, koper, pantotheenzuur (B5), en magnesium. Roggebrood bevat krachtige antioxidanten die kunnen helpen bij het voorkomen van kanker en andere ziekten. Daarnaast bevat het plantaardige lignanen, dit zijn fytonutriënten die u zullen beschermen tegen borstkanker en hartziekten.

Roggebrood werkt cholesterolverlagend

Het effect van roggebrood op de verlaging van cholesterol werd getest in verschillende onderzoeken, waaruit bleek dat het opnemen van roggebrood in het dagelijkse dieet een effectieve methode is om het cholesterolgehalte te verlagen. Het onderzoek concludeerde dat een vezelrijk dieet het cholesterolgehalte verlaagt. Lees verder waarom andere voedingsmiddelen ook goed zijn voor de verlaging van het cholesterolgehalte: Olijven, Avocado's en Sinaasappels.

De geschiedenis van roggebrood

Rogge is een van de meest recente graangewassen. In tegenstelling tot sommige andere granen, werd rogge niet verbouwd tot rond 400 voor Christus. Het werd voor het eerst gekweekt in Duitsland.

Tegenwoordig is het meeste rogge afkomstig uit de Russische Federatie. Polen, China, Canada en Denemarken zijn andere landen die ook commercieel rogge verbouwen. Hedendaags wordt er vooral veel roggebrood gegeten in de Scandinavische landen en Oost-Europa.

Lees verder

© 2015 - 2019 Bankdrukker, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Borrelhapjes - met kaasKrijg je visite en wil je eens iets speciaals op tafel zetten? Maak dan een leuk, apart borrelhapje! Is weer eens iets a…
Roggebrood: bij de maaltijd of als borrelhapjeRoggebrood: bij de maaltijd of als borrelhapjeRoggebrood is een stevig en voedzaam voedingsmiddel dat al heel lang gegeten wordt, vroeger zelfs dagelijks. Het bevat v…
Voedingsvezels: vezelbronnenVoedingsvezels: vezelbronnenVoedingsvezels helpen aanzienlijk wanneer je gewicht wilt verliezen. De vezels zorgen voor een verzadigingsgevoel. Ook w…
Tapas hapjes met kaasTapas hapjes met kaasTapas word ook in Nederland steeds meer bekend. Hier vind je makkelijke recepten voor tapas met kaas. Ook erg leuk en le…
Gezellige verjaardagshapjesSoms wil je wel eens iets anders op een verjaardag dan de standaard hapjes. Iets wat makkelijk klaar te maken is en wat…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Nordwing, Pixabay
  • http://www.whfoods.com/genpage.php?tname=foodspice&dbid=65
  • Afbeelding bron 1: Mp1746, Pixabay

Reageer op het artikel "Is roggebrood gezond?"

Infoteur: Bankdrukker
Laatste update: 18-09-2016
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!