InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > De geneeskracht van zonnebloemolie

De geneeskracht van zonnebloemolie

De geneeskracht van zonnebloemolie De Latijnse naam voor zonnebloempitten is Helianthus Annuus. Van origine komt de zonnebloem uit Noord- en Midden-Amerika. Indianen in Mexico noemden de plant van oudsher ´De gezegende plant´. Archeologische bevindingen hebben aangetoond dat 2500 jaar voor Christus de zonnebloem zowel in Mississippi als in Mexico-stad groeide. In 1552 werd de zonnebloem meegenomen uit Noord-Amerika naar Europa. In eerste instantie werd het veel als sierplant verbouwd maar al snel werd het een agrarisch gewas en kwamen de grote zonnebloemvelden op.
Zonnebloemolie / Bron: George Shuklin, Wikimedia Commons (Publiek domein)Zonnebloemolie / Bron: George Shuklin, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Inhoud:

Het bereidingsproces

Om zonnebloempittenolie te maken moeten de pitjes is van hun schil worden ontdaan, daarna gemalen en vervolgens moet deze brij koud geperst worden. Zonnebloemolie heeft een lichtgele kleur. Je kunt bakken in zonnebloemolie maar dan gaan er wel vitaminen en waardevolle onverzadigde vetzuren verloren. Verwerkt in een salade komen de gezonde eigenschappen van zonnebloem het best tot zijn recht. Vanwege de lichte nootsmaak is deze olie uitstekend te gebruiken om als basis voor kruidendressing te dienen.

Veel voedingsstoffen

Zonnebloemolie bevat veel vitamine E. Als je twee eetlepels biologische zonnebloemolie zou eten, bijvoorbeeld door het over een salade of in een zelf gemaakte muesli te doen, krijg je genoeg vitamine E binnen volgens de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid of ADH. Verder zit er veel lecithine en betacaroteen in.

Linolzuur en linolzuur

Zonnebloemolie bevat basis omega 6 linolzuur, welke in tegenstelling tot door voedselfabrikanten toegevoegde linolzuur erg gezond is. De voedselindustrie gebruikt alleen afgeleide van omega 6 vetzuren, welke hun geneeskracht grotendeels hebben verloren. Verder zitten er weinig verzadigde vetzuren in zonnebloemolie. Het hoge vitamine E-gehalte geeft zonnebloemolie een ontstekingsremmende werking.

Volgens wetenschappelijk onderzoek beschermt zonnebloempittenolie tegen UV-straling en voorkomt het huidkanker.

Uitwendig gebruik zonnebloemolie

Zonnebloemolie kun je uitstekend gebruiken voor de huid. Het trekt goed in de huid en laat geen vettig olielaagje achter. Deze olie is geschikt voor elke huidtype, maar vooral bij een vettige huid is het zeer aan te bevelen. Je kunt de olie op een washandje doen en je verder met water wassen; dan smeer je het goed uit over de huid.

Zonnebloemolie tegen kanker

Zonnebloemolie bevat basis omega 6 en in combinatie met lijnzaadolie wat veel basis omega 3 bevat kun je het gebruiken om kanker te voorkomen, zo zegt onderzoeker Brian Peskin in zijn boek ´Het verzwegen verhaal van kanker´. Brian Peskin baseert zijn informatie op wetenschappelijke onderzoeken, vooral die van Nobelprijswinnaaar Otto Warburg. In een notendop gaat zijn theorie als volgt: Warburg ontdekte dat wanneer een lichaamscel 35% zuurstof heeft, deze een kankercel kan worden. In het beginstadium is het proces omkeerbaar maar op een gegeven moment niet meer; dan moet de kankercel doodgaan wil je genezen. Basis omega 3 en 6 zijn essentiële vetzuren die in het celmembraan worden opgenomen alwaar ze zuurstof vangen en de cel van zuurstof voorzien. Dat houdt een cel gezond. Veel mensen eten enkel transvetten die in vele fabrieksproducten zitten en vooral in snacks, chips, margarine en frituurvet; deze transvetten blokkeren de zuurstofopname. Wanneer je genoeg essentiële vetzuren eet dan zullen de lichaamscellen minder of geen transvetten meer nodig hebben. Het zuurstofniveau blijft op peil waardoor kanker uitblijft.

Olie kauwen

Bron: Asio otus, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Bron: Asio otus, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
Je kunt ontgiften met zonnebloemolie; het is een van de voedingsoorten waarmee het lichaam zich reinigt. Je kunt ermee ´olie kauwen´. Je brengt dan één a twee eetlepels olie in de mond en slikt het niet door. Je houdt het 15 tot 20 minuten binnen en zuigt, spoelt de olie steeds maar weer tussen je tanden door. Als je klaar bent spuug je het uit. Als het goed is zijn er allerlei gifstoffen uit het lichaam onttrokken en zijn de lymfeklieren schoon gemaakt. Zorg ervoor dat je geen druppel doorslikt. Deze ontgiftingsformule wordt in het Engels ´oil pulling´ genoemd.

Vetzuren in zonnebloempittenolie:
  • Palmitinezuur: 5.9%
  • Stearinezuur: 4.3%
  • Oliezuur: 20.5%
  • Linolzuur: 62.5%
  • Overige vetzuren: 1.5%

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De geneeskracht van hazelaarDe geneeskracht van hazelaarDe hazelaar is een boom of heester die van oorsprong in Europa groeit. Hij is familie van de berk. Deze boom wordt ook g…
De geneeskracht van knolselderijDe geneeskracht van knolselderijKnolselderij kan gegeten worden als alternatief voor aardappels. De knol is veel voedzamer dan aardappels. Knolselderij…
De geneeskracht van echt lepelbladDe geneeskracht van echt lepelbladEcht lepelblad komt in Nederland voor maar is zeldzaam geworden. Het is een eetbare, wilde plant en behoort tot de categ…
Gezond is lekkerder - Geneeskracht in de Surinaamse keukenGezond is lekkerder - Geneeskracht in de Surinaamse keukenNet als in nagenoeg alle ontwikkelingslanden leven Surinamers letterlijk en figuurlijk dichtbij de natuur. De Surinaamse…
Gezond snoepen, popcorn is gezond!Gezond snoepen, popcorn is gezond!Ben je ook nog steeds op zoek naar die ene gezonde lekkernij? Welnu zoek niet verder, die heerlijke gepofte maÏsvlokken…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: 3268zauber, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Boek: Brian Peskin: het vezwegen verhaal van kanker
  • Boek: Fitt met dem richten Fett, Maria Köllner
  • Voorkomt huidkanker: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3263051/
  • Oil pulling: http://www.praktijkmakesense.nl/olie-kauwen/
  • Afbeelding bron 1: George Shuklin, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • Afbeelding bron 2: Asio otus, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Reageer op het artikel "De geneeskracht van zonnebloemolie"

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 24-07-2013
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Olie
Medische informatie…
Schrijf mee!