InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Is studentenhaver gezond?

Is studentenhaver gezond?

Is studentenhaver gezond? Studentenhaver is een mix van noten en vruchten. De noten die het meest gebruikt worden zijn cashewnoten, walnoten, amandelen, paranoten en hazelnoten. Rozijnen worden vaak gebruikt als vrucht met soms nog andere vruchten. Maar hoe gezond is deze combinatie van noten en vruchten eigenlijk? En waar komt de naam studentenhaver vandaan?

Waar komt de naam vandaan?

De naam heeft zijn oorsprong uit het vagantenbestaan. Rondreizende studenten en geestelijken konden niet al het voedsel meenemen en zodoende werd er gezocht naar mogelijkheden. Er moest zo geconcentreerd mogelijk voedsel mee worden genomen. Dan stuit je snel op noten en rozijnen. De voedingswaarde is zeer goed en het is lang houdbaar en klein maar erg energie- en voedingsrijk. Uit boeken is te achterhalen dat dit voedsel eigenlijk het fastfood van die tijd was omdat je er weinig werk voor hoefde te doen.

Noten die vaak gebruikt worden

  • Cashewnoten
  • Walnoten
  • Amandelen
  • Paranoten
  • Hazelnoten

Vruchten die vaak gebruikt worden

  • Rozijnen

Is studentenhaver gezond?

Jazeker! en hier is waarom:

Cashewnoten

Cashewnoten zijn goed voor het hart, ze bestaan bijna volledig uit onverzadigde vetzuren die erg goed voor het hart zijn. Bovendien kunnen cashewnoten darmkanker voorkomen en zorgen ze voor sterke botten doordat er magnesium en fosfor in grote hoeveelheden aanwezig zijn. Naast deze gezondheidsvoordelen werken cashewnoten ook nog eens zeer verzadigend doordat er veel eiwit in zit. Hierdoor zijn eetbuien verleden tijd.

Walnoten

Walnoten beschikken over omega 3-vetzuren. Deze vetzuren zijn zeer belangrijk voor het lichaam aangezien ons lichaam deze vetzuren niet zelf kan aanmaken. Omega 3 verhoogt het HDL-cholesterol (goede cholesterol). Bovendien verlaagt het een hoge bloeddruk. Naast omega 3, zijn vezels volop aanwezig in walnoten. Vezels zijn goed voor de dikke darm en verbeteren zodoende de spijsvertering.

Amandelen

Deze noot werkt tegen diabetes. Na het eten van amandelen stijgt het bloedsuikerniveau namelijk minder snel. Bovendien zitten er antioxidanten in amandelen die vrije radicalen kunnen vernietigen. Vrije radicalen brengen schade aan de cellen wat kan leiden tot ziektes als kanker.

Paranoten

Paranoten zijn ook een gezond, net als andere noten zitten er in paranoten ook gezonde vetten, maar bij deze noot moet je even opletten. Er zit namelijk zeer veel seleen in, een gezond mineraal. Seleen kan bijvoorbeeld prostaatkanker voorkomen. Dit is bij normale hoeveelheden. Eén à twee noten brengen al de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid seleen, eet er dus zeker niet teveel van want je kunt er zelfs een seleenvergiftiging van krijgen! Dit kan zich uiten in vermoeidheid, maagpijn, haaruitval en huiduitslag.

Hazelnoten

In hazelnoten zitten veel vitaminen uit het vitamine B-complex. Deze vitaminen zijn goed voor de afbraak van suiker, vetten en eiwitten. De vitaminen kun je uitsluitend door voedsel binnenkrijgen. Op het gebied van mineralen doen hazelnoten het ook erg goed, ze bevatten een royale hoeveelheid mangaan en koper. Bij deze mineralen hoef je niet bang te zijn voor een vergiftiging aangezien de maximale grens bijna niet gehaald kan worden. Naast mineralen zitten er gezonde vetten in de noot. Linolzuur is hier onderdeel van.

Rozijnen

De druivensuiker in rozijnen zorgt voor energie, met cardiogene bacteriën gaan ze tandbederf tegen want deze bacteriën zorgen ervoor dat er minder tandplak in je mond wordt geproduceerd. Rozijnen bevatten echter wel veel suiker. Het gaat hier wel om druivensuiker wat beter is dan de suiker in bijvoorbeeld koekjes, maar het blijft suiker.
Gerelateerde artikelen
Zelf pindarotsjes en chocoladeflikken makenZelf pindarotsjes en chocoladeflikken makenPindarotsjes en chocoladeflikken, veel mensen zijn er gek op. Melk, puur, extra puur of wit de één is nog lekkerder dan…
De befaamde Herman CakeEen Herman. Hij is al jaren bekend en komt volgens zeggen, oorspronkelijk uit Amerika, alwaar de Amisch hem al maakten u…
Ondergewicht kan ook ongezond zijnOndergewicht kan ook ongezond zijnVoor veel mensen is het op gezond gewicht blijven een groot probleem. Meestal omdat er een te groot overgewicht optreedt…
Gezonde en lekker cakeGezonde en lekker cakeCake is een recept waarmee je eindeloos kan variëren. Hierdoor kan cake ook de perfecte basis zijn voor een gezond tusse…
Heerlijke noten en zuidvruchtenOrganiseer je een feestje, dan kun je met noten en zuidvruchten veel meer doen dan ze simpel te serveren in een bakje. N…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Buchling, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • http://www.cashewnoten.net/gezond/cashewnoten-gezond/
  • http://www.walnoten.net/walnoten-gezond/
  • http://www.apotheek.nl/medicijnen/vitamine-b-complex?product=vitamine-b-complex-forte" l "wat-doet-vitamine-b-complex-en-waarbij-gebruik-ik-het
  • http://vastgoed.excite.nl/rozijnen-gezond-N12280.html

Reageer op het artikel "Is studentenhaver gezond?"

Infoteur: Freshprince
Gepubliceerd: 23-12-2015
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!