InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Voordelen van vezelrijk voedsel

Voordelen van vezelrijk voedsel

De voordelen voor de gezondheid van vezelrijk voedsel zijn legio. Het eten van een menu dat rij is aan vezels doet veel meer dan alleen makkelijker kunnen poepen. Het eten van vezelrijk voedsel verlaagt het risico op ernstige ziekten zoals hart- en vaatziekten, diabetes en verlaagd de bloeddruk. Een studie van de universiteit van Havard onder meer dan 40.000 mannen toonde aan dat degenen met een hoge consumptie van vezelrijk voedsel 40 procent minder kans maakten op hart- en vaatziekten in vergelijking met degenen met een lage inname van vezels.

Vezels

Vezels zijn het deel van plantaardig voedsel dat door het lichaam niet verteert kan worden, waardoor het door het lichaam heen gaat zonder geabsorbeerd te worden. Bronnen van vezels zijn:
  • fruit
  • groenten
  • bonen
  • erwten
  • granen
  • noten
  • zaden

Oplosbare vezels en niet oplosbare vezels

Er zijn twee typen voedingsvezels. Niet oplosbare vezels en oplosbare vezels. De onoplosbare vezels lossen niet op in water en kunnen verstoppingen verhelpen. Bronnen van onoplosbare vezels zijn:
  • fruit
  • tarwe
  • zemelen
  • noten
  • volkoren meel

Oplosbare vezels lossen op in water. Oplosbare vezels zijn terug te vinden in:
  • haver
  • bonen
  • citrusvruchten
  • gerst
  • wortelen

Om de gezondheidsvoordelen van vezelrijk voedsel optimaal te benutten is het van belang om zowel oplosbare vezels als niet oplosbare vezels in het voedingspatroon op te nemen.

Spijsvertering

Er zijn veel voordelen voor de gezondheid door toedoen van vezelrijk voedsel. Een van de voordelen van een vezelrijk voedingspatroon is dat het verstoppingen voorkomt. Vezels maken de ontlasting groter, zachter en makkelijker. Het eten van vezelrijk voedsel kan ook het risico van andere spijsverteringsstoornissen verlagen. Een ander voordeel is dat ze het cholesterolgehalte in het bloed verlagen. Dan praten we met name over haver, gerst en bonen.

Het nuttigen van vezelrijk voedsel vermindert het risico op hart- en vaatziekten, een van de belangrijkste doodsoorzaken in Nederland. Een vezelrijk dieet dat niet veel verzadigde vetten en cholesterol bevat in combinatie met sporten en fysieke activiteiten, verlagen de kans op hart- en vaatziekten. Onderzoek heeft aangetoond dat vezelrijk voedsel ook helpt bij het verlagen van de bloeddruk en dus het risico op een hartaanval of beroerte verlagen.

Diabetes

Diabetici kunnen profiteren van vezelrijk voedsel. Het eten van een vezelrijk dieet helpt het vertragen van de opname van suiker in het lichaam, wat kan helpen bij het verbeteren bij de bloedsuikerspiegel. Een ander voordeel is dat een vezelrijkvoedsel het risico op het krijgen van diabetes type 2 kan afnemen.

Obesitas

Het eten van een vezelrijk voedingspatroon kan mensen helpen gewicht te verliezen en voorkomt overgewicht. Vezelrijk voedsel is over het algemeen groter van omvang en duurt dan ook langer om op te kauwen, waardoor een persoon eerder een vol gevoel krijgt en minder zal eten. Het voedsel zorgt ook voor een vol gevoel voor een langere duur. Vezelrijk voedsel telt over het algemeen minder calorieën dan dezelfde hoeveelheid van andere voedingsmiddelen.

Hoeveelheden

Om gezondheidsvoordeel te halen uit vezelrijk voedsel zijn de volgende aantallen van belang. Mannen hebben ongeveer 38 gram vezels per dag nodig. Mannen ouder dan 50 jaar nog 30 gram per dag. Vrouwen hebben 25 gram vezels per dag nodig. Vrouwen ouder dan 50 jaar nog maar 21 gram.

Lees verder

© 2013 - 2018 Evertse, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Afvallen: Voorkomen van een hongergevoel of hongerAfvallen: Voorkomen van een hongergevoel of hongerAfvallen betekent minder eten. En minder eten betekent sneller een hongergevoel. Honger maakt het afslanken moeilijk: je…
Wat moet je eten als je wilt afvallen?Wat moet je eten als je wilt afvallen?Als je wilt afvallen moet je meer bewegen en minder eten. Maar wat moet je eten als je wilt afvallen? Het is belangrijk…
Vezelrijk voedsel: vezelrijke voeding voor goede stoelgangVezelrijk voedsel: vezelrijke voeding voor goede stoelgangVezelrijk voedsel voor een goede stoelgang! Voedingsvezels zijn onverteerbare bestanddelen in plantaardige producten, zo…
Waarom voedingsvezels belangrijk zijnWaarom voedingsvezels belangrijk zijnVoedingsvezels zijn belangrijk voor de gezondheid. Ze hebben een gunstig effect op ontregelde bloedsuikerwaarden en kunn…

Reageer op het artikel "Voordelen van vezelrijk voedsel"

Infoteur: Evertse
Laatste update: 31-07-2013
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Afvallen
Medische informatie…
Schrijf mee!