InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > De geneeskracht van zwarte komijnolie

De geneeskracht van zwarte komijnolie

De geneeskracht van zwarte komijnolie Zwarte komijnolie was het geheim van de farao´s. Het is een geneesmiddel dat veelzijdig ingezet kan worden; het is bewezen goed tegen een groot aantal ziekten. Zwarte komijnolie is één van de oliesoorten die zelfs kanker kan genezen. Er is een lange waslijst aan ziekten waarbij je zwarte komijnolie kunt inzetten.
Botanische tekening zwarte komijn of nigella / Bron: Köhler's Medizinal Pflanzen, Wikimedia Commons (Publiek domein)Botanische tekening zwarte komijn of nigella / Bron: Köhler's Medizinal Pflanzen, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Inhoud:

Naamgeving zwarte komijnolie

De Latijnse naam voor zwarte komijnolie is Nigella Sativa. In het Nederlands wordt zwarte komijn ook wel narduszaad genoemd. De zwarte komijnbloem heeft als alternatieve naam muskaatbloem. Zwarte komijn groeit oorspronkelijk in Noord Afrika, Centraal Azië en Zuid Europa. In Egypte staat zwarte komijnolie vanwege zijn waardevolle inhoudsstoffen in hoog aanzien. Zwarte komijnolie wordt gebruikt om cosmetische redenen maar er zijn ook vele medicinale aanwendingen van deze olie.

Historisch gebruik zwarte komijnolie

Vrouwenkwalen, verkoudheid, hoofdpijn, maagproblemen, onvruchtbaarheid, impotentie en koorts zijn allemaal indicaties waarbij zwarte komijnolie in de volksgeneeskunde wordt ingezet. Zwarte komijnolie werd reeds in het antieke Egypte gebruikt; het is gevonden in het graf van farao Tut-Ankh-Amon. Daarna werd het in het oude Griekenland gebruikt door onder andere grondlegger van de geneeskunde Hippokrates. In Europa is zwarte komijnolie lange tijd in de vergetelheid geraakt, totdat door wetenschappelijk onderzoek weer herontdekt werd.

Zwarte komijnolie / Bron: Aleksasfi, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Zwarte komijnolie / Bron: Aleksasfi, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Medicinale kracht zwarte komijnolie

Zwarte komijnzaad lijkt een beetje op een halve maan. Ze worden door koude persing gewonnen. De olie is bijna helemaal zwart en heeft een sterke smaak en karakteristieke geur. Koudgeperste zwarte komijnolie heeft een hoog gehalte aan onverzadigde vetzuren. De medicinale werkzaamheid heeft een groot spectrum; vandaar dat er divers wetenschappelijk onderzoek naar is verricht. Zwarte komijnolie heeft een antibacteriële en een antischimmel-werking. Daarnaast werkt het tegen parasieten op spijsverteringsgebied. Door deze medicinale kracht wordt zwarte komijnolie ingezet bij stofallergieën, acné, neurodermitis, astma en allerlei andere ziekten die te maken hebben met allergische reacties.

Meer medicinale werkingen

Zwarte komijnzaadolie heeft een vochtafdrijvende werking. Het harmoniseert en stabiliseert het immuunsysteem. Het doet gifstoffen afvloeien, reguleert het hormoon en zenuwstelsel, verlaagt de bloedsuikerspiegel, opent de bronchiën, doet sekretie van de klieren verhogen en heeft een positieve werking op het botten- en spierensysteem.

Toepassing zwarte komijnolie

Omdat een kuur met zwarte komijnzaadolie lang duurt voordat het werkt, moet je minstens 3 tot 6 maanden achtereen komijnolie innemen. Je kunt 4 maal per dag 10 druppels komijnolie innemen. Het is zo gezond dat je er niet veel van nodig hebt maar je moet het wel blijven gebruiken. Je kunt zwarte komijnolie ook uitwendig gebruiken. De huid kun je insmeren als je last hebt van neurodermitis, psoriasis, eczemen en acné. Zwarte komijnzaadolie helpt eveneens goed tegen vroegtijdige ouderdomsverschijnselen zoals rimpels.

Inhoudsstoffen zwarte komijnolie

Zwarte komijnolie bestaat voor 80% uit gezonde vetzuren. Daarnaast zitten er ruim 100 bioflavonoïden of fytonutriënten in. Dat zijn stoffen die elkaar versterken in werking. Fytonutriënten zijn verantwoordelijk voor het grote scala aan medicinale werkingen van zwarte komijnolie. Overige stoffen die in dit wonderlijke zaad zitten zijn: aminozuren, proteïnen, koolhydraten, vaste en vluchtige oliën, verzadigde (20%) en onverzadigde (80% Omega 3, 6 en 9) vetzuren, alkaloïden, saponinen, vitaminen en mineralen.
Vetzuurverhouding in zwarte komijnzaadolie
  • Palmitinezuur: 11%
  • Stearinezuur: 2%
  • Oliezuur: 25.5%
  • Linolzuur: 58.5%
  • Alfa-linoleenzuur: 1%
  • Overige vetzuren: 2%
  • Zwarte komijnolie speelt als sterk antioxidant belangrijke rol bij de afbraak van vrije radicalen

Overzicht ziekten met zwarte komijnolie als medicijn

Hieronder staat een overzicht van alle ziekten waarvoor wetenschappelijk bewijs is dat zwarte komijnolie helpt:
  • Chronische ziekten, zoals astma, diabetes, reuma en artritis,
  • Verminderd geheugen en concentratiestoornissen,
  • Verslechterd immuunsysteem,
  • Allergieën, eczeem en psoriasis,
  • Nigella-, nardus- of zwarte komijnzaad / Bron: TheGoblin, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Nigella-, nardus- of zwarte komijnzaad / Bron: TheGoblin, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
    Astma en cara,
  • Verkoudheid en griep.
  • Candida, candidiasis en schimmelziekten,
  • Maagklachten en spijsverteringsstoornissen,
  • Verminderde bloedsomloop,
  • Spataderen,
  • Hypertensie,
  • Braken,
  • Diarree,
  • Pijn.

Zwarte komijnolie tegen kanker

Wetenschappelijk onderzoek heeft bewezen dat zwarte komijnolie helpt tegen kanker alleen weet men nog niet precies hoe. Brian Peskin heeft in zijn boek ´Het verzwegen verhaal van kanker´ uitgebreid beschreven hoe essentiële vetzuren kanker bestrijden. Hij gebruikt een reeks aan wetenschappelijk onderzoek met indicaties dat oliën cruciaal zijn. Zijn belangrijkste argument is dat Nobelprijswinnaar en professor Otto Warburg erachter kwam dat een gezonde lichaamscel alleen in een kankercel kan overgaan als her een zuurstoftekort is van minstens 35%. Het zijn vetten die de zuurstof in een cel toelaten. We eten echter teveel voeding met transvetten die zich in plaats van goede vetten in het celmembraan nestelen. Deze transvetten missen de eigenschap zuurstof op te nemen. Door het eten van voedsel met teveel transvetten eten we in feite vergif. De transvetten nemen de plek in van basis omega 3 en basis omega 6. Omdat in zwarte komijnolie veel basis omega 6 zit is dit een gezonde olie tegen kanker die zijn werking nog beter kan doen als je het 1 op 1 mengt met lijnzaadolie.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De geneeskracht van zwarte komijnDe geneeskracht van zwarte komijnZwarte komijn groeit van origine enkel in Zuid- en Zuid-West-Azië. Ook aan de Aziatische kant van de Middellandse Zee gr…
De zwarte komijn olie / zwart zaad, een natuurlijke remedieDe zwarte komijn olie / zwart zaad, een natuurlijke remedieDe zwarte komijn olie werd bekend in Egypte als een waardevol medicijn om allerlei ziektes te verhelpen. We weten dat de…
Komijn, een kruid met geneeskrachtKomijn, een kruid met geneeskrachtKomijn is al eeuwenlang bekend. Naast het graf van Toet-ankh-Amon stond een fles komijnolie. Dat graf is minstens 5 mill…
Mexicaanse quesadillasMexicaanse quesadillasQuesadillas zijn gerechten die bestaan uit tortilla’s, gevuld met kaas en andere ingrediënten. Deze quesadillas worden o…
De geneeskracht van arganolieDe geneeskracht van arganolieArganolie komt van de arganboom welke oorspronkelijk groeide in Noord-Afrika. Hij wordt ongeveer 15 meter hoog en kent o…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: K yamada, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Boek: Fitt met dem richten Fett, Maria Köllner
  • https://insects.tamu.edu/extension/publications/epubs/e-419.cfm
  • http://tv.naturalnews.com/v.asp?v=AEE77E1636E97778AB05E6F31D6B1C27
  • http://www.scienceforlife.eu/tekst%20zwartekomijn.htm
  • Boek: Brian Peskin: het vezwegen verhaal van kanker
  • Zwarte komijnolie tegen kanker: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17581684
  • Zwarte komijnolie tegen kanker: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3252704/
  • Afbeelding bron 1: Köhler's Medizinal Pflanzen, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • Afbeelding bron 2: Aleksasfi, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Afbeelding bron 3: TheGoblin, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Reageer op het artikel "De geneeskracht van zwarte komijnolie"

Reacties

Sarah, 31-10-2017 22:16 #6
Goeienavond, hoe kan ik de olie het beste gebruiken? Het is voor mijn vader die heeft leukemie. Alvast bedankt.

Irma Essers, 08-06-2017 06:31 #5
Waar kan ik de wetenschappelijke onderzoeken vinden die bevestigen dat zwarte komijnolie geneeskrachtig is?

Idrees, 31-01-2017 12:46 #4
مليكة Habba sawda, een genezing voor alles behalve de dood

Khalid ibn Sad heeft overgeleverd: “We gingen weg en Khalib ibn Abjar was met ons. Hij voelde zich ziek onderweg en toen we in Medina aankwamen, was hij nog ziek. Ibn Abi Atiq kwam hem bezoeken en zei tegen ons: “Behandel hem met zwarte zaad. Neem er vijf of zeven zaadjes van, maal het en meng het poeder met olie en breng het mengsel in beide neusgaten naar binnen, want Aisha heeft aan mij overgeleverd dat ze de Profeet (Allah’s vrede en zegeningen zij met hem) heeft horen zeggen: “Dit zwarte zaad is een geneesmiddel voor alle ziekten, behalve as-sam.”

Aisha vroeg: “Wat is as-sam?” Hij (Allah’s vrede en zegeningen zij met hem) zei: “De dood.”

Met het zwarte zaad (black seed) in deze hadith wordt gedoeld op een zaad dat bij ons bekend is onder verschillende namen, zoals habba sawda, zwarte komijn of nigellazaad of nigella sativa. Deze hadith staat vermeld in Sahih Bukharie (5687) en Sunan ibn Maadjah (3449)

Marouan, 19-12-2016 17:13 #3
Hallo.

Kan je die olie ook gebruiken tegen hiv ziektes en hoe is werking hiervan kan er iemand uitleggen a.u.b.

Mvg

Louisa Dudink, 17-12-2014 21:43 #2
Ik ken deze olie niet, duidelijk weergegeven hoe de werking is en waar tegen. Ben zeker van plan om het te gaan gebruiken.

Anneloes, 12-05-2014 09:39 #1
Was even kwijt hoe belangrijk Zwarte Komijn ook al weer was… Dank voor dit goed onderbouwde, eenvoudige en duidelijke artikel: alles op een rij! Super!

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 24-07-2013
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Olie
Reacties: 6
Medische informatie…
Schrijf mee!