InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > De geneeskracht van hazelaar

De geneeskracht van hazelaar

De geneeskracht van hazelaar De hazelaar is een boom of heester die van oorsprong in Europa groeit. Hij is familie van de berk. Deze boom wordt ook gekweekt om zijn hazelnoten maar de vruchten van de wilde hazelaar smaken een stuk lekkerder. Zowel de hazelnoten als de bladeren van de hazelaar hebben geneeskracht. Het werkt onder andere bij spataders en oedemen. In het algemeen kan de hazelaar stoffen bieden die goed zijn voor de bloedvaten. Het zijn vooral de bladeren die een medicinale werking hebben.
Botanische tekening hazelaar / Bron: Carl Axel Magnus Lindman, Wikimedia Commons (Publiek domein)Botanische tekening hazelaar / Bron: Carl Axel Magnus Lindman, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Inhoud:

Geneeskracht van het blad van de hazelnootstruik

De geneeskracht van hazelnoten en hazelnootolie is onmiskenbaar. Niet alleen de noten van de hazelnootboom zijn bruikbaar, ook het blad van deze boom. De bladeren kunnen echter niet gegeten worden. Je kunt er een maceraat van maken; dat betekent in het geval van hazelaarblad dat je een liter water aan de kook brengt met 25 gram bladeren erin. Vervolgens laat je dit water 12 uur staan. De koude thee die je hebt verkregen kun je driemaal daags drinken om een therapeutisch effect te bereiken.

Naamgeving

De Latijnse naam van hazelaar is Corylus avellana. In het Nederlands wordt deze geneesplant hazelaar of hazelnotenstruik genoemd. De werking van hazelaar is vergelijkbaar met die van Amerikaanse toverhazelaar, behalve dat de hazelaar zwakker in werking is. Medicijnen op basis van hazelaar worden aangeboden als alternatief voor medicijnen op basis van de Amerikaanse toverhazelaar. De bomen zijn verwant en de medische aanwendingen vrijwel identiek.

Werkzame stoffen

Van de hazelaar kunnen zowel de noten, het schors als de bladeren medicinaal worden aangewend. Er is meer te lezen over hazelnoten in de link van de eerste alinea van dit artikel. Hier wordt verder enkel de geneeskracht van hazelaarbladeren en de schors van de jonge takken behandeld. In de bladeren zitten de volgende stoffen: de flavonoïden myricitrine en proanthocyanidinen, looistoffen of tanninen, etherische olie, palmitinezuur, paraffine, betasitosterol, taraxerol en saccharose.

Hazelaar goed voor de bloedvaten

Natuurgeneesmiddelen op basis van hazelaar hebben een haarvatenvernauwende werking. De bloedvaten van kleine aders worden eveneens vernauwd. Daarnaast is het een middel wat de aders steviger maakt. Dat komt vooral door vitamine P die zich bevindt in flavonoïden en proanthocyanidinen. Er zijn legio ziekten die kunnen worden behandeld met hazelaar. In de fytotherapie worden natuurmedicijnen voorgeschreven bij de volgende indicaties:
Hazelaar / Bron: H. Zell, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Hazelaar / Bron: H. Zell, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Spataders,
  • Zwaartegevoel van de benen,
  • Oedemen,
  • Nachtelijke beenkrampen,
  • Gezwollen enkels en onderbenen,
  • Inwendige en uitwendige aambeien,
  • Aderspatzweer,
  • Ter preventie van flebitis of aderontsteking.

Hazelaarblad wordt vaak in een mengsel gebruikt te samen met andere lever- en galkruiden zoals: boldo, munt en stinkende gouwe.

Uitwendig gebruik hazelaarblad en -schors

Hazelaarblad en -schors heeft een adstringerende werking. Dat houdt in dat het bloeden stelpt. Daarnaast geneest het wonden; in de geneeskunde spreekt men over een cicatriserende werking. De bloedvatvernauwende werking van haarvaten en kleiner aders draagt eveneens bij aan de bloedstelping. Door deze medicinale eigenschappen schrijven fytotherapeuten het voor bij de volgende uitwendige aandoeningen:
  • Aambeien,
  • Spataders,
  • Mondslijmvliesontsteking,
  • Gingivitis of tandvleesontsteking,
  • Milde verwondingen.
  • Niet helende wonden.

Dosis en veilgheid

Hazelaarblad en -schors is veilig in het gebruik zolang je onderstaande therapeutische dosis aanhoudt. Er zijn geen gevallen bekend waarin sprake is van een toxische bijwerking. Sommige mensen denken dan gelijk dat het ook geen werking heeft maar dat is flauwe kul; deze misvatting wordt men door de farmaceutische industrie aangepraat omdat zij slechts medicijnen met talloze bijwerkingen produceren.
  • Driemaal daags 30 druppels moedertinctuur.
  • Eën tot driemaal daags vijf druppels glycerinemaceraat.
  • Driemaal per dag een infuus of thee van 25 gram bladeren die aan de kook worden gebracht en vervolgens 12 uur lang in afgesloten pan worden gemacereerd. Door bladeren langdurig in water te weken zullen de werkzame stoffen in het infuuswater worden opgenomen.
Gerelateerde artikelen
Boomhoroscoop  de hazelaar en de lijsterbesBoomhoroscoop de hazelaar en de lijsterbesDe hazelaar is geboren tussen 22 en 31 maart of 24 en 3 oktober. De hazelaar staat bekend als een ware pionier. De lijst…
De geneeskracht van Amerikaanse ToverhazelaarDe geneeskracht van Amerikaanse ToverhazelaarDe Amerikaanse toverhazelaar komt voor aan de oostkust van Noord Amerika; van het Canadese Quebec tot Noord Florida en l…
Oorzaken en behandelen van spatadersOorzaken en behandelen van spatadersSpataders komt vaak voor bij volwassen, vooral bij vrouwen. Het komt voornamelijk voor op de benen en kunnen soms ook pi…
Spataders tijdens de zwangerschapSpataders tijdens de zwangerschapSpataders, iedereen kent wel deze blauwe lijnen die vaak je benen kunnen ontsieren. Jammer genoeg is dit ook iets dat do…
Spataderen voorkomen en bestrijdenSpataderen voorkomen en bestrijdenDikke blauwe, verwijde, kronkelende en gezwollen aders in de benen: spataders! Hoe kan je spataders en aambeien op een n…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Willow, Wikimedia Commons (CC BY-2.5)
  • http://de.wikipedia.org/wiki/Gemeine_Hasel#Pharmakologie
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Hazelaar_%28plant%29
  • Foto´s: wikimedia commons
  • Afbeelding bron 1: Carl Axel Magnus Lindman, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Reageer op het artikel "De geneeskracht van hazelaar"

Reacties

Anja, 06-10-2015 18:13 #2
Zijn deze druppels in natuurwinkels verkrijgbaar?

Veel dank. Reactie infoteur, 27-03-2016
Deze druppels zijn in ieder geval op internet te verkrijgen. Ook hebben natuurwinkels ze soms. Fytotherapeuten en natuurgeneeskundigen kunnen ze ook leveren. Het voordeel daaraan is dat je exact weet of dit voor jou het goede medicijn is.

Esther Philips-Sweet, 07-11-2014 14:29 #1
Dit is een heel fraai en overzichtelijk artikel! Zelf zit ik op kruidencursus en zocht informatie voor mijn eindwerkstuk. Hier kom ik een heel eind mee. Hazelaar zat niet in het pakket van kruiden dat behandeld werd, maar ik was er zelf benieuwd naar. Dus, nogmaals bedankt.
Vriendelijke groet Reactie infoteur, 07-11-2014
Graag gedaan :)

Infoteur: Tom008
Laatste update: 15-06-2015
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!