InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Dieet en roggebrood, roggebrood bevat gezonde koolhydraten

Dieet en roggebrood, roggebrood bevat gezonde koolhydraten

Dieet en roggebrood, roggebrood bevat gezonde koolhydraten In Nederland eten mensen in de regel één of meer boterhammen. Over de gezondheidseffecten van brood wordt al jaren veel gespeculeerd. Vooral voorstanders van een koolhydraatarm dieet beweren dat het eten van brood niet gezond zou zijn. Brood bestaat in veel verschillende soorten. Volgens wetenschappers mogen mensen echter de verschillende broodsoorten niet over een kam scheren. Roggebrood is namelijk een zeer gezonde broodsoort. Roggebrood bevat zeer veel gezonde voedingsstoffen en roggebrood is volgens deskundigen ook prima te combineren met een dieet.

Roggebrood

Roggebrood is ook een broodsoort. Roggebrood wordt bereid met behulp van een mengsel bestaande uit de ingrediënten:
  • rogge,
  • water,
  • zout
  • gist of zuurdesem.

Het deegmengsel voor het maken van roggebrood moet ongeveer twee uur staan. Pas na deze twee uur kan het deegmengsel verwerkt worden. In deze twee uur krijgen de korrels de tijd om op te zwellen. Dit zwellen gebeurd door de verstijfseling van het zetmeel. Vervolgens wordt het mengsel gebakken in de oven. Het bakken gebeurd bij 110 graden gebakken en het bakken duurt ongeveer 8 tot 24 uur. Door het bakken wordt het roggebrood verkregen. Doordat roggebrood op een veel lagere baktemperatuur gebakken wordt, dan bijvoorbeeld bruinbrood, is de kans op het ontstaan van kankerverwekkende stoffen, zoals acrylamide, dus velen malen kleiner.

Soorten roggebrood
Er zijn in Nederland vele recepten met betrekking tot het bereiden van roggebrood. Veelal wordt roggebrood gezien als streekgerecht. Een streekgerecht ontstaat door de toevoeging van bepaalde (streek) ingrediënten. Ondanks dat er dus vele soorten roggebrood zijn, onderscheiden we twee hoofdsoorten:
  • Fries roggebrood
  • Brabants roggebrood.

Fries roggebrood wordt voornamelijk van gebroken roggekorrels gemaakt, terwijl bij de bereiding van het Brabants roggebrood gekozen wordt voor gemalen rogge.

Voedingswaarden roggebrood

Roggebrood is rijk aan gezonde voedingsstoffen. Zo bevat roggebrood 30 procent meer vezels dan volkorenbrood en is het ijzergehalte in roggebrood erg hoog. Vezels zijn goed voor de stoelgang en hart en bloedvaten en zijn daardoor onmisbaar in een gezonde voeding. Toch blijkt uit onderzoeken dat negen op de tien Nederlanders te weinig vezels binnen krijgen.

Voedingswaardentabel

De voedingswaarden worden weergegeven per 100 gram roggebrood

VoedingsstoffenBrabants roggebroodFries roggebrood
calorieën190kcal180kcal
koolhydraten36g35 g
ijzer2,9mg3,1mg
vet2,0g2,0g
vezels8g10g

Roggebrood en een koolhydraatarm dieet

Door veel gebruikers van een koolhydraatarm dieet, wordt brood gezien als ongezond product. Dit komt doordat vele broodsoorten veel koolhydraten bevatten. Roggebrood mag dan een broodsoort zijn, toch valt roggebrood eigenlijk niet te vergelijken met de "normale" broodsoorten, als volkorenbrood of tarwebrood. Roggebrood heeft in vergelijking ‘gewoon’ brood een compleet andere:

  • geur,
  • kleur,
  • structuur
  • smaak

Bij de bereiding van roggebrood, wordt namelijk gekozen voor heel andere ingrediënten. Door deze ingrediënten bevat roggebrood veel meer vezels en heeft roggebrood ook een lage glycemische index. De glycemische index, is een maat om aan te geven hoe snel koolhydraten in de darm worden verteerd en als glucose in het bloed worden opgenomen. Er wordt (door deskundigen) ook wel gesproken over slechte koolhydraten en goede koolhydraten. Daarbij worden de producten met een glycemische index tot 50 tot producten met goede koolhydraten gerekend. Hierdoor is roggebrood tijdens het volgen van een koolhydraat arm dieet dus een verstandigere keuze dan bijvoorbeeld volkorenbrood.

Roggebrood is een prima alternatief tijdens het ontbijt

Roggebrood is een prima product om te consumeren tijdens het ontbijt. Een wetenschappelijke Zweedse studie heeft aangetoond dat mensen, die ontbijten met roggebrood, na 8 uur aanzienlijk minder honger hadden dan degenen die hadden ontbeten met tarwebrood. Roggebrood mag dan in vergelijking met volkorenbrood meer calorieën bevatten, maar doordat de kans op snoepen en het nemen van ongezonde tussendoortjes, verkleind wordt, stimuleert het eten van roggebrood toch het bereiken van een laag dagtotaal aan calorieën. Daarnaast is het een misvatting dat ontbijt weinig calorieën zou moeten bevatten. Het overslaan van het ontbijt of het nuttigen van een zeer caloriearm dieet zou volgens wetenschappelijk onderzoek zelfs de kans op een hartaanval aanzienlijk vergroten.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Borrelhapjes - met kaasKrijg je visite en wil je eens iets speciaals op tafel zetten? Maak dan een leuk, apart borrelhapje! Is weer eens iets a…
Roggebrood: bij de maaltijd of als borrelhapjeRoggebrood: bij de maaltijd of als borrelhapjeRoggebrood is een stevig en voedzaam voedingsmiddel dat al heel lang gegeten wordt, vroeger zelfs dagelijks. Het bevat v…
Het koolhydraatdieet, wat is het en werkt het echt?Het koolhydraatdieet, wat is het en werkt het echt?Het idee achter het koolhydraatdieet is nuttigen van koolhydraten zoveel mogelijk te beperken. Koolhydraten zitten o.a i…
Voedingsvezels: vezelbronnenVoedingsvezels: vezelbronnenVoedingsvezels helpen aanzienlijk wanneer je gewicht wilt verliezen. De vezels zorgen voor een verzadigingsgevoel. Ook w…
Tapas hapjes met kaasTapas hapjes met kaasTapas word ook in Nederland steeds meer bekend. Hier vind je makkelijke recepten voor tapas met kaas. Ook erg leuk en le…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Lebensmittelfotos, Pixabay
  • www.voedingswaardentabel.nl
  • www.e-gezondheid.be
  • www.wikipedia.org
  • www.morgeufile.com

Reageer op het artikel "Dieet en roggebrood, roggebrood bevat gezonde koolhydraten"

Infoteur: Tekstschrijvert
Laatste update: 21-01-2017
Subrubriek: Dieet
Medische informatie…
Schrijf mee!