InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > De geneeskracht van pompoenpitolie

De geneeskracht van pompoenpitolie

De geneeskracht van pompoenpitolie Pompoenpittenolie is een ware delicatesse. Het is heerlijk om ter variatie verschillende oliën te gebruiken. Daarnaast is deze olie heel gezond, mits het van biologische oorsprong is. Je kunt het gebruiken om enkele ziekten zoals vergrote prostaat mee te voorkomen. Je kunt lichte aandoeningen zoals spierspanningen en spierpijn ermee behandelen. Traditioneel wordt het gebruikt als koortswerend, pijnstillend en virusremmend middel. In 2010 publiceerden Iraanse onderzoekers het feit dat pompoenpittenolie tegen kanker werkt. Pompoenpitten behoren tot de natuurlijke medicijnen die vermeld staan in de koran.
Pompoen / Bron: Kurt Kulac, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Pompoen / Bron: Kurt Kulac, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Inhoud:

Pompoenpittenolie

De Latijnse naam voor pompoenen is Cucurbita Pepo. Pompoenen komen van oorsprong uit Zuid Amerika. Indianen van dit continent gebruikten de pompoen niet alleen als voedsel maar ook als medicijn. Pompoenpitolie is een dikke, donkergroene substantie. Het heeft een sterke nootsmaak. Het wordt ook wel pompoenzaadolie genoemd.

Inhoudsstoffen pompoenpitten

Pompoenpitolie kun je niet gebruiken om in te bakken. Je kunt het uitsluitend aanwenden om:
  • Salades mee te verrijken,
  • Het in een muesli te doen, of
  • Door een groentensmoothie te verwerken.
Pompoenpitten bevatten vitaminen en de mineralen kalium, calcium, magnesium, fosfor, ijzer, koper, mangaan, zink en seleen. Daarnaast zitten er verscheidene aminozuren in deze olie zoals citrulline en cucurbitine. Ook bevat het diverse polyfenolen. Al deze inhoudsstoffen maken deze olie een sterke antioxidant.

Goed voor blaas en prostaat

Pompoenpitten hebben door hun inhoudsstoffen een positieve werking op blaas- en prostaatproblemen. Je kunt het preventief hier tegen gebruiken; sommige mensen hebben vaker last van deze aandoeningen en kunnen dat voorkomen door regelmatig pompoenpitolie door een fruitsap of zelf gemaakte muesli te doen of pompoenpitolie over een salade te sprenkelen.

Pompoenpitolie bij spieraandoeningen

Wanneer je spieren hebt overbelast door eentonige bewegingen dan is pompoempitolie een uitkomst. Het is te gebruiken bij overbelasting, spierpijn, spierspanningen en spit. Je smeert de pompoenolie op de huid waar er sprake is van overmatige spierbelasting. Eventueel kun je voor dit doel pompoenpitolie mengen met andere oliën zoals jojoba-olie.

Pompoenpitolie tegen kanker

Pompoenpitolie bevat veel basis omega 6 zuren. Dat is een gezonde essentiële vetzuur die niet verward moet worden met linolzuur dat de voedingsindustrie gebruikt. Er zijn twee soorten essentiële vetzuren. Behalve omega 6 is er basis omega 3. Hier is wederom spraakverwarring want de omega 3 die in supplementen zit zijn vaak waardeloze afgeleide van omega 3, iets waar het lichaam niets aan heeft. Basis omega 6 en basis omega 3-olie zitten in pompoenpitolie en lijnzaadolie samen in een perfecte verhouding. Het lichaam heeft slechts één eetlepel van deze mix per dag nodig om aan alle essentiële vetzuren te komen. Brian Peskin zegt in zijn boek ´Het verzwegen verhaal over kanker´, dat deze combinatie ervoor zorgt dat je nooit kanker krijgt, mits je het dagelijks inneemt. Nobelprijswinnaar Otto Warburg heeft namelijk 40 jaar lang onderzoek gedaan naar het ontstaan van kanker en kwam tot de conclusie dat een zuurstoftekort in een cel de oorzaak is van kankervorming. Essentiële vetzuren nestelen zich in het celmembraan en vangen daar zuurstof zodat er nooit een zuurstoftekort in de lichaamscellen ontstaat. Een van de vele onderzoeken die de bevindingen van Brian Peskin en Otto Warburg bevestigt, is een Iraans wetenschappelijk onderzoek uit 2010 dat onder andere vermeldt dat leverkanker genezen wordt met pompoenpittenolie.

Eettips

Pompoenzaadolie / Bron: Wolf32at, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Pompoenzaadolie / Bron: Wolf32at, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
Als je een salade maakt dan kun je in plaats van alleen pompoenpittenolie te gebruiken een mengsel maken van meerdere oliën. De olie van pompoenpitten kan eventueel gebruikt worden om in een pompoen- of broccolicremesoep te doen als deze al is geserveerd. De olie geeft in combinatie met wat tuinkruiden een bijzonder effect aan een soep. Het is niet aan te raden om deze olie mee te koken en iets erin bakken is zeker uitgesloten; dan verliest het al zijn geneeskrachtige eigenschappen.

Vetzuren in pompoenpittenolie

  • Palmitinezuur: 12.5%
  • Stearinezuur: 5%
  • Oliezuur: 25%
  • Linolzuur: 55%
  • Overige vetzuren: 2.5%

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De geneeskracht van pompoenpittenDe geneeskracht van pompoenpittenPompoenpitten zijn een voedzame pittensoort die je goed over salades kan sprenkelen. Pompoenpitten zitten regelmatig doo…
Pompoenpitolie is gezondPompoenpitolie is gezondPompoenpitolie is een krachtig en zeer gezond middel van ‘Moeder Natuur’. Uiteraard word deze olie verkregen na bewerkin…
De geneeskracht van zwarte komijnolieDe geneeskracht van zwarte komijnolieZwarte komijnolie was het geheim van de farao´s. Het is een geneesmiddel dat veelzijdig ingezet kan worden; het is bewez…
Knoflook is gezond in huis en keukenKnoflook is gezond in huis en keukenKnoflook is bijzonder in de keuken, knoflook is zeer gezond en ook nog eens geneeskrachtig. Knoflook, look, verbetert de…
De positieve werking van ScharleiScharlei komt van de Salieplant familie en is net zo heilzaam als Salie zelf. Scharlei is een vriend van de vrouw en is…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Zyance, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0/bewerkt)
  • Boek: Fitt met dem richten Fett, Maria Köllner
  • Boek: Het verzwegen verhaal van kanker, Brian Peskin
  • Pompoenpitten olie sterke antioxidant: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3263051/
  • Pijnstillend, antiviraal, antikanker, koortswerend: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20931075
  • Pompoenpittenolie, medicijn in de islam: http://ircmj.com/?page=article&article_id=4954
  • Afbeelding bron 1: Kurt Kulac, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Afbeelding bron 2: Wolf32at, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Reageer op het artikel "De geneeskracht van pompoenpitolie"

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 23-07-2013
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Olie
Medische informatie…
Schrijf mee!